کد خبر: 1759 زمان انتشار: 10:09:03 - 1400/07/28
برنده جایزه ریبا استرلینگ ۲۰۲۱ معرفی شد

«خانه شهر» دانشگاه کینگستن برنده جایزه ریبا استرلینگ ۲۰۲۱ شد.

موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی (RIBA) «خانه شهر» دانشگاه کینگستن لندن را که توسط معماران گرافتون طراحی شده، برنده جایزه ریبا استرلینگ ۲۰۲۱ اعلام کرد. وجه تمایزاین اثر، رویکرد مترقی به ساختار آموزشی، ایجاد فضایی دموکراتیک و باز است که به تصاحب و انسجام اجتماعی دامن می‌زند. 

طراحی این «خانه شهر»، برآمده از مسابقه ریبا۲۰۱۳ اولین پروژه برندگان بریتزکر یعنی ایوون فارل و شلی‌مک نامارا در انگلستان است. «خانه شهر» به عنوان رابط بین جمعیت دانشجویی در دانشگاه کینگستون و جامعه محلی یک فضای مدنی جدید ایجاد می‌کند که یادگیری را تسهیل، مشارکت را تشویق و احساس تعلق را نیز تقویت می‌نماید.

در فضای داخلی، حفره‌ها و راه پله ها عملکردهای مختلف را به هم پیوند می‌دهند و تجربه متنوعی را ایجاد می‌کنند که در نتیجه فعالیت‌ها نیز در هم آمیخته می‌شوند. روشی که طراحی می‌تواند روح یادگیری را به تصویر بکشد و محیطی الهام‌بخش ایجاد کند، تمامی این موارد دلیل انتخاب بنا به عنوان برنده است. 

هیات داوران در اعلامیه خود از ادغام فضاهای متضاد، استودیو رقص،کتابخانه و همچنین پویایی حاصله تقدیر کردند. اجرای جزئیات، آکوستیک و همچنین عملکرد محیطی ساختمان مورد تایید رسمی برگزارکنندگان قرار گرفت. پروژه و اثر یاد شده از گروه معماران گرافتون دریافت کننده جوایز متعدد ریبا از جمله جوایز ملی، منطقه‌ای و جایزه جنوب غربی لندن است. 

معماران گرافتون گفته‌اند: «ما مکانی را یافتیم که دانش آموزان احساس می‌کردند در خانه هستند. این ساختمان درباره مردم، تعامل، نور و امکانات است. این در مورد اتصال به جامعه، دعوت برای عبور از آستانه، یک چارچوب سه بعدی با لایه هایی از سکوت و لایه‌هایی از صدا است. فضا، حجم و نور، ساختاردهندگان این بنا هستند. لبه‌های ساختمان محدودیتی ندارند بلکه فضاهای تجمع و فعال در بنا، تراس‌ها و گالری‌ها هستند. برای بیرون بودن در زیر آسمان بزرگ فقط چند قدم فاصله است.دانشگاه کینگستون این دیدگاه آموزشی را به ما ارائه داد و ما آن را به یک ماتریس باز فضایی ترجمه کردیم.»

 

  •  

هنرآنلاین


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.