کد خبر: 1589 زمان انتشار: 14:31:50 - 1400/06/03
اختصاصی پایگاه اخبار معماری بیوگرافی معماری از جنس شعر و احساس " پیتر زومتور "

پیتر زومتور معمار برجسته سوئیسی است که کارهای وی بیشتر بر پایه شعر و احساس می‌باشد.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " پیتر زومتور در 26 آوریل 1943 ، پسر اسکار زومتور، کابینت ساز، در بازل سوئیس متولد شد. او از سال 1958 تا 1962 به عنوان کابینت ساز آموزش دید. در سالهای 1963-1967، او در Kunstgewerbeschule ،   Vorkurs و Fachklasse با مطالعات بیشتر در زمینه طراحی در موسسه پرات در نیویورک تحصیل کرد.

در سال 1967، وی در کانون گرابوندن (سوئیس) در گروه حفاظت از آثار به کار گرفته شد و علاوه بر تحقق برخی مرمت ها، به عنوان مشاور ساختمان و برنامه ریزی و تحلیلگر معماری روستاهای تاریخی مشغول به کار شد. وی اولین دفتر خود را در سال 1979 در هالدنشتاین ، سوئیس تأسیس کرد، جایی که هنوز با پانزده کارمند کوچک کار می کند.

آثار مهم پیتر زومتور

۱۹۸۶: ساختمان‌های محافظ برای یافته‌های باستان‌شناختی رومی – سوئیس

۱۹۸۸: کلیسای سنت بندیکت – سوئیس

۱۹۹۳: خانه های مسکونی برای سالمندان – سوئیس

۱۹۹۳: مرکز اسناد «توپوگرافیِ ترور» – آلمان

۱۹۹۶: مرکز هیدروتراپی والس – سوئیس

۱۹۹۷: خانه هنر بِرگِنتس – اتریش

۲۰۰۰: غرفه سوئیس در نمایشگاه اکسپوی هانوفر – آلمان

۲۰۰۷: موزه هنر کُلومبا – آلمان

۲۰۰۷: کلیسای کلاوس مقدس – آلمان

۲۰۱۲: موزه قربانیان جنبش جادوگر ستیزی – نروژ

جوایز پیتز زومتور

1998 : جایزه معماری کارلسبرگ در دانمارک

1999:  جایزه اتحادیه اروپا برای معماری معاصر (جایزه میس ون‌در روهه)

2006 : مدال بنیاد توماس جفرسون در معماری از دانشگاه ویرجینیا

۲۰۰۸:  پرمیوم امپریاله (جایزه ویژه امپراتور ژاپن)

2008 : جایزه آکادمی هنر و ادبیات آمریکا " جایزه یادبود آرنولد برونر "

۲۰۰۹:  جایزه پریتزکر

۲۰۱۳: مدال طلای موسسه معماری بریتانیا

 

خصوصیات معماری و عقاید پیتر زومتور

1. ایجاد اتمسفر حسی – عاطفی و تسخیر وجود انسان

به قول یوهانی پالاسما، آثار این معماران، تشعشعی مقتدرانه از عمق احساس می باشد. پروژه‌های آن ها ضرورتاً دارای پرداخت زیبایی شناسانه نیست، ولی احساسات مخاطب را برانگیخته می کند، او را به فکر واداشته و پرسش‌هایی بدون پاسخ را در ذهن او ایجاد می کند. زومتور هم بر این موضوع صحه می‌گذارد و می گوید به‌دنبال خلق «حسی» در فضا می باشد که بالاتر از اصول و فرمول‌های ترکیب‌بندی است.

