کد خبر: 1611 زمان انتشار: 16:58:21 - 1400/06/11
تامین اعتبار، نیاز اصلی ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه

با ثبت جهانی شدن منظر فرهنگی تاریخی اورامانات به عنوان دومین اثر ثبت جهانی شده کرمانشاه، جنب و جوش‌ها برای ثبت جهانی دیگر آثار تاریخی استان آغاز شده که یکی از آنها محور ساسانی است.

محوری که تعدادی زیادی آثار شاخص و مهم از دوره ساسانی در چند شهرستان استان از جمله قصرشیرین، سرپل ذهاب و اسلام آبادغرب در آن وقع شده و از چندسال پیش بحث ثبت جهانی شدن آن و حتی الحاقش به محور ساسانی ثبت جهانی شده در استان فارس مطرح شد.  

امین قهرمانی مدیر پایگاه محور ساسانی کرمانشاه در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی شدن این محور گفت: تاکنون کارهای خوبی در راستای تشکیل پرونده ثبت جهانی این محور انجام داده ایم، اما کماکان کارهای زیادی است که باید انجام شود.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه از زمان های گذشته تاکنون این محور را به واسطه وجود تعداد بناهای شاخص از دوره ساسانی به عنوان محور ساسانی می شناسند، اما در این محور آثار بسیار مهمی از دوره مادها و هخامنشی تا دوره ساسانی و از دوره ساسانی و اسلامی به بعد وجود دارد.

مدیرپایگاه محور ساسانی کرمانشاه با بیان اینکه در این محور 17 تا 18 اثر شاخص تنها از دوره ساسانی وجود دارد، عنوان کرد: باتوجه به وجود آثار متعدد و مهم از دوره های دیگر، طی یکی دو سال گذشته این بحث مطرح شده که این محور را با عنوان یک کریدور و با لحاظ  آثار تاریخی دوران دیگر به ثبت جهانی برسانیم.

وی در ادامه گفت: در گذشته مطالعاتی برای ثبت جهانی شدن این محور انجام شده، اما نیاز به بازنگری هایی دارد که آن را در دستور کار قرار داده ایم. از سوی دیگر برای برخی دیگر از آثار هم باید مطالعاتی صورت گیرد.

قهرمانی افزود: در شهرستان قصرشیرین چهار اثر شاخص بان قلعه، چارقاپی، کانال ساسانی و عمارت خسرو را داریم که خوشبختانه طی سنوات گذشته مطالعات و تعیین عرصه و حریم آنها صورت گرفته، بنابراین در این شهرستان مشکلات کمتری در بحث مطالعات خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در شهرستان سرپلذهاب با آثار بسیار متعددی از دوران ماد و هخامنشی تا دوره ساسانی روبرو هستیم که مطالعات تعداد کمی از آنها انجام گرفته و آثار زیادی در این شهرستان و اسلام آبادغرب نیاز به تعیین عرصه و حریم دارند.

مدیر پایگاه محور ساسانی کرمانشاه خاطرنشان کرد: سال 1399 از محل اعتبارات ملی و استانی توانستیم کارهای خوبی را در حوزه اجرا و مطالعات انجام دهیم و امیدواریم اگر برای سال 1400 هم رقم اعتبارات مانند سال گذشته بالا باشد، بازهم گام های مهمی را برداریم.

وی افزود: طبق برآورده های انجام شده حداقل به 700 تا 800 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم تا در سال 1400 بتوانیم حدود 70 تا 80 درصد مطالعات پرونده ثبت جهانی این محور را به اتمام برسانیم.

ایسنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.