کد خبر: 1865 زمان انتشار: 10:17:01 - 1400/09/01
نصب بزرگ‌ترین سردیس خالق شاهنامه در دانشگاه فردوسی مشهد

مراحل نصب بزرگ‌ترین سردیس شاعر بزرگ خراسان، حکیم فردوسی به ارتفاع بیش از هشت متر در میدان علوم دانشگاه فردوسی مشهد به پایان رسید.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری "  به نقل از ایرنا، دکتر عادل سپهر مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: موضوع باز طراحی میدان علوم از اواخر سال ۹۸ و به مناسبت هفتادمین سال تاسیس این دانشگاه در دستور کار بود. دانشگاه فردوسی مرکز خراسان رضوی تنها دانشگاه کشور است که هم هویت ملّی به واسطه نام ابوالقاسم فردوسی شاعر نامدار فارسی زبان و هم هویت معنوی به خاطر قرار گرفتن در شهر حرم امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در گذشته قرار بود در این میدان مجسمه بزرگی از فردوسی با هزینه یک شهروند نیکوکار که به هویت ایرانی و اسلامی کشور علاقه‌مند بود تامین شود ولی با شکل گیری برخی سلایق مختلف این کار صورت نگرفت اما از ابتدای سال ۱۳۹۹  با تلاش بسیار و به‌ رغم نظرهای مختلف، موضوع باز طراحی میدان علوم و نصب این سردیس به تایید شورای فرهنگ عمومی استان رسید.

سپهر افزود: کار طراحی و چشم انداز این میدان در کارگروه‌های مختلف با حضور اصحاب صاحب نظر در معماری، ادبیات و مهندسی بعد از اعلام فراخوان برای باز طراحی این میدان انجام شد و ساخت این اثر از اواخر اردیبهشت امسال به صورت برداشتی انتزاعی از اثر استاد ابوالحسن خان صدیقی به سرانجام رسید و روز گذشته در میدان علوم دانشگاه فردوسی مشهد نصب شد و به زودی مراسم رسمی رونمایی از این اثر فاخر با اتمام مراحل نورپردازی و بازپیرایی میدان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برای ساخت این سردیس از فایبرگلاس، رزین، گچ و سایر تثبیت کننده‌ها با روش‌های مختلف استفاده شدهاست تا در مقابل شرایط جوی ماندگاری بهتری داشته باشد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.