کد خبر: 1618 زمان انتشار: 15:00:06 - 1400/06/13
اختصاصی پایگاه اخبار معماری ریچارد مه‌یر ؛ شوالیه سفید معماری

به اعتقاد او ساختمان ها باید بتوانند صحبت کنند. به کارگیری مجموعه عناصر خاص و درونی ثابت، طی سال ها کار این امکان را داده است که وی شیوه‌ی بیان تکاملی و منسجمی داشته باشد.

ریچارد میر متولد ۱۹۳۴ نیوجرسی ملقب به شوالیه سفید پست مدرنیسم در سال ۱۹۵۷ از دانشگاه کورنل فارغ التحصیل شد پیش از تاسیس دفتر کار خود در نیویورک با ( مور- اوینگز- مریل ومارسل بروئر)همکاری میکرد وی ابتدا در زمینه ساختمان سازی فعالیت می کرد و در سال ۱۹۶۳ به عضویت گروه پنج نیویورک در آمد . سفید های  گروه پنج دوره سفید و قهرمانانه ریت ولد ، گرپیوس ، تراگنی و بخصوص لوکوربوزیه را احیاء کردند اما مسائلی از زیبا شناسی را در کار خود به کار بردند که خالی از هر گونه تعهد و تعصب اجتماعی بود . خانه های کاملاً سفید میر ، در زمینه ای از فضاهای سبز با لایه یندی های افقی و عمودی – که برگرفته از دوره اصلاحی کورب بود به چشم می خورد این گوناگونی ، در موضوع ابعاد ستوده شد . این گورهای سفید شده ، ترکیبات متغیری از دیوارک ها ، قاب های سفید و شیشه های لعاب داده شده هستند که به تناسب کارکرد ، با شیبه ها و ارتباطات در شیوه موزه ای امریکایی ، بیشتر به کار می روند . مزیت کار های میر در اجتماع  این است که ساختمانهای او ، به سرعت قابل شناسایی است . به نظر میرسید که میر برنده طرح لوکوروبوزیه بوده است با نتایج مصیبت باری که در پی داشت . ریچارد میر ، یکی از برجسته ترین معماران مدرن قرن حاضر می باشد.

 

ریچارد می یر، معمار نیویورکی ، یکی از اعضای “New York Five” بود که به واسطه نمایشگاه ۱۹۶۹ در موزه Modern Art به کسب برتری نائل شد. اعضای دیگر این گروه مایکل گریوز، پیتر آیزنمن ، چارلز گواتمی و جان هجداکبودند. تمامی طراحی ها خانه هایی عموماً از چوب بود که به روش لوکوربوزیه و سبک International Modern پیش از جنگ طراحی شده بوند. در همه ساختمانها خصوصاً طرح می یر برتری رنگ سفید کاملا غالب نمایش داده شده که به خلوص و بی نقصی این سبک کمک می کند. اعضای گروهfive خیلی زود از هم جدا شدند اما نمایشگاه به ماموریتهای بزرگتر بعدی هدایت شد که در مورد می یر در تعدادی از موزه های معتبر همچون: High Museum of Art در آتلانتا – جورجیا (۱۹۸۳) و Getty Center در لس آنجلس (۹۷-۱۹۸۴) به اوج خود رسید تا اینکه در انتهای قرن بیستم او تبدیل به یکی از موفقترین معماران بین المللی شد…

 

ریچارد می یر بخاطر معماری و طرحهایش در تمام جهان شناخته شده و قابل احترام است.کمیسیونهای ارشد در ایالات متحده و اروپا شامل: کاخ دادگستری، تالارهای شهر، موزه ها، headquarterهای یکی شده، خانه سازی و اقامتگاههای شخصی را دریافت نموده. در میان اکثر پروژه های مشهورش، Getty Center در لس آنجلس، High Museum of Art در آتلانتا، جورجیا؛ موزه هنرهای تزئینی فرانکفورت آلمان، Canal + Television Headquarters در پاریس و موزۀ هنرهای معاصر بارسلونا در اسپانیا به چشم می خورند.

 

Atheneum - NewHarmony - Indiana

 

ریچارد می یر برترین افتخارات موجود در معماری را دریافت کرده است:

- در ۱۹۸۹ موسسۀ سلطنتی معماران بریتانیا مدال طلای سلطنتی را به او تقدیم کرد.

- در۱۹۹۲ دولت فرانسه امتیاز ویژۀ Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres را به او اعطا کرد.

- Deutscher Architekture Preis را در ۱۹۹۳دریافت کرد .

- در ۱۹۹۵ کسب مقام فرد منتخب آکادمی علوم و هنر آمریکا.

- در ۱۹۹۷ مدال طلای AIA را در تشخیص موفقیتی ابدی در هنرها از موسسۀ معماری آمریکا به خوبی Praemium Imperiale از دولت ژاپنی دریافت کرد.

