کد خبر: 1606 زمان انتشار: 13:12:49 - 1400/06/08
یک معمار زن طراح مسجد مینیمال امارات است

مسجد مدرن عبدالخالق قرقاش را یک معمار زن به نام سمیه دباغ طراحی کرده است.

استودیو معماری دباغ (مستقر در دبی) مسجد عبدالخالق قرقاش را با نمای سنگی سفید با اشکال هندسی و خوشنویسی در امارات متحده عربی طراحی کرده است. عبدالخالق قرقاش یکی از اولین مساجد در دبی است که یک معمار زن، سمیه دباغ آن را ساخته است.

این مسجد در منطقه صنعتی الکوئز، کنار جاده‌ای شلوغ در جنوب دبی قرار گرفته است. واقف مسجد خواستار طراحی یک مسجد با معماری معاصر دور از هیاهوی شهری و درفضایی آرام برای نمازگزارن بوده است.

 سمیه دباغ گفته است: «هدف ما ساخت یک مسجد با سبک معماری مدرن برای ایجاد احساس آرامش برای نمازگزاران به دور از شلوغی و بی‌نظمی منطقه صنعتی الکوز است. فلسفه ما ایجاد یک تجربه به یادماندنی از طریق طراحی برای بازدیدکنندگان است.»

برخلاف مساجد سنتی که اغلب از چندین بلوک تشکیل شده‌اند، معماران گروه دباغ یک فرم مینیمال را طراحی کرده‌اند که در منطقه زبانزد است.

این مسجد با یک حیاط خطی که توسط یک سایبان سوراخ‌دار محافظت شده به دو بلوک تقسیم شده است. فضای اصلی نمازخانه گنبدی شکل در طبقه همکف واقع شده و نمازخانه زنان نیز در طبقه اول میزبان نمازگزاران است. در طرف دیگر صحن وضوخانه، اقامتگاه‌‌های امام جماعت و موذن قرار دارد.

دیوارهای سنگی مسجد با یک الگوی هندسی پوشانده شده است که بعضی از مثلث‌های آن سوراخ شدند که نور طبیعی را به داخل ساختمان برسانند. دور دیوار نمازخانه آیه‌ای از قرآن کریم خوشنویسی شده است. همچنین الگوهای هندسی در سراسر مناره مسجد به شکل معاصر طراحی شده است.

دباغ امیدوار است پروژه ساخت مسجد، حس قداست را برای بازدیدکنندگان تداعی کند. سمیه دباغ متولد عربستان و موسس استودیو معماری دباغ است. او در انگلیس تحصیل کرده و در حال حاضر در منطقه خلیج فارس کار می‌کند. دباغ عضو موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی است.

 

  • هنرآنلاین

ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.