کد خبر: 1859 زمان انتشار: 11:10:54 - 1400/08/27
حذف بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از آثار ثبت جهانی تکذیب شد

مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل گفت: شایعه خطر قریب‌الوقوع حذف بقعه شیخ صفی ‌الدین اردبیلی از فهرست آثار ثبت جهانی یونسکو صحت ندارد و تکذیب می‌شود.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل، نادر فلاحی روز چهارشنبه با اشاره به شایعه حذف بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از فهرست آثار ثبت جهانی یونسکو اظهارکرد: هیچ گونه خطر قطعی و بالقوه این اثر باستانی را تهدید نمی‌کند.

وی افزود: بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی میراثی جهانی بوده و با توجه به اهمیت این مجموعه جهانی اجازه آسیب رساندن به مجموعه را چه در سطح حریم و چه در سطح حریم منظر به هیچ‌کس نخواهیم داد.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای برای حفاظت و نگهداری مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی صورت گرفته است و طرح‌های توسعه‌ای در حال اجرا است.

فلاحی گفت: این مجموعه ارزشمند که یکی از ۱۰ اثر باستانی مهم ایران به شمار می‌آید، پنجم تیر ۱۳۸۹ به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل بیان کرد: در این اثر چه از لحاظ ساختاری و چه از لحاظ تزئینی هیچ گونه تخریبی صورت نگرفته است و بقعه آبادتر و زیباتر از هر زمانی برپاست.

او گفت: مجموعه پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی حریم دارد که این حریم مصوب یونسکو بوده و امکان تغییر در آن وجود ندارد.

فلاحی افزود: هرگونه تصمیم در ارتباط با تغییر در ساخت و ساز بقعه و حریم آن، توسط وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و شورای عالی معماری و شهرسازی گرفته می‌شود و تنها در مورد یک ساختمان در حال اجرا در محل اختلاف وجود داشت که این موضوع هم‌اکنون در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

وی از اهالی رسانه و فرهنگ و هنر خواست قبل از اینکه به شایعات دامن زده شود اطلاعات لازم را از خود اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کسب کنند.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم‌نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال‌های پس از آن است.

این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه‌گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.

اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه‌ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه‌گر می‌شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند.

مجموعه کنونی بقعه شیخ‌صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی‌الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی‌خانه (که دارای گچ بری‌های زیبا و چند درِ چوبی و نقره‌ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.

یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی‌های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم‌اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می‌شود.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.