کد خبر: 1543 زمان انتشار: 10:32:11 - 1400/05/16
معمارِ سازه یادبود انفجار بیروت کیست؟

«ندیم کَرَم» هنرمند چندرسانه‌ای اهل لبنان، سازنده تندیس فولادی غول‎‌پیکری است که در سالروز فاجعه انفجار بندر بیروت، از میان ویرانه‎‌ها، ققنوس‌وار پَر کشید و ایستاد، تا با کبوتری در دستانش، امید را به مردم این کشور یادآوری کند.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " به نقل از ایرنا، ندیم کرم (Nadim Karam) نقاش، مجسمه ساز و معمار لبنانی طراح و سازنده غول ۲۵ متری است که از ویرانه‌های انفجار بندر بیروت در سالگرد این فاجعه سر برآورد.

این هنرمند را می توان هنرمند چندرسانه ای نامید. کرم با آمیختن هنرهای تجسمی آثار ماندگاری را در سراسر جهان ارائه کرده است که ساخت تندیس ۲۵ متری از آهن‌قراضه‌های باقیمانده انفجار بندر بیروت تازه ترین آنهاست.

 این تندیس فولادی به ظاهر بدقواره نشانه‌ای از امید و امیدواری برای بازماندگان انفجار سال گذشته است. این پروژه به عنوان یک تلاش جمعی با همکاری تعداد زیادی داوطلب انجام شد و ندیم درباره ویژگی های تولید جمعی این اثر گفته است: ما همه با هم کار می‌کنیم تا بگوییم زندگی مهم است و ما واقعاً نگران اتفاقاتی هستیم که در بیروت افتاده است.

معمارِ سازه یادبود انفجار بیروت کیست؟

 مجسمه ۲۵ متری که از ویرانه‌های انفجار بندر بیروت سر برآورد

این اثر همچون دیگر آثار ندیم، از فرم هایی شخصی ایجاد شده است که می توان واژگان بصری هنرمند نامید که در محیط های شهری برای روایت داستان‌ها و برانگیختن حافظه جمعی، رویکردی غریب را با روش هایی بَدَوی به کار می گیرد.

وی به دنبال ایجاد لحظات رویایی در شهرهای مختلف جهان است هرچند گاه رویکردی بازیگوشانه به خود می گیرد که در بحرانی ترین مسائل هم می توان آن را یافت.

معمارِ سازه یادبود انفجار بیروت کیست؟

 اثری از ندیم کرم در توکیو

وی از طریق مجسمه هایی در مقیاس بزرگ، روایت هایی را ایجاد می کند که با هویت شهرها و مناظر درگیر می شوند چون ندیم معتقد است که شهرها باید رویایی داشته باشند. شهر مهمترین زمینه آثار ندیم کرم است و اثر با مواجهه محیطِ خود، معنایش را باز تعریف می کند.

معمارِ سازه یادبود انفجار بیروت کیست؟

 اثری از ندیم کرم در شهر دبی

ندیم کرم در بیروت متولد ۱۹۵۷ در بیروت است و در سال ۱۹۸۲ در اوج جنگ داخلی لبنان، لیسانس معماری را از دانشگاه آمریکایی بیروت دریافت کرد و همان سال با بورسیه تحصیلی وارد ژاپن شد و در دانشگاه توکیو تا مقطع دکتری در معماری ادامه تحصیل داد.

تحصیلات در ژاپن تأثیرات قابل توجهی در کار او  ایجاد کرد و از طریق فلسفه های اندیشه شرقی و مفاهیم فضا به معماری نزدیک می شود و در حوزه عمومی به چالش های معاصر، واقعیت های اجتماعی و جستجوهای همیشگی در مورد هویت پاسخ می دهد و  زبان هنر را  برای فهم خاطرات و مردم در شهر ترجمه می کند.

معمارِ سازه یادبود انفجار بیروت کیست؟

معمارِ سازه یادبود انفجار بیروت کیست؟

 

معمارِ سازه یادبود انفجار بیروت کیست؟

پروژه های هنری وی از طریق تحقیقات فرهنگی، اجتماعی و تاریخی و بررسی زمینه های جغرافیایی شکل می گیرد. از سال ۱۹۹۴ تا به امروز تیم این هنرمند، طرح‌های بزرگ هنری  را در پراگ، بیروت، دبی، توکیو، نیویورک،کویت، بروکسل، ایروان، ملبورن اجرا کرده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.