کد خبر: 1551 زمان انتشار: 11:26:19 - 1400/05/20
ابلاغی تازه برای حریم محور تاریخی فرهنگی اصفهان

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، از ابلاغ دومین بخش طرح موسوم به بازنگری در حریم محور تاریخی فرهنگی اصفهان خبر داد؛ بخشی که شامل نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری میدان نقش‌جهان، چهارباغ و آثار پیرامون آن است

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " به نقل از  ایسنا، ناصر طاهری گفت: محور تاریخی فرهنگی اصفهان، پهنه گسترده‌ای است که آن را به چند قسمت تقسیم کرده‌ایم تا در ضوابط حریم آن بازنگری کنیم.

وی ادامه داد: پیش‌تر و در همین راستا، ضوابط حریم مسجد جامع عتیق اصفهان به استاندار اصفهان ابلاغ‌شده بود و بخش دومی که به‌تازگی ابلاغ‌شده، مربوط به نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری میدان نقش‌جهان، چهارباغ و آثار پیرامون آن است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، با اشاره به اینکه ضوابط پیشین حریم محور تاریخی فرهنگی اصفهان در سال ۱۳۷۶ تهیه‌شده بود، خاطرنشان کرد: تغییراتی که اکنون انجام‌شده، در واقع تدقیق و به هنگام سازی همان ضوابط پیشین ازنظر ارتفاع، گذر، پهنه‌بندی و ... با توجه به شرایط روز و اطلاعاتی است که طی این سال‌ها جمع‌آوری کرده‌ایم.

طاهری، در پاسخ به این سؤال که آیا تخلف‌هایی مثل ساخت‌وسازهای انجام‌شده در کوچه ارفعی و یا کوچه سعدی، در سایه این بازنگری پوشیده خواهد شد؟ گفت: از این بابت جای نگرانی نیست، چون طرح، بدون توجه به این تک بناها تهیه‌شده و اتفاقاً بیشترین توجه را به ارزش‌های منطقه تاریخی موردنظر داشته است.

وی افزود: در واقع در این بازنگری، حریم کلی فدای یک یا دو پلاک نشده و این بناها در کل پهنه هضم شده است. ضمن اینکه این ساختمان‌ها نیز بعد از پایان عمر مفید خود یا بعد از بازسازی مجدد، باید تابع همین ضوابط جدید باشند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، از ادامه انجام مطالعات برای بازنگری در سایر پهنه‌های موجود در محور تاریخی فرهنگی اصفهان نیز خبر داد و گفت: این مطالعات در استان انجام و سپس برای تائید، به وزارتخانه ارسال می‌شود.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.