کد خبر: 1689 زمان انتشار: 19:49:31 - 1400/07/01
اختصاصی پایگاه اخبار معماری واقعیت مجازی چه تاثیری بر روی پیشرفت هنر و دانش معماری خواهد گذاشت ؟

در طی چند سال اخیر، واقعیت مجازی و فناوری‌های مرتبط به آن از شایعات و حدس و گمان اکنون به مرحله اجرا رسیده است و در حال حاضر، با در دست بودن این فناوری برای چندین شرکت و معماران مطرح روند طراحی در حال دگرگونی است.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری " مگان لوباشکا، مسئول قسمت طراحی واقعیت مجازی در دفتر گروه معماری Gensler هر سه‌شنبه وارد دفتر خود می‌شود. مگان توسط رایانه خود وارد جلسه ای مجازی می‌شود؛ که در آن افراد حاضر در جلسه با آواتارهای مدل شده مخصوص خودشان در این فضای مجازی حضوردارن  تا مگان در این تور مجازی ساختمان‌های طراحی شده با واقعیت مجازی را برای کاربران توضیح و ارائه دهد.

 

 

رویداد هفتگی VR Jams در حال حاضر یک مراسم هفتگی مختص مجموعه گروه معماری Gensler در 28 نقطه مختلف جهان است. خانم لوباشکا درباره این جلسات می‌گوید؛ افراد متخصص و وارد در زمینه طراحی در این جلسات تجارب کامل خود را از یک ساختمان طراحی شده که همانند واقعیت طراحی شده است، بیان کرده و تحلیل می‌کنند و دیدن عکس العمل این متخصصین هنگام بررسی دقیق موضوعی که منجربه طراحی دقیق می‌شود، شگفت انگیز است.

 

 

هم‌اکنون در سراسر ایالات متحده، شرکت‌های معماری شروع به استفاده از واقعیت مجازی VR به صورت ابتدایی و آزمایشی در پروژه های خود کرده‌اند. اما این تجربه برای افراد مبتدی که با این تکنولوژی آشنا نیستند می‌تواند طاقت فرسا باشد. استفاده از کلمات واقعیت مجازی VR، واقعیت افزوده AR و واقعیت ترکیبی MR کاربران را به اشتباه خواهد انداخت، زیرا اکثر کاربران، معانی این کلمات و استفاده های آن را نمی‌دانند.

 

 

هنگامی که شما از یک هدست واقعیت مجازی برای گشت و گذار و تعامل با یک محیط استفاده می‌کنید، انگار داخل محیط یک بازی ویدیویی هستید، این تجربه ای از VR است. دید شما  به محیط اطراف و تجربه شما  در واقعیت مجازی VR همانگونه است که دنیای واقعی برای شما اتفاق می‌افتد.

چند سال پیش به لطف یک برنامه هوشمند مجازی به نام Pokemon Go، کاربران از ویژگی های AR، واقعیت افزوده آگاهی بیشتری کسب کردند که به کاربران تلفن‌های هوشمند این اجازه را می‌داد که موجودات تخیلی Pokemon را که از طریق لنز دوربین تلفن خود در صفحه نمایش ظاهر می‌شدند، بدست بیاورند. بر خلاف VR، که یک دنیای مجازی ایجاد می‌کند، فناوری AR اشیا و تصاویر دیجیتال را بر روی دنیای فیزیکی ما قرار می‌دهد و ما به واسطه فناوری نمایشگر برای مثال تلفن هوشمند یا عینک‌های مخصوص قادر به دیدن این افزوده ها هستیم.

 

 

این دو فناوری به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند برهم تاثیر گذار باشند، بدین صورت که پیشرفت های صورت گرفته در واقعیت مجازی مستقیما بر روی واقعیت افزوده تاثیر می‌گذارد و برعکس.

 

واقعیت‌های مجازی و افزوده، به عنوان یک ابزار ارتباطی قوی و موثر به کارفرماها امکان درک فوری از یک فضا را می‌دهند. تمام محدودیت ها از بین می‌رود، ابعاد به دقیقی مشخص می‌شوند و منظور طراح و حس او بهتر به کارفرمایش منتقل می‌شود.

در حال حاضر این تکنولوژی به صورت آزمایشی در اختیار چندین شرکت حرفه‌ای است ولی شرکت تصویر سازی Sonny + Ash که در شهر شیکاگو فعالیت دارند در تلاش هستند تا موتورهای رندر بازی‌های رایانه ای را برای اضافه کردن متریال‌ها و بازتاب دقیق نور با این فناوری ادغام کنند.

 

 

این تکنولوژی فعلا با نرم‌افزارهای Revit و Rhino قابل اجرا و مشاهده می‌باشد. بدین صورت که مدل سه بعدی ساختمان وارد محیط و با اندازه واقعی در دنیای واقعی تطابق داده می‌شود و سپس طراحان با کمک تکنولوژی واقعیت مجازی مانند گیمرها به صورت مجازی با آواتار مخصوص خودشان در داخل محیط دیدار کرده و به ملاقات و کار در زمینه پروژه می‌پردازند.

 

ترجمه، تهیه و تنظیم

  • پویا مودتی

منبع

  • وبسایت رسمی مسابقات جهانی معماری
  • وبسایت مجله اقتصاد جهانی
  • وبسایت مجله طراحی
  • وبسایت مجله جهان معماری

ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.