کد خبر: 1554 زمان انتشار: 12:06:04 - 1400/05/21
طرح تبدیل ساختمان جدید شهرداری شیراز به هتل بحث‌برانگیز شد

شورای ششم شهر شیراز در آخرین جلسه خود طرحی را برای تبدیل ساختمان جدید شهرداری که به شکل کشتی طراحی شده و در آستانه افتتاح است را به کاربری هتل مطرح کردند که واکنش‌هایی در پی داشت.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " به نقل از ایرنا،در چهارمین صحن علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز موضوع تغییر کاربری ساختمان جدید و تازه تاسیس شهرداری به هتل مطرح شد.

ساخت ساختمان جدید شهرداری شیراز با هدف تجمیع ساختمان‌های متعدد این نهاد ازجمله معاونت‌های و سازمان‌های مختلف در سطح کلانشهر شیراز در شورای چهارم این شهر کلید خورد.

این اقدام در حالی رخ داده که مدیریت شهری در دوره پنجم شورای شهر شیراز بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان برای ساختمان جدید شهرداری که محل تجمیع اغلب معاونت‌ها و سازمانهای این نهاد است هزینه کرده و در دوره چهارم شورا نیز حدود ۶۰ میلیارد تومان برای این سازه صرف شده است.

در حال حاضر سه معاون شهرداری شیراز نیز ساختمان‌های قبلی خود را فروخته و سیستم اداری خود را به این محل منتقل کرده اند.

تجهیزات شهرداری الکترونیک و دیتا سنتر مدیریت شهری شیراز نیز با هزینه های میلیاردی در این ساختمان مستقر شده است که انتقال آن میلیاردها تومان هزینه اضافه به مردم شیراز تحمیل می کند.

نمایندگان مردم شیراز در پارلمان شهری ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ در چهارمین جلسه شورای ششم این شهر طرح دوفوریتی جمعی از اعضای شورا، درباره تبدیل ساختمان شهرداری به هتل بزرگ شهرداری شیراز را مورد بررسی قرار دادند که بخش زیادی از زمان این جلسه به طرح این موضوع اختصاص یافت و مخالفان و موافقان درباره آن به اظهار نظر پرداختند.

طبق این تصمیم این موضوع در چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور ۱۳ نفر از اعضای شورا بررسی و مقرر شد موضوع با قید یک فوریت جهت بررسی به کمیسیون های برنامه و بودجه، امورحقوقی و املاک شورا و شهرسازی و معماری شورا ارسال شود.

این تصمیم از سوی شورای ششم شیراز در حالی تصویب شده است که برخی کارشناسان در این خصوص دیدگاه‌های دیگری دارند.

سازه های اداری قابل تبدیل شدن به هتل نیست

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس از جمله کارشناسانی است که به این موضوع واکنش نشان داده و گفته است: نمی‌توان با تغییر کاربری، ساختمان اداری را به هتل تبدیل کرد زیرا هر ساختمان مقررات ساخت متفاوتی دارد.

مرتضی سیف زاده چهارشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: برای ساخت هر ساختمانی در ابتدا باید نوع کاربری آن مد نظر طراحان و مدیران اجرایی قرار گیرد که باید بر اساس آن کاربری نسبت به ساخت آن اقدام شود.

وی افزود: به طور کلی برای ساخت ساختمان‌ها سه نوع کاربری پرکاربرد وجود داشته که از جمله این کاربری‌ها می‌توان به کاربری مسکونی، کاربری اداری و هتل اشاره کرد از این رو هر کدام از این کاربری‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که باید در مقررات ساخت آن سازه لحاظ شود.

سیف زاده تاکید کرد: نمی‌توان ساختمان ساخته شده را تغییر کاربری داد و از کاربری اداری به کاربری مسکونی یا هتل تغییر کاربری داد مگر در حالتی که هیأت‌های مختلفی اجزا و ملزومات ساخت آن سازه را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

او افزود: در هنگام ساخت یک سازه فلزی تمامی ملزومات بر اساس نوع کاربری آن طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرد در کاربری مسکونی اداری و هتل اجزای مختلفی مد نظر ناظران قرار دارد یکی از ویژگی‌های کاربردی هتل، وزنی است که باید سازه تحمل کند و اگر ساختمانی بدون در نظر گرفتن این ملزومات تغییر کاربری دهد اگر وزن سازه افزایش یابد احتمال ریزش آن زیاد است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.