جهاد دانشگاهی اعلام کرد: با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، پروژه طراحی نورپردازی برج میلاد با مشارکت طراحان حرفهای کلید خورد
به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری " به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، نشست توجیهی پروژه طراحی نورپردازی مجموعه برج میلاد با حضور ۱۳ شرکت برتر کشور در حوزه نورپردازی شهری و با نظارت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی برگزار شد.
افشین داورپناه مدیر این پروژه ، ضمن اشاره به جایگاه ملی و اهمیت نمادشناختی و نشانه شناختی برج میلاد گفت: علیرغم اهمیت مبحث «نور» در معماری سنتی ایران، متاسفانه در طراحی شهری و منظر شهری امروز فضاهای عمومی شهرهای ایران، «نورپردازی» بیشتر موضوعی حاشیهای است و در بهترین حالت، صرفاً با هدف روشن کردن فضاهای عمومی و به اصطلاح «قشنگ کردن» فضاهای عمومی شهری مورد توجه قرار میگیرد.
وی اظهار داشت: به دلیل نورپردازیهای غیرکارشناسی و غیراصولی از جمله نصب و روشن کردن بیمورد و غیر قابل توجیه چراغها بهویژه چراغهای رنگی، نورهای موضعی بیهدف، به نازیبایی شهر، آشفتگی نوری، آلودگی و اختلال نوری در فضاهای شهری منجر شده است.
مهدی علیپور معاون فنی و عمرانی مجموعه برج میلاد نیز، نقاط ضعف و نقاط ضعف نورپردازی موجود در مجموعه مزبور اشاره کرد و بیان داشت: اگر چه از کشور شرکتهای قدرتمند و معروفی در حوزه نورپردازی فعال هستند و برخی از این شرکتها نیز برای طراحی نورپردازی مجموعه برج میلاد اعلام آمادگی کردهاند، اما ما معتقدیم با تکیه بر ایده، دانش و توانایی شرکتهای نورپردازی داخلی نیز میتوانیم به طراحی مناسب و شایستهای برای نورپردازی برج میلاد دست یابیم.
وی استفاده از توان مدیریت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی را پشتوانه علمی خوبی برای هدایت، راهبری و کمک به این پروژه دانست و گفت: طرحهای برگزیده نورپردازی برج میلاد، توسط یک هیات داوری بررسی خواهد شد؛ در این بررسی ابعاد هنری، معمارانه، منظر شهری، وحتی ابعاد فرهنگی و نمادشناختی طرحها مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ همچنین وضعیت و پشتوانههای ایرانی ـ اسلامی طرحها. ابعاد فنی و اجرایی پروژه نیز در کمیتهای فنی بررسی و تائید و در نهایت طرح انتخاب شده برای اجرا به مناقصه گذاشته خواهد شد.