کد خبر: 1653 زمان انتشار: 13:11:20 - 1400/06/23
اختصاصی پایگاه اخبار معماری طراحی " هتل شناور زیست محیطی " در قطر توسط استودیوی معماری ترکیه ای Hayri Atak

استودیوی معماری " Hayri Atak " از طرح جدید هتل شناور خود که بدون زباله و متحرک روی آب است رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری " این هتل که به عنوان ECO – Floating Hotel شناخته می‌شود، 35000 مترمربع زیربنا داشته و قرار است در سواحل قطر ساخته شود.

 

            پروسه طراحی اولیه این هتل در ماه مارس سال 2020 کلید خورد و 6 ماه به طول انجامید. ویژگی ساختار مدور این مجموعه موجب حداقل اتلاف و هدر رفت انرژِی می‌شود. بنا با چرخش مطابق امواج آب حول محور اصلی خود، انرژی الکتریکی تولید می‌کند.

 

            به لحاظ استاندارد طرح این هتل به عنوان یک هتل 5 ستاره طبقه بندی شده است و در کل شامل 152 اتاق است. طرح اولیه این هتل با الهام از دید و منظر دریایی که بنا با آن در ارتباط است الهام گرفته شده است. در ادامه استودیو طراحی این نکته را اشاره می‌کند که این هتل در سواحلی که جریان مداوم دارند به طور مثمر ثمر فعالیت خواهد داشت.

 

            ایده چرخش ساختمان هتل برای تولید نیروی الکتریکی توسط قوانین فیزیک و اثر گرداب که منعکس کننده اثر چرخشی موجود در سطح آب است طراحی شده است که با اثر مویرگی به داخل جرم و آب نفوذ کرده و موجب چرخش این بنا می‌شود. بنای هتل برای تکمیل یک دور کامل به 24 ساعت زمان نیاز دارد و در مکانیزم آن از سیستم موقعیت یابی پویا (DP) که در کشتی ها استفاده می‌شود استفاده شده تا پایداری چرخش و موقعیت ثابت سکو حفظ شود.

 

            سیستم موقعیت یابی پویا (DP) یک سیستم کنترل شونده توسط سیستم‌های پیشرفته رایانه‌ای است که برای حفظ خودکار موقعیت و جهت کشتی با استفاده از پروانه‌ها و اشخاص مسلط به این سیستم طراحی شده است.

 

            به لحاظ حداقل رساندن میزان مصرف انرژی و پایداری محیط زیست از تکنولوژی به اسم "Vawtau" استفاده شده است که یک سیستم تولید انرژی سبز می‌باشد که از جریانات هوا ناشی از اختلاف دما برای تهویه و آب باران جهت مصارف بهداشتی و شویندگی استفاده می‌کند.

            سقف هتل با الهام از شکل گرداب به منظور جمع آوری آب باران طراحی شده است که بوسیله تصفیه کننده ها به مصرف نیازهای هتل خواهد رسید که هدف از این سیستم حفظ تعادل زیست بوم و منابع آبی است.

            استودیوی "Hayri Atak" در ادامه توضیح می‌دهد؛ این پروژه با هدف به حداقل رساندن مداخله بشر در محیط زیست با استفاده از روش‌های تعیین شده از جمله جمع آوری آب باران، سیستم Vawtau، حرکت چرخشی برای تولید نیروی الکتریکی، تصفیه فاضلاب تولیدی بنا به منظور نرساندن آسیب به محیط زیست و جداسازهای زباله ای به منظور حفظ کارآیی برای استفاده به منظور کود و بازیافت ضایعات غذایی طراحی شده است.

            دسترسی به این هتل از 3 روش انجام پذیر است؛ میهمانان می‌توانند از طریق اسکله شناوری که با زاویه 140 درجه ای طراحی شده، قایق، هلیکوپتر و هواپیماهای هوشمند بدون سرنشین از طریق راه هوایی به هتل دسترسی داشته باشند.

                این هتل از یک لابی به مساحت 700 مترمربع بهره‌ مند است که در مرکزیت بنا واقع شده و کاربران می‌توانند در این لابی شناور بودن هتل را به لطف سطوح عمودی شفاف احساس کنند. اتاق‌های این هتل هر کدام دارای بالکن مخصوص به خود هستند که در مجموع دید 360 درجه از هتل به مناظر اطراف و دیدهای مختلف وجود دارد. از جمله کاربری های این هتل می‌توان به استخرهای سرپوشیده و روباز، سونا، استخرهای آب گرم، سالن بدن‌سازی، زمین مینی گلف و بسیاری دیگر از کاربری‌های مکمل این فضاها اشاره کرد.

 

                هنوز تاریخ دقیقی برای اتمام ساخت این پروژه اعلام نشده است اما بنا به گفته های استودیو معماری مسئول پروژه این پروژه تا پایان سال 2025 به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

 

ترجمه و تنظیم

  • پویا مودتی

منبع

  • مجله معماری WorldArchitecture

ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.