- در سال ۱۹۸۴ جایزۀ Pritzker را بخاطر بالاترین امتیاز در زمینۀ تفکر صحیح در معماری دریافت کرد؛ او جوانترین دریافت کنندۀ این جایزه در تاریخ Pritzker Prize بود. در همان سال می یر از نظر هیئت داوران برای طراحی ۱ میلیارد دلاری Getty Center در لس آنجلس- کالیفرنیا، معمار منتخب شناخته شد.

- وی مقالات متعددی در سراسر جهان ارائه داده است و در موارد بیشماری از اعضای هیئت داوران مسابقات مختلف بوده است. کتابهای زیادی تالیف نموده و موضوع بسیاری از کتابها، ویژه نامه ها، روزنامه ها و مقالات بیشماری در مجلات بوده است.

- علاوه بر عضویت در هیئت مدیرۀ Cooper Hewitt National Design Museum و American Academy در رم همچنین عضو آکادمی هنر و علوم آمریکا، آکادمی معماری بلژیک و فرانسه، Bund Deutscher Architekten و آکادمی هنر و ادبیات آمریکا نیز می باشد؛ به واسطۀ اینکه جایزۀ Brunner در معماری را در ۱۹۷۶ دریافت کرد.

- او هم چنین عضو موسسۀ معماران آمریکاست که نشان افتخار New York Chapter را در ۱۹۸۰ و مدال طلا از Los Angeles Chapter را در سال ۱۹۹۸ دریافت کرد. جوایز متعدد طراحی اش شامل:

- ۲ نشان افتخار AIA بین المللی و ۵۳ جایزۀ طراحی AIA نیویورک.

آقای می‌یر مدرک معماری اش را در دانشگاه Cornell دریافت نمود و درجات افتخاری از دانشگاه Naples، موسسۀ تکنولوژی نیوجرسی، مدرسۀ جدید پژوهشهای اجتماعی، موسسۀ Pratt و دانشگاه بخارست، را دریافت کرده است.

 

Douglas House

ویژگی اصلی کارهای میر

- روزنه ی قرن بیستم از طریق طرح آزاد ، نمای آزاد ، جداسازی ساختار و دیواره ی بیرونی ، اصول بنیادین حرکت مدرن ، امکان جستجوی حجمی جدیدی را به وجود می آورد.

- از دیدگاه میر طرح کلیدی است که اخیرا مورد غفلت قرار گرفته است. تصاویر دو بعدی، دربردارنده ی دستورالعمل هایی برای شی سه بعدی – یعنی ساختمان – است. در این هنگام است که ساختمان، گسترش می یابد.

- زمانی که نما به تصویر کشیده می شود، طرح و برش درباره ی ایده های فضایی با معمار صحبت می کند. ولی طرح بیان اساسی و متقاعد کننده ی معماری است.

- به اعتقاد او ساختمان ها باید بتوانند صحبت کنند. به کارگیری مجموعه عناصر خاص و درونی ثابت، طی سال ها کار این امکان را داده است که وی شیوه ی بیان تکاملی و منسجمی داشته باشد.

- معماری میر ، توجه به فضاست : البته فضایی دارای نظم و در نظر گرفتن نور، معیارهای انسانی و فرهنگ معماری : نه فضایی بی تناسب.

- معماری ، حیاتی و جاودان است. زیرا انسان را دربر می گیرد و فضا را توصیف می کند: فضایی که در آن حرکت و زندگی می کنیم .

- ریچارد میر با حجم و سطح کار می کند، شکل ها را با نور تغییر داده و در ابعاد ، نما ، حرکت و سکون ، تغییراتی به وجود می آورد.

- ارتباط بین فضای بیرون و درون و یک حس سیالیت در کارهای میر دیده می شود، او همیشه سعی می کند با قراردادن ساختمان سفید خودش در لنداسکیپ سبز، ساختمان هایش را به عنوان نگینی در دل طبیعت قرار دهد.

- از معروفترین کارهای او میتوان به آتنیوم(هارمونی جدید، هند، ۷۹-۱۹۷۵)، موزه هنر دکوراسیون (فرانکفورت، آلمان، ۸۵-۱۹۷۹)، موزه ی بلندهنری(آتلانتا، جورجیا،۸۳-۱۹۸۰) شهرداری و کتابخانه (هاگو، ۹۵-۱۷۹) موزه ی هنرهای معاصر( بارسلونا، ۹۵-۱۹۸۸)، میدان US و ساختمان فدرال (آریزونا، ۲۰۰۰-۱۹۹۵) اشاره کرد. فعالیت های خصوصی مایر، شامل ساختمان های مسکونی ،پزشکی ، فنی، تجاری ، موزه ها و مراکز شهری مهمی چون مجتمع قضایی و تالارهای شهری در ایالت متحده و اروپاست. جزئیاتی که مه‌یر در ساختمان هایش در نظر داشته است، اصل استواری است که در آن، قوت وتمامیت در ساختار معماری توسعه می یابد.

