کد خبر: 1845 زمان انتشار: 15:38:54 - 1400/08/20
اختصاصی رسانه اخبار معماری سالن کنسرت صخره‌ای

استودیوی معماری OPEN Architecture از سالن کنسرت صخره مانند در دره‌ای خارج از پکن پرده برداری کرد.

استودیوی معماری چینی OPEN Architecture جدیدترین پروژه خود را با عنوان " کلیسای صدا " در فضای باز یکپارچه که در دره‌ای در کنار خرابه‌های دیوار بزرگ چین در خارج از پکن قرار دارد تکمیل کرده است. این پروژه در یک منطقه روستایی کوهستانی واقع شده است که با 2 ساعت رانندگی از پکن می‌توان به این پروژه دسترسی داشت.

 

 

این ساختمان شامل یک آمفی‌تئاتر نیمه باز، فضای اجرا در فضای باز، سکوهای تماشا و اتاقی برای تمرین اعضای اجرا کننده است. این سالن کنسرت از بتنی که با سنگ دانه‌های محلی غنی شده، ساخته شده است و به گونه‌ای طراحی شده است که شبیه قطعه‌ای از چشم‌انداز طبیعی این منطقه باشد.

 

 

لی هو و هوانگ ونجینگ، بنیانگذاران OPEN Architecture، می‌گویند؛ «ما از مسئولیتی که برای کمک به ساختاری متفکرانه که به طور طبیعی در چنین منظره منحصر به فردی قرار می‌گیرد، آگاه بودیم». سمفونی طبیعت همان چیزی است که ما واقعا می‌خواستیم مردم در این فضا تجربه کنند.

 

 

ساختار صخره مانند این سالن کنسرت از یک سری لایه‌های بتنی تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها از لایه قبلی برای ایجاد یک شکل مخروطی معکوس خارج شده‌اند. آنچه به نظر می‌رسد یک ساختار جامد است که در واقع یک پوسته داخلی و خارجی است که فضای بین آن مانند یک خرپا عمل می‌کند.

 

 

پلکان‌های ارتباط عمودی فضا از میان ساختمان می‌پیچند و به سکوی روی پشت‌بام می‌رسند که مشرف به مناظری از دره و دیوار بزرگ متعلق به دوران سلسله مینگ در آن نزدیکی است. در فضاهای داخلی، نرده‌ها و درهای برنزی با بتن تضاد داشته به فضا گرمایی خاص می‌بخشند.

 

 

این سیستم فاقد سیستم مکانیکی گرمایشی و تهویه مطبوع است و فضا با داشتن یک فضای خالی در مرکزیت پروژه به نور روز اجازه ورود به فضاهای داخلی را می‌دهد و به طور طبیعی فضاهای اجرایی را روشن می‌کند. به منظور جمع نشدن آب باران نیز سیستم زه کشی مناسبی اجرا شده است که آب جمع شده را سریعا به بیرون از ساختمان تخلیه می‌کند.

 

 

خاصیت مهم دیگر این فضای باز میان بنا خاصیت آکوستیکی این وید است که نیاز فضا به عناصر آکوستیکی را به حداقل رسانده است. از اهداف اولیه معماران پروژه ایجاد فضایی ساکن و آرام برای تفکر و همچنین مکانی برای برگزاری کنسرت بود. هنگامی که کنسرتی در این فضا اجرا نمی‌شود توسط این وید مرکزی صدای طبیعت وارد بنا می‌شود و انعکاس می‌یابد.

 

ترجمه، تهیه و تنظیم

  • پویا مودتی " دبیر و کارشناس معماری رسانه اخبار معماری "

منبع

  • مجله بین‌المللی معماری Dezeen

عکس

  • Jonathan Leijonhufvud

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.