کد خبر: 2033 زمان انتشار: 10:28:57 - 1400/10/07
آغاز پژوهش‌های جدید باستان شناسی هورامان با همکاری دانشگاه هایدلبرگ آلمان

مدیر پایگاه جهانی منظرفرهنگی تاریخی هورامان از آغاز دومین فصل از پژوهش‌های هدفمند باستان‌شناسی پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان با همکاری دانشگاه هایدلبرگ آلمان خبر داد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری "  به نقل از ایسنا، پویا طالب‌نیا در این‌باره اظهار کرد: در راستای سلسله مطالعات باستان‌شناسی پایگاه منظر جهانی هورامان و تداوم و تکمیل بررسی‌های هدفمند باستان‌شناسی سال 1397 و همچنین بررسی‌های دوران تاریخی سال جاری در گستره جغرافیایی هورامان، پروژه تعیین عرصه و حریم و لایه‌نگاری تپه قلا پایگلان، با سرپرستی مسعود صادقی‌راد نماینده پایگاه جهانی هورامان و شلیر عاملی‌راد معاون هیئت و نماینده دانشگاه آلمانی آغاز شد.

مدیر پایگاه جهانی منظرفرهنگی تاریخی هورامان، ضمن تقدیر از فعالیت‌های چند ساله مسعود صادقی‌راد سرپرست پژوهش‌های باستان‌شناسی هورامان و هیئت همراه، عنوان کرد: این پروژه همچنین با هدف تکمیل پژوهش‌های باستان‌شناسی، آگاهی از پیشینه تاریخی منطقه و توسعه گردشگری تاریخی منظر جهانی هورامان و با همکاری این پایگاه و دانشگاه هایدلبرگ به عنوان دومین کار مشترک و نیز همراهی چهار گروه در رشته‌های علوم طبیعی، معماری، مرمت و نقشه‌برداری انجام می شود.

وی یادآور شد با توجه به پتانسیل‌های موجود در هورامان و انجام مطالعات علمی پژوهشگران و دانشجویان در این زمینه، تلاش می کنیم با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، پایگلان به عنوان پایلوت مطالعات باستان‌شناسی پایگاه جهانی هورامان معرفی شود.

در ادامه نماینده پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان گفت: این تپه باستانی با ارتفاع بیش از 35 متر در بردارنده آثاری از ادوار مختلف اسلامی، تاریخی و پیش از تاریخ است.

مسعود صادقی‌راد افزود: با شناسایی حدود 500 اثر باستانی در این منطقه، چگونگی وضعیت استقرارهای دوران نوسنگی و مس‌سنگی در ارتفاعات کوهستانی منطقه و عدم شناخت کافی از سفال‌های بومی و تشابه سفال‌های ادوار مختلف به ویژه دوران تاریخی و اسلامی، تحقیق و بررسی شد.

نماینده پایگاه جهانی هورامان عنوان کرد: در همین راستا، بر ضرورت لایه‌نگاری تپه قلا پایگلان که از معدود مکان¬های باستانی دارای توالی گاهنگاری منظم و چند دوره‌ای در هورامان است، تاکید شد.

وی یادآور شد: نتایج لایه‌نگاری انجام شده تاکنون منجر به شناخت لایه‌هایی از ادوار مختلف دوران اسلامی تا دوره مس‌سنگی و کشف شواهدی از فعالیت‌های صنعتی همچون آجرپزی، سفالگری و فلزگری در این محوطه باستانی بوده است.

صادقی‌راد اظهار کرد: اجرای طرح گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قلا پایگلان و با هدف جلوگیری از دخل و تصرفات بیشتر و رسیدگی به وضعیت موجود این تپه است.

گفتنی است، تپه قلا پایگلان در سال 1384 و با شماره 12803 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم و لایه‌نگاری تپه با مجوز پژوهشگاه باستان‌شناسی از ابتدای آذر ماه آغاز شده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.