کد خبر: 2036 زمان انتشار: 10:38:16 - 1400/10/07
آمار جدید از ساختمان‌های ناایمن در تهران | تعیین تکلیف صدور شناسنامه ساختمان

سرپرست سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: مقاوم‌سازی گران است و می‌توانیم به جای نوسازی و مقاوم‌سازی از راه‌حل بهسازی استفاده کنیم، چون ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت مقاوم‌سازی هزینه‌بر است.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری "  به نقل از فارس، علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفتگویی در خصوص زلزله تهران، ساخت و ساز روی گسل‌ها، مدیریت ریسک، صدور شناسنامه ساختمان، تشکیل گروه‌های دوام جهادی و... صحبت کرده است. این گفتگو به شرح زیر است: 

مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که زلزله در کمین تهرانی‌هاست و یکسری تجهیزات برای پیش‌بینی سریع زلزله خریداری شده است. برخی هم می‌گویند اگر زلزله‌ای با ریشتر بالا رخ دهد اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد. چه اقدامات پیشگیرانه‌ای قرار است در دوره جدید مدیریت شهری برای کاهش خسارات ناشی از زلزله انجام شود؟ 

در خصوص موضوع زلزله صحبت های زیادی شده است ما بیشتر نیاز به عمل داریم تا صحبت. حرف های در خصوص زلزله زده شده است اما باید به آنها عمل شود. باید دستگاه‌های اجرایی، سیاست‌گذار و مردم پای کار بیایند. مردم وظیفه دارند که از جان خود مراقبت کنند.برخی از مکان‌ها مانند پاساژها، تالارها و ... ناایمن هستند. مالکان این مکان ها نسبت به جان مردم مسئول هستند باید به وظایف خود در زمینه ایمن‌سازی عمل کنند هرچند که این اقدامات صورت نگرفته است.

در برخی از مناطق شهر تهران چندین ملک پرخطر وجود دارد که مالک شخصی دارد و آنها باید فکری برای سازه خود کنند. اگر اتفاقی بیفتد خود مالک اول از همه دچار مشکل می‌شود و باید در این زمینه ورود و اقدام به ایمن‌سازی کنند.

برخی از شهروندان معتقدند با توجه به تورم و گرانی‌ها مقاوم‌سازی ساختمان‌ها هزینه‌بر است. قرار بود در برخی از موارد بهسازی جایگزین مقاوم‌سازی شود و شهرداری هم در این زمینه به شهروندان کمک کند. کار به کجا رسید؟

می توانیم به جای نوسازی و مقاوم سازی از راه حل بهسازی استفاده کنیم به هر حال مقاوم‌سازی گران است البته ما هم می‌توانیم در زمینه بهسازی در طراحی و نقشه کمک کنیم. قطعاً بهسازی ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت مقاوم سازی هزینه‌بر است. باز هم بهسازی بهتر از انجام ندادن هیچ کاری است.

در خصوص ساختمان‌های پرخطر نقص قوانین وجود دارد و دست شهرداری تهران در این زمینه بسته است؟ آیا بنا ندارید از دولت برای رفع این مشکلات کمک بگیرید؟

ما در قوانین نقص داریم بعضاً قوانین قدیمی باید اصلاح شود. در حال حاضر ما نمی‌توانیم به ملک پرخطر ورود کنیم و در مورد ساختمان‌های ناایمن تصمیم‌گیری کنیم.

خوشبختانه در حال حاضر شهرداری و دولت همسو هستند و می توانیم کارها را به خوبی جلو ببریم و عزم ملی در این زمینه وجود دارد. البته باید اقدامات با مشارکت سازمان نظام مهندسی، سازمان  آتش نشانی شهرداری تهران، معاونت شهرسازی و معماری و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه انجام شود.  قدم هایی برداشته شده است و باید بسیاری از اقدامات به روز رسانی شود.

باید اطلاعاتی از بناهای فرسوده، گودهای رها شده، ساختمان های پرخطر، برج هایی که مشکل ایمنی دارند و ... به دست بیاوریم( البته در خصوص ایمنی باید بگویم که ایمنی هم از بعد سازه و هم از بعد غیر سازه ای باید بررسی شود)

دقیقا چه تعداد ساختمان وضعیت بحرانی دارند؟

در حال حاضر بر اساس آمار هایی که داریم ۲۰۰۰ ساختمان ناایمن و ۲۰۰ ساختمان بحرانی داریم البته این آمار را آتش نشانی اعلام می کند و آنها هنوز کل شهر را بررسی نکرده اند و قطعاً عدد و ارقام بالاتر است

این را هم بگویم که سازمان آتش نشانی شهرداری تهران  به بعد سازه ای توجه نمی کند و آنها بیشتر بعد ایمنی و حریق را دنبال می کنند و بخش سازه مغفول مانده است.

در صورت وقوع زلزله مشکلات اساسی در بافت فرسوده رخ می دهد چه برنامه‌ای برای این محدوده شهر دارید؟

بافت های فرسوده زیادی در شهر داریم که باید سیاست هایی برای آنها اعمال شود. باید مردم را تشویق کنیم که به سمت نوسازی بروند و برای سرمایه گذار هم شرایط خوبی مهیا کنیم تا به این سمت حرکت کند.

