کد خبر: 1802 زمان انتشار: 17:00:40 - 1400/08/11
اختصاصی پایگاه اخبار معماری سازمان ملل هشدار داد؛ افزایش 2.7 درجه‌ای متوسط دمای کره زمین تا پایان قرن

سازمان ملل هشداد که جهان در مسیر افزایش 2.7 درجه سانتی گرادی متوسط دمای قرن حاضر است.

 

هفته گذشته روز سه‌شنبه سازمان ملل اعلام کرد که جهان در مسیر افزایش متوسط دمای قرن حاضر است.در کنفرانس تغییرات آب و هوایی که در گلاسکو برگزار شد سازمان ملل نسبت به عواقب فاجعه بار افزایش متوسط دمای کره زمین هشدار داد و اعلام کرد کشورهایی که با وجود عضو بودن در توافق نامه پاریس هنوز اقدامی در جهت کاهش میانگین تولید گازهای گلخانه ای خود نکرده‌اند باید تمهیدات جدید خود را به این سازمان ارائه دهند.

 

در ادامه کنفرانس مسئول سازمان ملل اعلام کرد، تعهدات فعلی به بخش‌نامه " کربن صفر " می‌تواند گرمایش را تا پایان قرن به حدود 2.2 درجه سانتی‌گراد محدود کند. اما کشورهای عضو توافق‌نامه که تا کنون تمهیدات مورد نیاز تا سال 2030 را که کاهش 30 درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای است به جا نیاورده‌اند، برنامه ها را برای کاهش دما در مسیر روشنی قرار نمی‌دهد.

 

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: اگر کاهش چشم گیری در عدم انتشار گازهای گلخانه ای در دهه آینده وجود نداشته باشد، ما برای همیشه امکان رسیدن به متوسط دمای 1.5 درجه سانتی‌گراد را از دست خواهیم داد.

وی همچنین افزود، کاملا ضروری است که همه کشورهای گروه 20 که ملزم به رعایت تعهدهای کاهش متوسط دمای کره زمین به 1.5 درجه سانتی‌گراد هستند، حاضر شوند.

 

آخرین داده های سازمان ملل نشان می‌دهد که 143 کشور که حدود 57 درصد از انتشار جهانی گازهای گلخانه ای را تشکیل می‌دهند، برنامه های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جدید یا به روز شده را قبل از شروع کنفرانس ارائه کرده‌اند و برآورد شده است که در صورت اجرای کامل تعهدات این کشورها، مجموع انتشار گازهای گلخانه ای آن‌ها تا سال 2030 حدود 9 درصد از مجموع انتشار از سال 2010 تا کنون باشد.

اما اگر همه تعهدات 192 کشور تحت توافق‌نامه پاریس با هم در نظر گرفته شوند، انتظار می‌رود تا سال 2030 در مقایسه با سال 2010، حدود 16 درصد افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی داشته باشیم که منجربه گرم شدن حدود 2.7 درجه سانتی‌گراد دمای هوا خواهد شد.

کشورهای چین و هند که با هم مسئول حدود 30 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان هستند، هنوز تعهدات جدیدی نسبت به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای ارائه نکرده‌اند.

 

اینگر اندرسن، مدیر اجرایی سازمان ملل نیز اعلام کرد، ما هشت سال فرصت داریم تا برنامه های مورد نیاز را برای از دست ندادن دسترسی به متوسط دمای 1.5 درجه سانتی‌گراد را انجام دهیم، در غیر اینصورت دسترسی به این متوسط دما را از دست داده و باید نسبت به کاهش متوسط دما در دهه های بعدی اقدامات لازم صورت گیرد.

 

ترجمه، تهیه و تنظیم

  • پویا مودتی " دبیر و کارشناس معماری اخبارمعماری "

منبع

  • خبرگزاری بین‌المللی رویترز

ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.