 

 در تعریف معماری

 من ترجیح می دهم از تمام بحث هایی از جمله پست مدرنیسم، مدرنیسم، نئو مدرنیسم و دیکانستراکتیویسم که تمرکز مرا در هر جا (دانشگاهها ، گردهماییها و نشریات) از  واقعیت و مسائل مربوط به معماری امروز بر هم میزند دوری کنم . بی تردید امروزه تمام فعالیت معماران ، تحت تاثیر مدرن گرایی لوکوروبوزیه ، آلتو و ونده رو و گروپیوس  است و ظاهراً من استثناء نیستم ، ولی به چیزهای زیادی در کار برامانته ، بورومینی و نئومان پی برده ام .

دغدغه اصلی من، ساخت فضا ، دست بردن در حجم ، سطح ، شکل و نور پردازی فضا بوده است . بنابراین ، همیشه چیزهای زیادی برای به دست آوردن وجود داشته ،چیزهایی که همیشه به آن اندازه که به نظر میرسند ، بی روح نیستند . دیدگاههای زیادی هم در مورد مدرن گرایی اولیه وجود دارد که من از انها استفاده نکردم زیرا معتقدم معماری می تواند جهان را تغییر دهد و معماری خوب و عالی  می تواند کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشد به ویژه در شهرهای که وظیفه و مسئولیت خاصی دارند.

 

Getty Center

فلسفه طراحی

سفیدی ابزار، برانگیختن ادارک و به اوج رساندن قدرت شکل ظاهری است. درخشندگی، یکی از راههای رسیدن به این درک است. امیدوارم در آینده بتوام رمز و وسعت انتخاب را کشف کنم. منبع من در این کار، تاریخ معماری است ولی ابزارهایم همیشه درونی و نماد و هدفم، صرفاً معماری است. 

برای من، بخشی ارزش اگاهی از تاریخ معماری این است که پایندگی وتداوم و در نتیجه کیفیت را ارج نهم. من سخت درگیر ساخت یک بنا هستم و ترجیح میدهم بیشتر به خودم در نقش سازنده ای خوب و موفق فکر کنم تا یک هنرمند: چون هنر معماری در نهایت همین را می طلبد. هدف من، دریافت و بازتعریف مفهوم نظم است پس برای درک رابطه آنچه بوده است و آنچه میتواند باشد، از فرهنگ ما جاودانگی و نوبودن را میگیریم. تصمیم گیری در مورد به حساب اوردن یا نیاوردن، انتخاب و به کارگیری اراده و عقل، از اصول کار من است. از این رو ممکن است دیگران تصور کنند سبک من، خارج از فرهنگ پدید می آید و همچنان به تجربه شخصی مربوط میشود. اصولاً حوزه فکری من در مورد فضا، شکل، نور و استفاده آنها مربوط میشود. در حقیقت، هدف من حضور است، نه تصور باطل، من با تمام قدرت به دنبال این هستم و معتقدم که قلب و روح معماری است.

 

هنر و هنرمعماری

چندی پیش شخصی از ریچارد میر پرسید: آیا ساختمانی هست که مایل باشی بقیه عمرت را در آن سپری کنی راستی آن چه جور ساختمانی است؟  پاسخ او  موزه  بود. گویی کسی حرفها و آروزهای اورا می شنید وبه آن پاسخ می داد زندگی اوپیوسته آمیخته با هنر و موزه بوده است. در مجموع مقوله ارتباط بین هنر و معماری عمیق ترین علایق و دل مشغولیهای اورا شکل داده است ارجاع متقاطع بین هنر و معماری که اهمیت به سزایی دارد همیشه مهمترین بخش کار او را  به خود تشکیل داده است .

موزه علاوه برنمایش اشیای هنری فعلی، در طرح موزه ها معماری با مجموعه ارتباطات بسیار جذابی سرو کار دارد شکوه شهری تجربه عمومی ارتباط بازدید کنندگان خاص با اشیاء ویژه و منحصر به فرد ارتباط نور با اشیاء و تماشاگران همچنین ارتباط هنر با فضا با محیط های عمومی، بنابراین  موزه می‌تواند نمود وترجمان معماری ناب و اصیلی باشد که ورای فرهنگ زاده می شود و در عین حال عمیقاً به تجربه شخصی بستگی دارد او بیشتر با هر دو سنت بیان فضاهای اروپایی و آمریکایی و فلسفه مدیریت موزه کار کرده و آنچه را اصول رسمی و قاعده حرکت مدرن قلمداد میکند و تجربه بودن در موزه به معنی سکون و ایستایی نیست بلکه تغییری پیوسته و همیشگی است. 

مه‌یرازفنون شاعرانه (مدرنیسیم) زیبایی وچند کاربردی بودن فنون آوری تاثیرمی پذیرد و خلوصی است که از بخشی تمایز ذاتی بین طبیعت و ساخته های بشری ناشی میشود و این تمایز این دو را با ارتباط مکمل به هم پیوند می دهد.

High Museum Of Art

 

تهیه، ترجمه و تنظیم 

- پویا مودتی

منبع

- کتاب، معمار؛ ریچارد مه‌یر، نویسنده: ریچارد مه‌یر

- وب‌سایت ArchDaily

- وب‌سایت بین‌المللی PritzkerPrize جایزه بزرگ معماری

- وب‌سایت آکادمی سلطنتی معماری بریتانیا

 

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.