کد خبر: 1632 زمان انتشار: 10:02:53 - 1400/06/18
احداث قلعه فلک‌الافلاک در مینی‌ورلد ملایر، نمادی از شاهکار معماری

سرپرست شهرداری ملایر گفت: به دنبال ساخت نمادها و المان‌های ایرانی و خارجی در مجموعه تفریحی توریستی جهان کوچک (مینی ورلد) ملایر، المان بنای تاریخی " قلعه فلک‌الافلاک" در این فضا ساخته می‌شود.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  "  به نقل از ایسنا، حسین بابایی، درباره بنای این اثر، افزود: مساحت زیربنای فعلی قلعه چیزی در حدود ۵۳۰۰ متر مربع است که بیشترین طول آن ۱۰۰ متر و بیشترین عرض آن ۷۵ متر و بیشترین ارتفاع آن ۲۳ متر بوده و این قلعه دو میدان و هشت برج و همچنین ۳۰۰ جان ‌پناه دارد که با هنرمندی و معماری خلاقانه‌ای ساخته شده است.

وی اظهارکرد: در گذشته و زمان رونق داشتن، این قلعه شامل ۱۲ برج بوده که گویا از ۱۲ برج فلکی یا ۱۲ ماه سال برگرفته شده،  اما با گذشت زمان و فرسودگی قلعه، چهار برج از آن تخریب شده و هم اکنون هشت برج در اطراف این قلعه، مستحکم و پابرجا مانده است.

سرپرست شهرداری ملایر در خصوص بنای ساخته شده در مجموعه جهان کوچک توضیح داد: این بنا با وسعت حدود ۵۰۰ متر مربع بیشترین طول آن ۳۳ متر و بیشترین عرض آن  ۱۷.۵ متر و بیشترین ارتفاع آن ۵.۵ متر است و امیدواریم تا پایان تابستان به بهره‌برداری برسد.

بابایی خاطرنشان کرد: قلعه فلک‌الافلاک یا دژ شاپور خواست بر فراز تپه ای در شهر خرم آباد در استان لرستان ساخته شده و بنای باشکوه این قلعه مربوط به دوره ساسانیان است و زمانی به عنوان زندان برای اسرای رومی استفاده می‌شد و در قرن چهارم نیز به عنوان مقر حکومت انتخاب و پس از آن تبدیل به خزانه داری حاکم لرستان شد و به دلیل معماری زیبا جزء شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا شناخته شده است.

وی ادامه داد: قلعه فلک‌الافلاک در زمان قاجار بازسازی شد و در دوران پهلوی نیز به عنوان پادگان نظامی و زندان سیاسی استفاده می‌شد، سر انجام در سال ۱۳۴۹ قلعه فلک الافلاک به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و تبدیل به موزه شد.

سرپرست شهرداری ملایر در بخش دیگری از سخنان خود از کاشت گل‌های فصلی پاییز خبر داد و افزود: با نزدیک شدن به آغاز فصل پاییز و در راستای زیباسازی چهره شهر در فضای بصری، افزایش طراوت و ارتقای روحیه نشاط و شادابی شهروندان، کاشت انواع گل‌های فصلی پاییزی آغاز شد.

بابائی به جمع‌آوری گل‌های تابستانی و آغاز کاشت گل‌های پاییزی در سطح شهر اشاره کرد و افزود: پیش از فرارسیدن فصل پاییز، کاشت گل‌های پاییزه شامل گل کلم زینتی و گل داوودی، رنگ و بوی پاییزی به شهر می ‌بخشند.

وی با اشاره به آغاز کاشت بیش از ۹۰۰۰ گلدان گل کلم زینتی و بیش از ۱۵۰۰۰ بوته گل داوودی در بلوارهای سطح شهر، گفت: گل کلم زینتی و داوودی از جمله گل‌های پاییزه هستند که با شرایط آب و هوایی این شهر در فصل سرما سازگار هستند.

سرپرست شهرداری ملایر با بیان اینکه طبق سال‌های گذشته در نیمه دوم سال، چندین نوبت گل کاری انجام می‌شود، افزود: طبق جدول زمان بندی شده عملیات گسترده باغبانی در بوستان‌ها و عرصه‌های سبز معابر و میادین شهر در حال انجام است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.