کد خبر: 1634 زمان انتشار: 12:39:51 - 1400/06/20
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران خبر داد؛ ساختمان‌های شهر تهران دوستدار محیط زیست می‌شوند

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اعلام لازم الاجرا بودن مصوبه توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار در تهران، گفت: با اجرای این مصوبه، ساختمان‌های شهر، دوستدار محیط زیست می‌شوند.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مهدی صالحی با اعلام خبر ابلاغ مصوبه توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار در شهر تهران به شهرداری‌های مناطق، گفت: افزایش جمعیت و گسترش بی رویه شهرها و به دنبال آن افزایش ساخت و ساز، موجب کاهش منابع طبیعی و آلودگی محیط زیست شده است. اکنون که جهان درگیر مشکلاتی از جمله کمبود منابع انرژی، بحران آلودگی هوا، افزایش روزافزون جمعیت و مشکلات زیست محیطی است، حرکت به سمت توسعه پایدار امری مهم و ضروری به شمار می‌رود و در این میان اجرای ساختمان سبز و معماری پایدار، یکی از عوامل تحقق توسعه پایدار است.

وی با تأکید بر توجه ویژه به ساختمان سبز، انسان و محیط زیست ادامه داد: این نوع ساختمان سازی کمترین آلودگی و مداخله را در محیط زیست دارد و مهمترین مسئله در آن، حفاظت از محیط زیست و سلامت انسان‌ها است.

صالحی تصریح کرد: با افزایش مشکلات دنیای مدرن، اجرای ساختمان سبز و معماری پایدار نیز در اولویت سیاست‌های کشورهای توسعه یافته قرار گرفت. استفاده از این نوع معماری، چه در ساختمان‌های جدید و چه در ساختمان‌های قدیمی، مزایای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی زیادی را به همراه دارد.

وی افزود: شهرداری تهران به منظور هدایت ساخت و ساز به سمت توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار و افزایش کیفیت بناها، پس از انجام مطالعات و بررسی‌های کارشناسی، لایحه‌ای را با هدف کاهش آسیب به محیط زیست و منابع انرژی تهیه کرد که با همکاری کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر پس از برگزاری جلسات متعدد و انجام بررسی‌های کارشناسی در مرداد ماه سال جاری به تصویب رسید.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با تأکید بر اینکه مصوبه توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار در شهر تهران هم اکنون لازم الاجرا است، گفت: اولین گام در راستای عملیاتی شدن این مصوبه، اجرای مدیریت سبز در ساختمان‌های تحت پوشش شهرداری تهران است که بر این اساس شهرداری می‌بایست نسبت به بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و تعیین رده انرژی و اخذ گواهی ممیزی اقدام و شناسنامه انرژی ساختمان‌های تحت پوشش را تهیه کند.

وی ادامه داد: بر مبنای این مصوبه، شهرداری تهران، باید نسبت به تهیه و ابلاغ اسناد راهبردی و اجرایی ظرف مدت حداکثر ۶ ماه اقدام کرده و در گام بعدی ظرفیت‌های ترویجی، اطلاع‌رسانی و آموزش جهت ارتقای آگاهی شهروندان را برای استفاده از این اسناد فراهم کند.

صالحی با اشاره بر ضرورت حمایت از جهت گیری ساختمان سازی در شهر تهران به سمت توسعه ساختمان سبز، اظهار داشت: در همین راستا مشوق‌های لازم برای سازندگان و مالکان ساختمان‌هایی که ضوابط و الزامات محیط زیستی را رعایت می‌کنند، در این مصوبه پیش بینی و تصویب شده است.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران تصریح کرد: با توجه به اقداماتی که در سطح ملی و شهری به منظور مدیریت منابع انرژی در حال انجام است، شهرداری تهران نیز به منظور پایش و سطح بندی ساختمان‌های سبز بر اساس معیارهای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، اطلاعات رده بندی انرژی ساختمان‌های جدیدالاحداث را در سامانه‌ای ملی و شهری ثبت خواهد کرد.

وی افزود: از آنجایی که معماران در ترویج احداث ساختمان سبز و اجرای معماری پایدار و به تبع آن افزایش کیفیت ساخت و ساز، نقش بسزایی دارند، ساز و کارهای تشویقی و ترویجی معماری ساختمان سبز در شهر تهران با رعایت حقوق شهروندان تهیه خواهد شد.

صالحی، احداث اتاقک پسماند به منظور تفکیک زباله از مبدا و بازیافت یا دفع اصولی مصالح ساختمان‌های در حال تعمیرات یا بازسازی را از دیگر الزامات مصوبه "توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار در شهر تهران" عنوان کرد.

وی در پایان با بیان اینکه با اجرای این مصوبه، صنعت ساخت و ساز در پایتخت در مسیر حفاظت از محیط زیست حرکت خواهد کرد و ساختمان‌های شهر، دوستدار محیط زیست می‌شوند، گفت: راهبری اجرای این مصوبه بر عهده کمیته برنامه ریزی و راهبری توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار شهر تهران متشکل از معاون شهرسازی و معماری (رئیس کمیته)، معاون خدمات شهری و محیط زیست، معاون مالی و اقتصاد شهری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و امور شورا، نماینده تام الاختیار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نماینده تام الاختیار سازمان نظام مهندسی استان تهران، نماینده تام الاختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و نماینده شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ناظر خواهد بود.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.