کد خبر: 1648 زمان انتشار: 18:52:25 - 1400/06/22
اختصاصی پایگاه اخبار معماری 10 دانشگاه برتر آمریکا بر اساس رتبه بندی جدید اداره آمار کار آمریکا

رتبه بندی دانشگاه‌های آمریکا، بر اساس اداره آمار کار آمریکا منتشر شد.

1- دانشگاه پرینستون

            دانشگاهی خصوصی در شهر پرینستون واقع در ایالت نیوجرسی، ایالات متحدهٔ آمریکاست. این دانشگاه چهارمین دانشگاه قدیمی در ایالات متحده آمریکا و از بهترین و پرافتخارترین دانشگاه‌های جهان است. پرینستون را می‌توان خانهٔ استادان بزرگ فیزیک و ریاضی هم‌چون آلبرت اینشتین دانست. پرینستون دوره‌های کارشناسی و دکتری در رشته های علوم طبیعی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و مهندسی را نیز ارائه می کند.

2- دانشگاه کلمبیا

            دانشگاه کلمبیا از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان است. این دانشگاه عضو آیوی لیگ بوده و در مرکز شهر نیویورک واقع شده است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دانشگاه کلمبیا بالاترین تعداد برنده جایزهٔ نوبل برای استادان یا فارغ التحصیلان آن بوده که در این زمینه گوی سبقت را از سایر دانشگاه های سراسر دنیا ربوده است. جایزه پولیتزر که معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود، هر ساله با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران و نیز نویسندگان، شاعران و موسیقی‌دانان برجسته داده می‌شود.

3- دانشگاه هاروارد

            یک دانشگاه خصوصی و یکی از اعضای هشتگانه لیگ آیوی است که در کمبریج، ماساچوست واقع شده‌است. این دانشگاه در سال ۱۶۳۸ تأسیس و جهت بزرگداشت اولین خیّر آن، روحانی جان هاروارد نامگذاری شد. هاروارد قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی در ایالات متحده و از معتبرترین موسسات در جهان است. بنیاد دانشگاه هاروارد با سرمایه‌ای معادل ۲۵.۹ میلیارد دلار، ثروتمندترین دانشگاه جهان است.

4- موسسه فناوری ماساچوست ( اِم‌آی‌تی )

            مؤسسهٔ فناوری ماساچوست مشهور به اِم‌آی‌تی، یک دانشگاه خصوصی واقع در کمبریج، ماساچوست است. این مؤسسه دارای یک پردیس شهری است که بیش از ۱٫۶ کیلومتر در امتداد رودخانه چارلز امتداد دارد. این مؤسسه همچنین دارای مجموعه‌های مهمی خارج از دانشگاه است از جمله: آزمایشگاه لینکلن ام‌آی‌تی، مرکز بیتس، رصدخانه هی استاک و همچنین آزمایشگاه‌های وابسته مانند موسسات Broad و Whitehead  دانشگاه MIT در سال ۱۸۶۱ در پاسخ به صنعتی شدن روزافزون ایالات متحده تأسیس شد و مدل دانشگاه پلی تکنیک اروپایی را پذیرفت و بر آموزش آزمایشگاهی در علوم کاربردی و مهندسی تأکید کرد. از آن زمان نقشی اساسی در توسعه بسیاری از جنبه‌های علوم مدرن، مهندسی، ریاضیات و فناوری داشته‌است و در جهان با نوآوری و قدرت علمی بالا شهرت دارد.

5- دانشگاه ییل

            این دانشگاه از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان به حساب می‌آید. دانشگاه ییل، دانشگاهی خصوصی است که در سال ۱۷۰۱ میلادی در شهر نیوهیون ایالت کنتیکت آمریکا تأسیس شد.

6- دانشگاه استنفورد

            دانشگاه استنفورد يكي از معتبرترین و برترین دانشگاه جهان بر اساس آمار موسسه‌های QS و TIMES در ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و دومین دانشگاه برتر جهان در ۲۰۲۱ است که در استنفورد، در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو در مجاورت دره سیلیکون در ایالت کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. شکل‌گیری دره سیلیکون به عنوان قلب تپنده تکنولوژی و نوآوری در دنیا با حضور دانشگاه استنفورد در این منطقه رحنمود می‌کند. دانشگاه استنفورد همچنین با ضریب پذیرش ۴٪ (۲۰۲۰)، به عنوان رقابتی‌ترین دانشگاه جهان شناخته می‌شود. در واقع ورود به استنفورد از هر دانشگاهی در جهان سخت‌تر است.

7- دانشگاه شیکاگو

            این دانشگاه از معتبرترین دانشگاه‌های جهان بوده و در ایالت ایلینوی در آمریکا واقع شده است. مکتب شیکاگو در جامعه‌شناسی قرن بیستم از این دانشگاه پیدا شد و برآمد و در محیط‌های علمی و آکادمیک جهان جاری شد. در آنجا جامعه‌شناسان و انسان‌شناسانی چون هربرت مید بود که سنت بزرگ جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی «کنش متقابل نمادین» را بنیان نهاد. دانشگاه شیکاگو یکی از بزرگ‌ترین کلکسیون‌های باستان‌شناختی متعلق به تخت جمشید را داراست. و به موسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو مشهور است.

8- دانشگاه پنسیلوانیا

            دانشگاه پنسیلوانیا مشهور به یو. پن UPenn، دانشگاهی واقع در ایالت پنسیلوانیای آمریکا است. این دانشگاه از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان به حساب می‌آید. این دانشگاه، که در شهر فیلادلفیا قرار دارد، در سال ۱۷۴۰ تأسیس شده و عضو آیوی لیگ است و از لحاظ قدمت چهارمین دانشگاه قدیمی آمریکا محسوب می‌شود. دانشگاه پنسیلوانیا نخستین دانشگاه آمریکایی است که به شکل همزمان رشته‌هایی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه کرده‌است. در ده سال اخیر، ۹ نفر از استادان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه پنسیلوانیا موفق به کسب جایزه نوبل شده‌اند، و در سال ۲۰۱۰ این دانشگاه در بین پنج دانشگاه برتر تحقیقاتی آمریکا جای گرفت.

9- دانشگاه کالیفرنیا

            دانشگاه کالیفرنیا یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های دانشگاهی آمریکا است و متشکل از ۱۰ دانشگاه و مرکز علوم پزشکی است. این دانشگاه از لحاظ جایگاه علمی از دانشگاه‌های مشهوری مانند آکسفورد و کمبریج پیشی گرفته‌است!

10- دانشگاه دوک

            دانشگاه دوک، که از معتبرترین دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا و جهان بوده و در شهر دورهام در ایالت کارولینای شمالی واقع است. این دانشگاه که در شهر امروزی ترینیتی، کارولینای شمالی در سال ۱۹۳۸ توسط متدیست‌ها و کواکرها تأسیس شده، در سال ۱۸۹۲ به دورهام منتقل شد. دانشگاه دوک همواره جز بهترین دانشگاه‌های جهان در بسیاری از رده‌بندی‌های معتبر قرار گرفته‌است. بر اساس مطالعهٔ نشریهٔ نیویورک تایمز، فارغ التحصیلان این دانشگاه در زمان استخدام بسیار مورد توجه و احترام می‌باشند. از دانش آموختگان این دانشگاه می‌توان چارلی رز، ملیندا گیتس، و ران پال را نام برد.

 

ترجمه و تنظیم

  • پویا مودتی

منبع

  • اداره آمار کار آمریکا

ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.