کد خبر: 1688 زمان انتشار: 12:33:03 - 1400/06/31
اختصاصی پایگاه اخبار معماری اولین مزرعه خورشیدی شناور جهان در ارتفاعات کوه آلپ، سوئیس طراحی و به مرحله بهره برداری رسید

دهکده کوهستانی بورگ سن پیر در سوئیس صاحب اولین نیروگاه خورشیدی شناور جهان در ارتفاع 1810 متری از سطح دریا شد.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری " این اولین مزرعه خورشیدی شناور جهان در ارتفاع بالا می‌باشد که مانند یک قایق شناور در بالای سد Lac Des Toules توسط مهندسین سوئیسی، در نزدیکی روستای بورگ سن پیر در استان والس در نزدیکی مرز سوئیس و ایتالیا ساخته شده است.

این اولین و منحصر به فرد ترین نیروگاه خورشیدی جهان است که در دسامبر 2019 توسط شرکت بزرگ انرژی "رومانده انرژی"، تامین کننده اصلی برق در سوئیس به مرحله اجرا درآمد. " گیوم فوکس "، سرپرست پروژه در نیروگاه‌های بادی و شناور در رومانده انرژی می‌گوید: ما در سال 2012 با خوردن یک قهوه به این ایده رسیدیم.

وی در ادامه می‌افزاید؛ ما در مورد راه‌هایی برای استفاده از سدها برای تولید برق بیشتر فکر می‌کردیم. ابتدا به قدرت باد توجه داشتیم اما محدودیت‌های زیادی وجود داشت. بنابراین پروژه ای را با پنل‌های خورشیدی شناور بررسی کردیم. بدین منظور، در آگوست 2013 ما یک نمونه ساختار آزمایشی را در نزدیکی Lac Des Toules آزمایش کردیم. به وضوح روشن بود که فتوولتائیک‌ها و محیط کوهستان مطابقت خوبی باهم دارند. سیستم آزمایشی ما تا 50 درصد بیشتر از یک سیستم مشابه در دره انرژی تولید می‌کرد.

 

سازه خورشیدی شناور

این تاسیسات شامل 2240 متر مربع از صفحات خورشیدی است که در پنج ردیف هشت تایی روی شناورها چیده شده‌اند. فوکس توضیح می‌دهد؛ شناورها از پلی اتیلن ساخته شده‌اند و قاب محافظ پنل‌های خورشیدی از آلومینیوم ساخته شده است. صفحات خورشیدی دو طرفه و از شیشه ساخته شده‌اند. آن‌ها ابتدا روی زمین نزدیک دریاچه مونتاژ شده و سپس با هلیکوپتر به روی شناورها حمل شدند. زیربنای این تاسیسات کمتر از 2 درصد زیربنای دریاچه است و هنگامی که سطح آب پایین تر می‌اید شناورها روی بستر دریاچه قرار می‌گیرند.

بعد از تحقیقات چندین گروه زیست محیطی مشخص شد که این سازه و فعالیت آن هیچگونه اثری روی زیست محیط دریاچه و محیط اطراف ندارد. به دلیل پایین آمدن سطح آب عملا هیچ‌گونه آبزی در دریاچه زندگی نمی‌کند و ثابت شده است نصب این پنل ها در دریاچه یا نمونه مشابه می‌تواند اکوسیستم آن را مختل کند.

اثر کوه آلپ

با قرارگیری سه عامل در کنارهم این مزرعه خورشیدی در ارتفاع بالا می‌تواند تا 50 درصد بیشتر از نمونه مشابه در روی زمین انرژی بیشتری تولید کند؛ -دمای سرد، -اشعه ماوراء بنفش قوی‌تر و –نور منعکس شده از برف دامنه اطراف. همان‌طور که آقای فوکس اشاره می‌کند، سلول‌های فتوولتائیک در هوای سرد کارآمدتر عمل می‌کنند بنابراین پتانسیل این مکان را برای تولید برق، به ویژه در زمستان را برجسته می‌کند. ار ارتفاع 1810 متری از سطح زمین مه کمتری نسبت به ارتفاعات پایین وجود دارد و برف نور خورشید را بهتر منعکس می‌کند، بنابراین کارایی صفحات فتوولتائیک در مهار انرژی خورشیدی بیشتر می‌شود، پدیده ای که از آن به نام " اثر آلبدو " شناخته می‌شود. استفاده از مدول صفحات دو طرفه در این تاسیسات بسیار موثرتر است زیرا وقتی برف روی صفحات می‌نشیند، نور منعکس شده از یک طرف با تولید انرژی از طرف دیگر گرم می‌شود و باعث می‌شود برف آب شود.

برنده جایزه طلای وات 2021

پروژه خورشیدی Lac Des Toules تا به امروز 2.35 میلیون CHF (واحد پول سوئیس) هزینه داشته است. در حال حاظر 800.000 کیلووات ساعت برق در سال تولید می‌کند که برای تامین برق 220 خانوار کافی است. شرکت رومانده انرژِ به عنوان فناوری پیشگام خود، در رده انرژی تجدیدپذیر موفق به دریافت جایزه طلای وات 2021 شد. فوکس می‌گوید؛ شرکت رومانده انرژی برنامه های بسیار بزرگترین برای آینده دارد، تاسیسات و سازه های بزرگتر و منطبق بر محیط زیست که در سال 2022 در همان دریاچه ساخته خواهد شد. هدف پروژه جدید این است که 22 میلیون کلیووات ساعت در سال برق تولید کنیم، این انرژی برای 6.100 خانوار کافی است.

 

تهیه، ترجمه و تنظیم

  • پویا مودتی

منبع

  • مجله مجمع جهانی اقتصاد

ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.