کد خبر: 1583 زمان انتشار: 12:20:23 - 1400/06/03
حیات کارگاه‌های خشت‌زنی شهر میراث جهانی یزد +تصاویر

خشت از مصالح بومی شهر میراث جهانی یزد است که منجر شده تا این شهر به عنوان تنها شهر خشت خام جهان مطرح شود.

خشت که یکی از مصالح ساختمانی  ایجاد شده از خاک آمیخته با آب و گل و خشک شده در آفتاب است، معمولاًبه اشکال و ضخامت‌های مختلف می‌تواند تولید شود ولی مرسوم‌ترین آن شکل مربع به ضلع ۲۰ سانتیمتر و به ضخامت ۵ سانتی‌متر است.

خشت یکی از مصالح بومی سازگار با محیط زیست است و همین مساله نیز منجر شده تا یزد بتواند یکی از شاخصه‌های شهر پایدار را کسب کند.

با وجود مزایایی که خشت نسبت به سایر مصالح ساختمانی دارد، امروزه حرکت به سمت توسعه منجر به استفاده کمتر از این نوع مصالح شده است ولی هنوز هم در شهر یزد کارگاه‌های خشت‌زنی فعال هستند و خانه‌های خشتی ساخته می‎شوند.

خشت که از مصالح ساختمانی قدیمی و با اصالت است از گذشته تاکنون مورد استفاده معمارانی که در حوزه ساخت و ساز و ترمیم بناهای قدیمی فعالیت دارند استفاده می‌شود.

علاقه معماران به استفاده از خشت در ساختمان سازی علاوه بر زیبایی و اصالت بخشیدن به بناهای قدیمی مناسب بودن این مصالح ساختمانی با هر چهار فصل  و مقاوم بودن آن در برابر آب، گرما و سرماست.

خشت ترکیبی از گل نَر، آب و شن ریزه است که کارگاه خشت‌زنی میراث فرهنگی استان یزد یکی از این کارگاه‌ها با تولید روزانه ۵۰۰ خشت در استان یزد است.

ایسنا

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.