کد خبر: 1518 زمان انتشار: 22:55:04 - 1400/05/01
هشتمین قسمت از نگاه دوموس به ایران؛ معماری نسل نوی ایرانی در رصد مجله ایتالیایی

هشتمین قسمت از مستند «نگاه دوموس به ایران» به مقالات مجله دوموس از طراحی‌های «پویا خزائلی‌پارسا» می‌پردازد که همراه با دیگر معماران ایرانی در پیشرفت و مطرح شدن معماری ما طی یک دهه گذشته نقش عمده‌ای دارند.

مجله دوموس (Domus) یک مجله ایتالیایی در زمینه معماری است که در سال ۱۹۲۸ توسط جیو پونتی (Gio Ponti) طراح، نویسنده، معمار و مدرس ایتالیایی پایه‌گذاری شد و توسط هیات‌تحریریه‌ای متشکل از طراحان مطرح هر سال ۱۱ شماره از آن به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی منتشر و در سراسر جهان توزیع می‌شود.
این مجله از ابتدا حوزه تمرکز خود را هنر و معماری دوران مدرن و بعدها پست‌مدرن در مناطق شهری، روستایی و حومه شهر اعلام کرد و بررسی معماری و طراحی داخلی ایتالیا با توجه به هنرهایی چون خانه‌آرایی، گل‌کاری و حتی آشپزی از دیگر ماموریت‌هایش بود.

دوموس در تمام دوران انتشار خود به معماری مدرن در دیگر کشورها نیز پرداخته و گزارش‌های مختلفی در مورد معماران مطرح کشورهای دیگر و آثار آنها منتشر کرده است. سنت توجه به معماری جهان دوموس حتی در دوران حکومت فاشیست‌ها در ایتالیا با وجود موانع مختلف ادامه داشت. این مجله از اواسط دهه ۵۰ میلادی به آثار معماری معماران ایرانی و خارجی فعال در ایران توجه و گزارش‌هایی را از آثار شاخص آنان منتشر کرد.

سفارت ایتالیا در ایران با توجه به این سابقه از ابتدای سال جاری، دست‌به کار تولید مجموعه‌ای مستند در ۱۰ قسمت و هر قسمت حدود ۲۰ دقیقه در مورد این گزارش‌ها با همکاری هیات‌تحریریه دوموس به نام نگاه دوموس به ایران (Domus Eye on Iran) شد.

هشتمین قسمت از این مستند با نام مدرنیسم ایرانی و کارکرد اجتماعی معماری شامگاه چهارشنبه (۳۰ تیر) در مورد آثار معماری پویا خزائلی فرد در محل اقامت سفیر ایتالیا در تهران با حضور شمار اندکی از معماران ایرانی و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی رونمایی شد. 

جوزپه پرونه، (Giuseppe Perrone) سفیر ایتالیا در ایران، در این مراسم خزائلی فرد را معمار برجسته ایرانی دانست که مجله دوموس در چندین شماره به بررسی و تحلیل اهمیت بناهای طراحی شد توسط وی پرداخته است. 

وی گفت: طراحی های خزائلی فرد از دو جهت مهم است؛ یکی اینکه وی از عناصر معماری سنتی ایرانی استفاده می‌کند و دیگر اینکه در همان زمان به مدرنیست هم گرایش دارد و مولفه‌های آن را در طراحی‌هایش به کار می‌بندد. 

سفیر ایتالیا در ایران با اشاره به اینکه تنها دو قسمت از این مجموعه مستند نگاه دوموس به ایران باقی است، یادآور شد: در این قسمت دهم و آخر این مجموعه به بررسی گزارش دوموس از ویلای نمازی در تهران می‌پردازیم. ویلای نمازی توسط جیو پونتی طراحی شده است و یکی از سه ویلایی است که از طراحی های وی در کل جهان هنوز باقی است. 

پویا خزائلی پارسا (۱۳۵۴)، دانش‌آموخته فوق لیسانس معماری از دانشگاه آزاد اسلامی و تخصص معماری خاک از دانشگاه هنز لینز اتریش در سال ۱۳۸۹، بناهای بسیاری را داخل و خارج از ایران طراحی کرده است که از جمله می‌توان دو بنا برای مهاجران سوری در اردن و مهاجران افغان در کرمان را یاد کرد. این بناها که با هزینه‌ کم ساخته شده بودند، توانستند نیازهای مهاجران را برای زندگی موقت رفع کنند و بنای مختص مهاجران سوری در اردن در صورت نیاز قابل حمله به محل زندگی دائم آنها نیز بود. 

معماری نسل نوی ایرانی در رصد مجله ایتالیایی

ویلای خانوادگی طراحی پویا خزائلی‌پارسا

مجله دوموس به طراحی وی برای مهاجران افغان در ایران، همچنین ویلای خانوادگی در روستای درویش‌آباد مازندران به طور مشخص پرداخته است. وی ضمن تدریس و تحقیق در مورد موضوعات مرتبط با معماری جوایز فراوانی کسب کرده از جمله منتخب هیات داوران جایزه معمار ۱۳۸۹ و منتخب ششمین دوسالانه نقاشی معاصر تهران، ۱۳۸۲ بوده است.

اولین قسمت مجموعه مستند نگاه دوموس به ایران در مورد ویلای برادر بزرگ کاری از علیرضا تغابنی ۱۲ مهر، قسمت دوم ۱۶ آبان‌ در خصوص طرح عملی‌نشده طراحی کتابخانه ملی ایران توسط گائتانو پش (Gaetano Pesce) معمار برجسته ایتالیایی در دهه ۷۰ میلادی، قسمت سوم ۲۷ آذر در مورد ساختمان صبا طراحی شده توسط سارا کلانتری و رضا صیادیان، قسمت چهارم در مورد پروژه معماری ارسی‌خانه از برادران کیوانی۲۳ بهمن، قسمت پنجم به نام تهران قاجار؛ موزه آبگینه به طراحی هنس هالوئین و اقامتگاه سفیر ایتالیا در ایران ۲۹ اسفند، ششمین قسمت در مورد موزه هنرهای معاصر ۱۸ اردیبهشت، هفتمین قسمت در مورد معماری باغ‌های اصفهان و گرایش‌های جدید شهری ۳۰ خرداد و هشتمین قسمت با نام مدرنیسم ایرانی و کارکرد اجتماعی معماری و متمرکز بر کارهای پویا خزائلی‌پارسا شامگاه چهارشنبه ۳۰ تیر در محل اقامت سفیر ایتالیا در ایران رونمایی شد.

همه قسمت های این مجموعه در حساب‌های کاربری سفارت ایتالیا در ایران در شبکه های اجتماعی توییتر، یوتیوب و اینستاگرام در دسترس است.   

ایرنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.