کد خبر: 1561 زمان انتشار: 11:23:55 - 1400/05/24
کاوش باستان‌شناسی قلعه و ارگ حکومتی شهر اوجان به فصل چهارم رسید

کاوش باستان‌شناسی فصل چهارم قلعه و ارگ حکومتی شهر تاریخی اوجان در آذربایجان‌شرقی با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، رحیم ولایتی سرپرست هیأت باستان‌شناسی ۲۳مرداد ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: در این فصل از کاوش طبق برنامه ۶ ترانشه به اندازه ۱۰ در ۱۰ انتخاب شده که تا پایان فصل باید به صورت کامل کاوش شود تا بتوان فضای کلی قلعه و ارگ حکومتی را شناسایی کرد.

وی افزود: به دلیل پیشبرد سریع‌تر کار، کاوش در دو قسمت ضلع غربی (ادامه فصل ۲) و ضلع جنوبی (ادامه فصل ۳) در حال انجام است.

کاوش باستان‌شناسی قلعه و ارگ حکومتی شهر اوجان به فصل چهارم رسید

ولایتی با اشاره به اینکه هیأت باستان‌شناسی شهر تاریخی اوجان در سال ۱۳۹۵ باحفر گمانه‌های متعدد در محدوده، حریم و عرصه شهر را معین کرد، مهمترین اثر معماری شهر تاریخی اوجان را قلعه و ارگ حکومتی شهر عنوان کرد که در شمال شهر و در داخل حصار قرار دارد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی علت انتخاب این بنا را برای کاوش در چهار فصل گذشته، کشف پایه‌های سالم قلعه، ویژگی‌های خاص این اثر و معماری بی نظیر آن دانست که برای بازدید و مطالعه پژوهشگران، گردشگران و بازدیدکنندگان مناسب است.

وی با بیان اینکه بقایای این شهر باستانی در قسمت شمالی اوجان چای از جنوب و شرق شهرک صنعتی شماره ۱ تا غرب روستای اشرف‌آباد در ناحیه موسوم به دالی‌دره سی امتداد یافته گفت: مطالعات میدانی در محدوده شهر اوجان به صورت بررسی‌های پیمایشی دقیق، عملیات گمانه‌زنی و کاوش منجر به کشف و شناسایی آثار مختلف از این دوره شد.

این باستان‌شناس افزود: وجود سفال‌های مختلف دوره اسلامی از قرن ۶ هجری تا ۱۴ هجری (از سلجوقی تا قاجار)، مسکوکات مفرغی متعلق به دوره ایلخانان، فضاها و ساختارهای معماری ابعاد مختلفی از سکونت و تداوم استقرار را در این شهر به نمایش می گذارد.

کاوش باستان‌شناسی قلعه و ارگ حکومتی شهر اوجان به فصل چهارم رسید

سرپرست هیأت باستان‌شناسی با اشاره به کاوش‌های صورت گرفته در فصول گذشته تصریح کرد: در فصل اول کاوش ۵ ترانشه ۱۰در۱۰ در قست شمالی قلعه انتخاب شد و پس از کاوش برج مدور شمال‌شرقی و همچنین دیوارهای شمالی بنا پدیدار شدکه از داده‌های مهم این فصل از کاوش می‌توان به تکه‌های سفال مربوط به دوره های سلجوقی، ایلخانی، صفوی و قاجاری اشاره کرد.

وی با اشاره به انجام فصل دوم کاوش باستان‌شناسی  قلعه یا ارگ حکومتی شهر تاریخی – ایلخانی اوجان با هدف آزادسازی دیوارها و برج مدور شمال غربی از یافته های کاوش باستان شناسی فصل سوم قلعه و ارگ حکومتی شهر تاریخی را دیوار برج سوم عنوان کرد.

گفتنی است، شهر تاریخی اوجان از جمله شهرهای مهم دوره سلجوقی- ایلخانی در آذربایجان شرقی است که بنای اولیه آن در دوره سلجوقیان بنیان و در دوره غازان خان ایلخانی بازسازی و مورد استفاده قرار گرفته است.

محل دقیق شهر تاریخی اوجان توسط هیات باستان‌شناسی دانشگاه تهران در بررسی باستان‌شناسی منطقه اوجان در سال ۱۳۹۲ مورد شناسایی و مکانیابی قرار گرفت و از مستندات مهم این شهر می توان به  توصیف‌های ارائه شده از شهر اوجان در متون تاریخی و جغرافیایی بخصوص تصویری که مطراقچی نقاش سلطان سلیمان عثمانی از آن ارائه نموده،اشاره کرد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.