کد خبر: 1697 زمان انتشار: 15:42:37 - 1400/07/04
اختصاصی پایگاه اخبار معماری نگاهی به خط فکری فرانک گری در طراحی مبلمان

گری در مورد اولین بارقه‌های علاقه‌اش به طراحی مبلمان می‌گوید: "من همیشه از طراحی مبلمان خوشم می‌آمد. شاید چون در تورنتو که بودیم، پدرم یک شرکت کوچک مبلمان داشت. خیلی طول می‌کشد تا یک پروژه‌ی معماری به ثمر بنشیند، به همین دلیل همیشه در کنار معماری، طراحی مبلمان نیز به نظرم جذاب بوده است."

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری در سال 1989، گری با برند معروف آمریکایی Knoll در مورد ایجاد مجموعه‌ای از مبلمان که تماس گرفت. در نتیجه مجموعه‌ای از صندلی‌ها با الهام از جعبه‌های سیبی که  در دوران کودکی با آن ها بازی کرده بود، ساخته شد و مبلمان چوبی ضخیم و سنگین را به قطعات فوق العاده قوی و سبک تبدیل کرد.


طرح‌هایی که گری برای مبلمان و حجم‌های خود انتخاب می‌کرد، معمولاً برگرفته از خطوط پروژه‌های معماری‌اش و به سان برشی از یک حجم بزرگ‌تر بود؛ کاری سریع و کم‌هزینه. اساس طراحی او چنین شکل می‌گرفت که حجمی با متريال ویژه را متلاشی و به طرزی نامتعارف، دفرمه می‌کرد، چنان که بهت‌آور و همچون فرمی آمده از سیاره‌ای دیگر نمودار می‌شد. به‌عنوان اولین کار طراحی مبلمان، گری این مفهوم را در پروژه‌ی ایزی اِج (Easy Edge، به معنی حاشیه‌ی ساده، 1973-1969) آشکار کرد و از مقواهای کارتنی (مقواهایی شیاردار) استفاده کرد که معمولاً در ماکت‌سازی به کار می‌برد.

 

در ادامه طرح چندین مبلمان وی را باهم مشاهده خواهیم کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دیدن بیوگرافی فرانک گری به این لینک و برای دیدن نقل قول های فرانک گری به این لینک مراجعه فرمایید.

 

 

ترجمه، تهیه و تنظیم

  • پویا مودتی

منبع

  • وب‌سایت بین المللی مشاهیر جهان

 

 

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.