کد خبر: 1952 زمان انتشار: 11:06:23 - 1400/09/20
احداث هلی‌پد در ساختمان‌های بالای ۱۵ طبقه الزامی است

معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برخی الزامات مقابله با آتش در ساخت و ساز را تشریح کرد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری  به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، جلسه مشترک گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به ریاست زهره ترابی و با حضور سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و رئیس کمیته تخصصی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و کامران عبدولی معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی تهران دوشنبه ۱۵ آذرماه برگزار شد.

بختیاری معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اطلاعاتی در خصوص مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که در سال ۱۳۸۰ ویرایش اول آن شکل گرفت ارائه کرد.

وی افزود: تغییراتی که در سال‌های بعد در مورد مبحث صورت گرفت و به آن اضافه شد این مبحث را کامل‌تر کرد.

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و رئیس کمیته تخصصی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در ادامه خاطرنشان کرد: ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان تا سال ۹۲ کامل شد و در سال ۹۵ این مبحث با ویرایش جدید و با مطالب جامع‌تر ویرایش شد.

وی در مورد فصل‌های مختلف مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که می‌بایست توسط طراحان اجرا شود متذکر شد: فصل هفتم مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که مربوط به الزامات واکنش در برابر آتش برای مصالح، نازک‌کاری‌های داخلی و نما است، می‌بایست مورد توجه مهندسان ناظر و طراح قرار گیرد.

بختیاری اضافه کرد: مصالحی که در نما استفاده می‌شود، باید استاندارد ایمنی مصالح و اجرای صحیح آن را داشته باشد.

وی گفت: ملاک عمل در طراحی و نظارت در ساختمان‌های کشور، باید طبق مباحث مقررات ملی ساختمان صورت گیرد و در مورد حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق، ملاک عمل مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راهف مسکن و شهرسازی اضافه کرد: راهنمای مبحث سوم با ارائه عکس و توضیحات بیشتر در اختیار مهندسان قرار گرفته است.

در ادامه این جلسه کامران عبدولی معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی تهران در مورد الزام استفاده از هلی پد در ساختمان‌های بالای ۴۵ متر ادامه داد: در سال ۷۵ دستورالعملی مبنی بر اجباری بودن هلی پد در ساختمان‌های ۱۵ طبقه به سازمان آتش نشانی ابلاغ شده و ساختمان‌های مذکور را ملزم به اجرای هلی‌پد کرد.

وی اضافه کرد: در آن زمان ابعاد هلی‌پد ۱۲ متر در ۱۲ متر باید اجرا شده و توسط آتش نشانی و شهرداری کنترل می‌شد، ولی طی جلساتی که با ستاد بحران و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی انجام پذیرفت، ابعاد هلی پد به ابعاد تأیید شده جهانی تغییر پیدا کرد.

عبدولی متذکر شد: ضوابط آتش‌نشانی کاملاً مطابق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است و فقط در مورد ضوابط هلی‌پد که در مبحث ذکر نشده به ضوابط هلی پد در سایت سازمان آتش‌نشانی استناد می‌شود.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.