کد خبر: 1678 زمان انتشار: 12:26:27 - 1400/06/30
انتشار کتاب "معماری دیکانستراکتیویست"

"معماری دیکانستراکتیویست" نوشته فیلیپ جانسون – مارک ویگلی و ترجمه پویان روحی، توسط انتشارات کتابکده کسری در 136 صفحه منتشر شد.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری " این کتاب که توسط فیلیپ جانسون مارک ویگلی نوشته شده است، به کوشش پویان روحی ترجمه و توسط انتشارات کتابکده کسری چاپ شده است.

در مقدمه این کتاب که به قلم مترجم نگارش شده است چنین آمده است : این کتاب به مناسبت برگزاری نمایشگاه " معماری دیکانستراکتیویست" به چاپ رسیده است. فرانک گری، دنیل لیبسکیند، رم کولهاس، پیتر آیزنمن، زاها حدید، کوپ هیملپلاو و برنارد شومی هفت معماری‌اند که کارهایشان در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. پروژه هایی که در این نمایشگاه ارائه شده‌اند، نماینده‌ی ادراک متفاوتی هستند؛ ادراکی که در آن، رویای فرم ناب آشفته شده است. فرم آلوده شده است. رویا به یک کابوس تبدیل شده است. چیزی که این پروژه‌ها را دیکانستراکتیو کرده، توانایی آن‌ها در بر هم زدن و آشفته کردن اندیشه‌ی ما درباره فرم است... دیکانستراکشن به معنای ویرانی یا پنهان سازی نیست. در عین حال که دیکانستراکشن درون ساختارهای به ظاهر پایدار، مشکلات ساختاری مشخصی را تشخیص می‌دهد، اما این مشکلات به فروپاشی ساختار منجر نمی‌شوند. در عوض، دیکانستراکشن تمام نیروی خود را با به چالش گرفتن ارزش‌های هارمونی، وحدت و پایداری کسب می‌کند و نگاه متفاوتی به معماری را پیشنهاد می‌کند: نگاهی که بر این باور است که این اشکالات جزئی از ذات ساختارند. نمی‌توان آن‌ها را کنار گذاشت. زیرا کنار گذاشتن آن‌ها به معنای نابودی ساختار است؛ این اشکالات در واقع ساختاری‌اند.

 

در مقدمه این کتاب که نویسنده نوشته است چنین آمده است؛ این کتاب که به مناسبت نمایشگاه "معماری ساختارشکن" منتشر می‌شود، سومین نمایشگاه از پنج نمایشگاه در برنامه معماری جرالد د.اینس در موزه هنرهای مدرن است.

بسیار خوشحالیم که از فیلیپ جانسون به عنوان سرپرست مهمان نمایشگاه استقبال میکنیم. فیلیپ جانسون که در سال 1932 دپارتمان معماری و طراحی را تاسیس کرده بود، همچنین مسئول بسیاری از نمایشگاههای شاخص اولیه بود که توسط این بخش سازماندهی شده است، از جمله "معماری مدرن: نمایشگاه بین المللی" در سال 1932 ، "هنر ماشین" در 1934 ، و "میس ون دروهه"در سال 1947 ، این اولین نمایشگاهی است که او از سال 1954 برپا شده است. هنگامی که وی از مدیریت بخشداری صرف نظر کرد،  وی همچنان به عنوان رئیس کمیته متولی معماری و طراحی تا سال  1981 خدمت می کرد، و از آن زمان رئیس افتخاری این کمیته است. چشم انتقادی و توانایی زیاد او برای تشخیص جهت های نوظهور در معماری، بار دیگر یک نمایشگاه شگفت انگیز را ایجاد کرده است. ما همچنین از مارک ویگلی، که همراه و همکار فیلیپ جانسون در سازماندهی نمایشگاه بود، و از هفت معماری که آثارشان به نمایش در آمده است، به خاطر همکاری پرشورشان قدردانی می کنیم.

در نهایت، ما می خواهیم یکبار دیگر از علاقه مندان به جرالد د.اینس بخاطر سخاوت و دیدگاه آنها در ایجاد این مجموعه در معماری معاصر تشکر کنیم.

استوارت ورد

مدیر ، گروه معماری و طراحی


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.