کد خبر: 1557 زمان انتشار: 17:59:36 - 1400/05/23
نگاهی به ترکیب بی نظیر اشکال و هندسه در موزه نجوم شانگهای چین

استودیوی معماری Ennead Architects بزرگترین موزه نجوم جهان را در شانگهای چین با ترکیب بی نظیر اشکال و هندسه طراحی کرده است.

استودیوی معماری Ennead Architects بزرگترین موزه نجوم جهان را در شانگهای چین که هیچ خط و زاویه مستقیمی ندارد تکمیل کرد. مفهوم اصلی طراحی موزه شانگهای این بود که به طور انتزاعی برخی از قوانین اساسی فیزیک اخترشناسی که در فضا حکم فرما هستند، در معماری مجسم کند. در ادامه توماس جی وانگ، از تیم طراحی توضیح می‌دهد که تا آنجا که ممکن است، ما می‌خواستیم این ساختمان منعکس کننده ماهیت جهان باشد. این بنا با زیربنای 39000 مترمربع بزرگترین موزه در سراسر جهان است که صرفا برای مطالعه نجوم اختصاص یافته است. مفهوم حرکت مداری و ارتباط آن با زمان منبع اصلی الهام معماری این بنا شد و معماران استودیوی معماری Ennead ساختمان را بر اساس سه شکل معماری مجزا طراحی کردند که هر کدام از آنها از حرکت اجسام در جهان الهام گرفته شده است.


در این بنا سه عنصر اصلی طراحی وجود دارد که قطعات ساختمان را مشخص می‌کند و همچنین یک لنز معماری برای مشاهده حرکت مداری زمین تدارک دیده شده است؛ گنبد معکوس، کره سیاره ای و یک وید چشم مانند گرد (Oculus) که به منظور نشان دادن گذشت زمان طراحی شده است.


این بنا به شکلی طراحی شده است که از بدو ورود تا هنگام خروج دارای عناصری است که بیننده و کاربر را تحت تاثیر و تامل قرار خواهد داد. فضاهای موزه حول یک سیاره کروی که بر بالای یک سالن تئاتر روباز قرار دارد طراحی شده‌اند، این ویژگی بصری که به تدریج با نزدیک شدن به لابی بزرگ آشکار می‌شود از نظر بصری احساس گرانس را نقض می‌کند.


فضاها و ساختمان به نحوی طراحی شده‌اند که انگار فضاهای جانبی همانند قمرهای سیاره اصلی هستند و حول فضای اصلی در حال چرخش هستند. همچنین در طراحی شکل بنا به کنجکاو سازی عموم مردم به اخترشناسی توجه شده است.

 

تهیه و تنظیم : پویا مودتی

منابع، وبسایت رسمی استودیوی معماری Ennead/ مجله dezeen


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.