کد خبر: 1734 زمان انتشار: 12:33:38 - 1400/07/21
۵ مجموعه تاریخی و فرهنگی به خانه خلاق تبدیل می‌شوند

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌بردرای از اماکن تاریخی و فرهنگی از راه‌اندازی خانه‌های خلاق در ۵ مجموعه تاریخی در سراسر کشور خبر داد.

هادی میرزایی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌بردرای از اماکن تاریخی و فرهنگی با اشاره به نتایج نهایی آخرین فراخوان عمومی بناهای تاریخی و فرهنگی که مهر ماه سال جاری اعلام شد تصریح کرد: حمام حاج شهباز خان (استان کرمانشاه)، عمارت مشیر دیوان (استان کردستان)، خانه زعیم ابویی (استان سیستان و بلوچستان)، خانه نجفی و عمارت حاج رئیس (استان بوشهر) ۵ مجموعه تاریخی هستند که مدیریت بهره برداری آن‌ها در آخرین فراخوان عمومی این صندوق با کاربری خانه خلاق به سرمایه گذار بخش خصوصی سپرده شد.

او تصریح کرد: علاوه بر ماموریت احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، حمایت، توسعه و ترویج صنایع‌دستی و تشویق و تکریم هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان بخش صنایع‌دستی و فرش دستباف نیز به مأموریت‌های این صندوق اضافه شده که تعریف کاربری خانه خلاق برای بناهای تاریخی در همین راستا بوده ست.

میرزایی خاطرنشان کرد: با توجه به روند رو به رشد صنایع‌دستی بومی، در کنار اهمیت و ارزش بالای مواریث فرهنگی و وجود جاذبه‌های طبیعی به عنوان بال توسعه اقتصاد معیشتی و اشتغالزایی پایدار، با راه‌اندازی مرکز خلاق صنایع‌دستی و فرش دستباف با هدف آموزش، توسعه، ترویج و صادرات محصولات بومی مجموعه‌های تاریخی، قدمی مؤثر در اشتغال پایدار حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برداشته خواهد شد.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا، نبود مدیریت یکپارچه و برنامه راهبردی را از جمله عوامل اصلی انحراف خانه‌های خلاق از مأموریت اصلی خود عنوان کرد و ادامه داد: صندوق توسعه برای اصلاح این روند، تاکید دارد که این خانه‌ها علاوه بر اینکه محلی برای ارائه آثار فاخر صنایع‌دستی و فرش دستباف با مهر اصالت ملی و بین‌المللی باشد، امکان برگزاری کارگاه‌های مشترک، مهارت‌آموزی و توانمندسازی علاقه‌مندان، برندسازی و مارکتینگ و اتصال به بازارهای ملی و جهانی نیز در این اماکن فراهم شود.

میرزایی اظهار کرد: توجه به هویت تاریخی و فرهنگی در واگذاری‌ها، از جمله مهمترین رویکردهای صندوق توسعه و احیا است که به ویژه در دو سال اخیر بر آن تاکید شده است به طوری که کاربری‌های فرهنگی، نقشی پررنگ‌تر از سایر کاربری‌های داشته است.

او ادامه داد: این رویکرد باعث شده مجموعه‌های تاریخی احیا شده به مراکزی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، معرفی ظرفیت‌های فرهنگی بومی (اعم از آداب و رسوم و …)، شناساندن مؤلفه‌های تاریخی و هویتی محلی و در مجموع به محرکی برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه تبدیل شود.

به گزارش  روابط عمومی صندوق احیای آثار تاریخی، به گفته میرزایی سپردن مدیریت احیا و بهره‌برداری این مجموعه‌ها به بخش خصوصی، منجر به ایجاد جریان حیات فرهنگی و اقتصادی در این مجموعه‌ها و ارتقای کیفیت بهره برداری آنها شده است.

اسکان


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.