 

2. زمان، زندگی و تجربه زیستن

زومتور تجربه فضای معماری و شهر، خصوصا تجربه‌های نخستین را در ایجاد یک فضای مقهورکننده بسیار مهم می‌داند و می گوید: «همه ما معماری را به شکل حسی درک کرده‌ایم. درک ما از معماری در تجربه‌های نخستین ما ریشه دارد. ریشه‌های درک ما از معماری در کودکی و جوانی ما است.» نکته‌ ای که زومتور بر آن تأکید زیادی داشته است، این است که اولین تجربه‌های ناآگاهانه ما از فضای زیسته طبیعی و مصنوعی و نقش آن‌ها در درک شهودی عالم و رسوبشان در وجود آدمی به مثابه مبنای سنجش می باشد. خاطره های زمان کودکی از خانه و فضای شهر و دریافت‌ های ادراکی مربوط به آن در اندیشه‌ پیتر زومتور هم مثل تعداد زیادی از دیگر اندیشمندان سده بیستم منبع معتبر تعریف «فضای مصنوع» و معیار شاعرانگی و اصالت وجودی آن می باشد.

زومتور اعتقاد دارد «دانشجویان باید یاد بگیرند تجربه‌های زیسته خود را اساس طراحی قرار دهند. او اظهار دارد که باید فضاهایی که در آن‌ها زندگی کرده ایم را به‌یاد آوریم و از خود سوال کنیم چه چیز آن فضا، ما و عواطف ما را تحت تاثیر خود قرار داده است. در صورت پیدا کردن آن، هیچ چیز موثق‌تر از آن وجود ندارد.

 

3. معماری سکوت، معماری آرمانی

سکوت در ساختمان ها، وجه مهمی از معماری پیتر زمتور می باشد. او با نقد معماری خودنما، می گوید که معماری خوب باید پذیرای انسان باشد و اجازه دهد تا او در آن سکونت گزیده و تجربه‌ اش نماید، نه اینکه ساختمان با خودنمایی و حرافی، حضور خود را بر انسان تحمیل نماید. زومتور می گوید: «تصور محبوب من از معماری، طراحی و ایجاد ساختمانی است که وقتی ایجاد شد، من در نقش طراح، عقب نشسته و ساختمانی به جا بگذارم که تجلی خالص ذات خود بوده و بدون احتیاج به سخنوری من روی پای خود بایستد.»

 

به اعتقاد پیتر زومتور «ساختمان ها می‌توانند سکوتی زیبا داشته باشند؛ سکوتی که آن را با مفاهیمی مانند آرامش درونی، حضور و پیوستگی، حس گرما و برانگیزی، تجلی ذات خود بودن و بازنمود چیزی نبودن» پیوند می دهد. وی اظهار می کند: «من به صدای فضا گوش فرا می دهم، به صداهایی که مواد و سطح ها در نتیجه تماس و ضربه ایجاد می‌کنند، به سکوت در نقش پیش‌شرط شنیدن». به این ترتیب، مفهوم سکوت، سه وجه متمایز در آثار او می یابد. اول سکوت طراح و حرف زدن بنا، دوم ایجاد سکوت در فضا و سوم، به سکوت در آوردن فرد حاضر تا بنا را با گوش جان بشنود.

 

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با سبک معماری و ایده فکری پیتر زومتور به  لینک هایلات مقابل مراجعه کنید که درباره کتاب پیتر زومتور " چگونه مثل یک معمار بیاندیشیم " می‌باشد.

در ادامه، پروژه های منتخب پیتر زومتور به انتخاب پایگاه اخبار معماری را باهم مشاهده خواهیم کرد؛

Bruder Klaus Field Chapel - photography by aldo amoretti

Bruder Klaus Field Chapel - photography by aldo amoretti

Kolumba Museum

Model of Zinc Mine Museum Project in Norway

Steilneset Minnested by Peter Zumthor and Louise Bourgeois

The Leis Houses

The Therme Vals

Thermal Bath at Vals

ترجمه و تنظیم :

- پویا مودتی

منبع :

- وب‌سایت رسمی جایزه بزرگ معماری Pritzker 

- کتاب چگونه مثل یک معمار بیاندیشیم اثر پیتر زومتور

- وبسایت رسمی معماری Archdaily


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.