کد خبر: 1580 زمان انتشار: 16:35:08 - 1400/06/02
اختصاصی پایگاه اخبار معماری ؛ پروژه The Nest، پارک شهری با رویکرد مهارت و خلاقیت

فضای بازی تنها به معنی فضایی برای تفریح نیست بلکه، ریسک کردن، تجربه کردن، یادگیری، تعاملات اجتماعی و تست کردن توانایی ها نیز جزئی از آن می باشد. پروژه The Nest یک پروژه پارک شهری است که به رویکردهای مهمی توجه داشته است و به فضای بازی فقط به عنوان فضای بازی توجه نکرده و آنرا به عنوان یک مجموعه آموزشی نیز تعریف می کند.

این پروژه متعلق به گونه شناسی خاصی از مداخلات عمومی شهری است که قصد دارد "اسباب بازی های شهری برای شهر" باشد. به دنبال اعتقاد استودیو مبنی بر اینکه "بازی فقط برای بچه ها نیست"، استودیوی معماری HundredArchitects این منظره بازی شهری را طراحی کرده اند تا شادی و سرگرمی را برای بچه ها و بزرگسالان بدون توجه به سن آنها افزایش دهد. یک صحنه بازی رنگارنگ که به عنوان یک جاذبه شهری عمل می کند و با برجسته شدن از محیط اطراف شهری خود توجه ها را به خود جلب می کند.

مبانی نظری پروژه

روایت طراحی این منظره نمایشی چند منظوره،با نام لانه، برگرفته از ایده تولد رنگارنگ، لحظه جادویی تولد دو جوجه کوچک در لانه آنها و همراهی مادرشان است، که سعی می کند اولین وعده غذایی خود را در دهان آن ه اقرار دهد.

این سه پرنده، به عنوان اشیاء اصلی IP، در مرکز به عنوان ساختارهای بازی عمودی ظاهر می شوند که می توانند برای کودکان قابل سکونت باشند، از اشیا بالا بروند و به پایین سر بخورند، و در هر یک از آنها موقعیت های مختلف بازی را پیدا کنند. در اطراف پرندگان اصلی، پروژه با الگویی بر اساس حلقه ها تکامل می یابد، که به عنوان بستری برای اوقات فراغت و تعامل اجتماعی عمل می کند و طیف وسیعی از عملکردهای دیگر به منظور افزایش چند منظوره بودن فضای بازی اجرا می شود.

شرح پروسه طراحی پروژه

حلقه های اطراف به عنوان مثال، فضای تاب یا ترامپولین به بچه ها می دهند. برای جوانان یک میز پینگ پنگ گرد و یک مرکز تناسب اندام در نظر گرفته شده است.برای بزرگسالان نیز فضایی با ویژگی هایی مانند میز شطرنج چینی، وسایل ورزشی سالمندان و حتی اجزای مختلف نشستن زیر سایبان های پوسته تخم مرغ برای استفاده از سایه در طول روز تعبیه شده است.

به عنوان راهی برای سامان دهی همه اجزای دایره ای ، یک پیست دونده مارپیچ در اطراف آنها استفاده می شود، و فضای بازی را به یک مدار چند منظوره از رویدادها تبدیل می کند که هم بچه ها و هم بزرگسالان از آن لذت می برند.

برای تکمیل این فضای شهری به صورت جامع، چشم انداز اطراف نیز با اشکال دایره ای از فضای سبز، بوته ها، گلها و درختان حل شده است، و محوطه بازی را به شیوه ای ایمن برای بازی آزادانه کودکان محصور کرده است.

کف رنگی که با EPDM طراحی شده تا تاثیرات اشعه مضر خورشید را هنگام بازی جذب کند، طیف گسترده ای از الگوها، گرافیک و بازی های تعاملی را ارائه می دهد که فضاها و فعالیت های مختلف فضا را به هم متصل می کند.

جلوه شب این پروژه با پیچاندن نورهای تزئینی با نوارهای LED انعطاف پذیر در لبه ها، شکل پیچ در پیچ پوسته تخم مرغ را افزایش می دهد. این شامل پوسته های تخم مرغ است که جوجه های کوچک از آن برخاسته اند که به عنوان سایبان و عناصر سایه اندازی عمل می کنند. برای روشنایی عملکردی، جایگاه های چراغ با لامپ های کوچکتر به شکل پوسته تخم مرغ در بالا طراحی شده اند.

سخن اندیشمندان و طراحان درباره فضای بازی و رنگ بندی

- خلاقیت، موجب بوجود آمدن هدف در سایه بازی کردن می‌شود. " آبراهام ماسلو"

- بازی کردن فعالیت مورد علاقه ذهن برای یادگیری می‌باشد. "دایان اکرمن"

- خلاقیت در بوجود آوردن چیزی جدید نه فقط بوسیله دانش و اطلاعات بلکه بوسیله بازی میسر می‌شود. "کارل جانگ"

- اگر بازی کردن را فعالیتی که موجب تشویق و بالا رفتن روحیه و افزایش مهارت زندگی می‌شود بنامیم نسبت به آن احترام زیادی قائل شده ایم اما در این صورت باز هم از ارزش و تاثیرگذاری آن کم گفته ایم. برای درک ارزش و جایگاه بازی ما باید بیشتر در آن تفکر و تعمق کنیم. "دکتر پیتر گری"

- رنگ بندی قدرتی بزرگ است که مستقیما روح را مورد تاثیر قرار می‌دهد. "واسیلی کاندیسکی"

- زندگی انسان همانند یک جعبه مداد شمعی است. زندگی اکثر انسان ها یک جعبه 8 مدادی است، در صورتی که ما باید به دنبال تاثیر پذیری از انسان هایی باشیم که شبیه یک جعبه 64 مدادی هستن. "جان میر"

مشخصات معماری پروژه 

- نام پروژه : The Nest

- طراحی : استودیوی معماری HundredArchitects

- تیم معماری : Marcial Jesús, Javier González, Mónica Páez, Lara Broglio, Ponyo Zhao, Keith Gong, Cosima Jiang, Hayley Huang, Jango Zhang & Yuntong Liu.

- هماهنگ سازی پروژه :  Jenny Fan, Nicholas Lv & Eva Jiang.

- کارفرما : New Hope Group (新希望集团)

- متراژ پروژه : 1,300 m2

- وضعیت پروژه : اجرا شده

- محل پروژه : Chengdu (China)

- عکاسی پروژه : Rex Zou

جمع آوری، ترجمه و تنظیم : 

- پویا مودتی

منابع :

- وبسایت رسمی استودیوی معماری HundredArchitects

- مجله معماری Dezeen


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.