کد خبر: 162 زمان انتشار: 10:54:55 - 1397/11/01
استفاده اصولی از رنگ در روحیه شهروندان موثر است

ایرج کلانتری استفاده از رنگ در بافت شهر را یک اتفاق مثبت خواند که باید در کنار سایر عناصر، و با استفاده از اصول کارشناسی اجرا شود.

به گزارش پایگاه "اخبار معماری" به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، ایرج کلانتری اجرای طرح رنگ در شهر را مستلزم تحقیق و پژوهش دانست و در این باره گفت: بدیهی است که رنگ به صورت مطلق معنا و مفهوم ندارد بلکه در ترکیب بندی، اثرگذار نشان می‌دهد بنابراین ضروری است که در انتخاب رنگ و استفاده از این عنصر در شهر تحقیق و پژوهش صورت گیرد.
او ادامه داد: استفاده از رنگ به عنوان عنصری تأثیرگذار در شهر بسته به نوع بهره‌برداری از آن، می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی را به دنبال داشته باشد.
این معمار برجسته تصریح کرد: به طور حتم رنگ می‌تواند به عنوان عنصری جذاب، مخاطب را به خود جلب کند البته این جلب توجه بسته به نحوه استفاده از رنگ می‌تواند در مخاطب جاذبه یا دافعه ایجاد کند.
کلانتری درباره نحوه استفاده از رنگ در تهران، بیان کرد: برای استفاده از رنگ در تهران که همواره به نام شهری خاکستری نامیده می‌شود، باید به عناصر مختلفی توجه کرد. البته باید به این نکته اشاره کنم که شهرهای بسیاری در سطح دنیا، به دلیل نوع طبیعت یا فضای موجود در آن خاکستری هستند و این اصلاً اتفاق بدی نیست زیرا در این شهرها که عموماً در کشورهای پیشرفته قرار دارند، مسئولان از رنگ به عنوان عنصری مناسب در زمینه خاکستری شهر استفاده کرده‌اند بنابراین رنگ‌ها موفق به جلب توجه درست و مثبت مخاطب شده‌اند.
او افزود: در کشورهای پیشرفته از رنگ در مصالح ساختمان و موارد مختلف شهری استفاده شده است بنابراین رنگ‌ها با استفاده درست، معنای خود را یافته‌اند.
مدیر و طراح پروژه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: تهران شهری دودزده و غبارآلوده به شمار می‌رود که متأسفانه، در برخی مواقع، استفاده افراطی و نادرستی از رنگ‌ها در آن صورت گرفته است.
کلانتری بر لزوم جلوگیری از افراط و تفریط در این عرصه تأکید کرد و گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که به شکلی افراطی از رنگ‌ها استفاده نشود. اگر از رنگ‌ها به شکلی اصولی و بر مبنای کاری کارشناسی استفاده شود، یقیناً شاهد تأثیرگذاری مثبتی در روحیه مردم شهر خواهیم بود.
او تأکید کرد: در ارزیابی فضای شهری، به طور حتم، رنگ نیز یکی از عناصر تأثیرگذار به شمار می‌رود اما در اجرای یک طرح نباید عناصر را به صورت جداگانه مد نظر قرار دهیم بلکه باید کلیه عواملی را که در یک شهر موثر هستند، بررسی و به صورت یک مجموعه مد نظر قرار دهیم.
این معمار تصریح کرد: اگر بخواهیم به شکلی بنیادی در روند شهر تأثیرگذار باشیم، باید بدانیم که زندگی در شهر جاری است و خود این زندگی سلیقه‌های مختلف و دیدگاه‌های گوناگونی را شامل می‌شود. بنابراین عواملی چون:صدا، رنگ، احجام و ... همه به یک اندازه در رشد شهر موثر هستند و باید در روند اجرای یک طرح تمامی این متغیرها مد نظر قرار گیرد تا یک مطلوبیت را در فضا ایجاد کند.
کلانتری در پایان گفت: من معتقدم که نباید عناصر را به صورت مجرد و تنها مد نظر قرار داد بلکه باید مواردی چون رنگ را در یک کلیت شهری دید و سپس به اجرا پرداخت.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.