کد خبر: 1760 زمان انتشار: 12:18:06 - 1400/07/28
اختصاصی پایگاه اخبار معماری زیباترین مزارع خورشیدی جهان

علیرغم تمام تلاش‌های محققین و فعالان عرصه انرژی، انسان‌ها هنوز نمی‌توانند حتی بخشی از پتانسیل انرژی واقعی خورشید را به تصرف خود درآورند. مزارع خورشیدی با تاثیر زیاد، راهی عالی برای استفاده از این نیرو و بانی برخی پروژه های بلند پروازانه انرژی پاک هستند.

پانل‌هایی که میلیون‌ها هکتار از محیط‌های طبیعی را شامل می‌شوند، دارای پتانسیل معماری و مهندسی هستند که در مراحل اولیه خود قرار دارد. 

 

در این مطلب 10 مورد از نمونه‌های قابل توجه از سراسر جهان را باهم مرور خواهیم کرد؛

 

10- پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم " دبی، امارات "

 

این پارک بزرگترین پارک خورشیدی جهان است که برنامه ریزی شده است تا ظرفیت 5000 مگاوات تا پایان دهه برق تولید کند. همچنین این پارک میزبان مرکز تحقیقات و توسعه و آزمایشگاه چاپ سه بعدی است و بر اساس برآوردها، این مزرعه میزان انتشار کربن را سالانه حدود 6.5 میلیون تن کاهش خواهد داد.

 

 

9- پروژه تپه های هلالی " صحرای نوادا، ایالات متحده "

 

این نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری مبلغی بالغ بر 1 میلیارد دلار توسط شرکت های CitiGroup و بنیاد اوباما تاسیس شد و به عنوان اولین نیروگاه خورشیدی متمرکز در جهان به ثبت رسید. اما متاسفانه، از سال 2019 به دلیل تعدادی از مشکلات فنی ناشی از اندازه و ابعاد غیرقابل درک آن، قادر به تولید انرژی نیست. هم اکنون این پروژه دست نخورده باقی مانده است و مسئولین این پروژه امید دارند که روزی با سرمایه گذاری مناسب، نیروگاه را به پتانسیل پیشگامانه خود بازگردانند.

 

 

8- امگا 1 " پیولنک، فرانسه "

 

آب‌های پرووانس محل مناسبی برای پیشگام شدن برای میزبانی اولین مزرعه خورشیدی شناور در اروپا بود. این پروژه که در دریاچه مصنوعی معدن سابق واقع شده است، از دستگاه‌های شبیه قایق تشکیل شده است که سالانه هزاران تن انتشار کربن را در منطقه از طریق تولید انرژی پاک جبران خواهد کرد.

 

 

7- مزرعه خورشیدی طلوع خورشید " هواینان، چین "

 

این مزرعه خورشیدی روی دریاچه‌ای مصنوعی که در محل معدن زغال سنگ سابق ایجاد شده شناور است. از دید اقلیمی، دریای پنل آبی مزرعه خورشیدی به معنای واقعی کلمه می‌تواند با آب واقعی اشتباه گرفته شود. این مزرعه از 166000 پنل تشکیل شده و انرژی کافی برای تامین برق 15000 خانه را تولید می‌کند. ساخت مزرعه‌های خورشیدی بر روی آب مزایای بسیار کمی دارد و اگر به طور مرتب تمیز نشوند و یا دما پایین باشد بازده آنها پایین می‌آید.

 

 

6- مزرعه خورشیدی پارک انجمن " بارسلون، اسپانیا "

 

این پارک خورشیدی به مساحت 5.7 هکتار سالانه میزبان جشنواره های مختلفی در کشور اسپانیا است و در انتهای یک گردشگاه ساحلی قرار گرفته است و به دلیل ساختار معلق خود مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

 

 

5- قلب کالدونیای جدید " کالدونیای جدید، فرانسه "

 

طرح این مزرعه خورشیدی به شکل قلب ساخته شده و دلیل آن از سوی شرکت انرژی آلمانی Conergy تشویق کاربران به محیط‌زیست دوستی و علاقه به انرژی پاک عنوان شده است. این مزرعه انرژی کافی برای تامین برق 750 خانه را تولید می‌کند.

 

 

4- مزرعه خورشیدی دنیای والت دیزنی " فلوریدا، آمریکا "

 

شرکت والت دیزنی از اولین شرکت‌هایی بود که به اهمیت انرژی خورشیدی توجه کرد. در سال 1982، آن‌ها صفحات خورشیدی را بر روی سقف ساختمان " جهان انرژی " نصب کردند.

این مزرعه خورشیدی به شکل میکی موس در سال 2016 در زمین دیزنی ورلد ساخته شد. این تصویر نمادین در نزدیکی پارک تفریحی EPCOT واقع شده است که شامل 50000 پانل خورشیدی است.

 

 

3- پروژه مهره سوزان " صحرای نوادا، ایالات متحده "

 

مجموعه‌ای پیشگام از " کوه های خورشیدی " یکی از 10 پروژه منتخب برای مزرعه خورشیدی 1600 هکتاری در وسط صحرای نوادا است. این سیستم سالانه حدود 300000 کیلووات ساعت انرژی پاک تولید می‌کند که شامل چهار واحد ساخته شده از چوب بازیافتی و پوشیده از صفحات فتوولتائیک خورشیدی است.

 

 

2- مزرعه خورشیدی آلپ دو هاوت " پروونس، فرانسه "

 

این مزرعه خورشیدی تا دهه اخیر بزرگترین مزرعه خورشیدی فرانسه بود. پانل‌های آن کاملا رو به چشم انداز منطقه کوهستانی جنوبی آلپ دو پروانس شکل گرفته است که ارتفاع آن به بیش از 2000 پا از سطح دریا می‌رسد.

این پارک عظیم فتوولتائیک با این دید طراحی شده است که آسیب محیطی کمی به آن منطقه وارد کند و بدین منظور پانل‌های آن بدون پایه های بتنی ساخته شده‌اند تا مناظر تپه‌ها دست نخورده باقی بماند.

 

 

1- مزرعه خورشیدی شهر نانپینگ " فوجیان، چین "

 

مزرعه خورشیدی شهر نانپینگ نمونه دیگری از یک طرح بلند پروازانه است که به تپوگرافی زمین طبیعی که بر اساس آن ساخته شده است احترام می‌گذارد. در طول روز، چیدمان این پانل‌ها تصویری هندسی از کوه‌های فوجین ایجاد می‌کنند.

 

 

ترجمه، تهیه و تنظیم

  • پویا مودتی

منبع

  • وبسایت یورونیوز

ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.