تعدادی از ساختمان‌های دولتی و غیردولتی و بیمارستان‌ها ناایمن هستند. چه برنامه‌ای برای این ساختمان‌ها دارید؟

برخی از ساختمان های نهادهای دولتی و غیر دولتی از جمله شهرداری ها و بیمارستان ها ناایمن است اینها ساختمان هایی هستند که قرار است در مواقع بحران به مردم خدمت رسانی کند اما خودشان ایمنی لازم را در برابر زلزله ندارند.

مشکلات یک شبه ایجاد نشده است بلکه در طول دهه های مختلف ایجاد شده و باید به مرور آنها را حل کنیم.

تعدادی از بیمارستان‌های تهران و همچنین  مراکز بهداشت فرسوده هستند. بیمارستان‌ها در تهران به صورت کلونی شده‌اند و بیشتر در مناطق 2،6،3 تجمع کردند. در بسیاری از مناطق شهر تهران بیمارستان نداریم و در برخی از مناطق هم چندین بیمارستان داریم؛ برخی از مناطق تهران به اندازه برخی از استان‌های کشور جمعیت دارند و با یک بیمارستان نمی‌توان آنها را اداره کرد. پراکندگی بیمارستان ها در تهران درست نبوده است. 

ببینید، در زلزله کرمانشاه مراکز بهداشتی اولین نقاطی بودند که فرو ریختند؛ قرار بود که این مراکز به مردم خدمات دهند اما خودشان ناایمن بوده و دچار مشکل شدند. مشابه همین اتفاق هم در کلینیک سینا اطهر رخ داد، ساختمانی که دچار فرسودگی و نا ایمنی بود و آن حادثه ناگوار را در پی داشت. البته برای ایمن سازی این مکان ها باید همبستگی ایجاد شود. شهروندان باید در هنگام خانه خریدن و یا اجاره به مقاومت ساختمان توجه کنند. باید دولت هم پای کار بیاید و با کمک دستگاه‌های مسئول موضوع شناسنامه ساختمان‌ها را به یک جای خوبی برسانیم.

البته جلساتی با سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در این زمینه داشته‌ایم. ایمن‌سازی در دستور کار است و قرار است که به موضوع بناهای ناایمن و ساختمان‌های خطرناک ورود کنیم و در این زمینه برنامه داریم.

قرار بود کارگروهی برای رسیدگی به بناهای فرسوده ایجاد شود کار به کجا رسید؟

 قرار است که در زمینه ساختمان های پر خطر با مشارکت سازمان آتش نشانی، معاونت خدمات شهری و  معاونت شهرسازی و معماری ورود کنیم البته باید نظام مهندسی و امور مناطق شهرداری هم در این زمینه حضور داشته باشند.

در بازدیدی که مسئولان ارشد شهرداری از مناطق داشتند؛ یکی از مصوبات تشکیل کارگروهی به ریاست معاونت شهرسازی و معماری و دبیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و اعضای آن از مدیران خدمات شهری و آتش نشانی و معاونت امور مناطق برای رسیدگی به بناهای فرسوده بود البته که باید در این زمینه قوه قضائیه هم کمک کند که اگر ساختمانی فرو ریخت کسی که مهندس ناظر آن بوده و امضا کرده است پاسخگو باشد.  باید موارد قانونی هم اصلاح شود تا بتوانیم به مکان های بحرانی ورود کرده و اقدامات لازم را انجام دهیم.

ببینید، مدیریت ریسک و خطر مهمتر از مدیریت بحران است اگر مدیریت خطر کنیم دیگر نیاز به مدیریت بحران نداریم و هزینه یک دهم می شود.

بارها اعلام شده است پیشگیری بهتر از درمان است. چه برنامه‌ای در این زمینه دارید؟ همچنین چه برنامه‌ای برای ساخت و سازها در مسیر رودخانه قوری‌چای در بزرگراه فتح دارید؟

قبلا سازمان مدیریت بحران کمتر در حوزه پیشگیری ورود می‌کرد و بیشتر در زمینه خرید تجهیزات مانند سامانه هشدار و موارد این چنینی ورود کرده است. البته این اقدامات هنوز هم ادامه دارد و سامانه های هشدار زلزله و سیل خریداری شده است.

در خصوص بحث سیل باید بگویم که جلساتی گذاشته ایم. اگر سیلی در قوری چای در بزرگراه فتح رخ دهد ممکن است حوادث ناگواری رخ دهد. برخی از نهادها در مسیر قوری چای ساخت و ساز کردند. اگر سیلی رخ دهد ابتدا همین مکان ها دچار آسیب شده و سپس مردم هم دچار مشکل می شوند چرا که ساخت و سازها در مسیر سیل ایجاد شده است.البته مکاتباتی در دوره‌های مختلف صورت گرفته اما نتیجه نداشته است. ما از ظرفیت‌های دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم تا بتوانیم در این زمینه ورود کنیم و موضوعات را به صورت جدی تر پیگیری کنیم.

بازار گل محلاتی دچار حریق شد و گفته می‌شود که این بازار ایمنی های لازم را ندارد. لطفا در این باره توضیح دهید.

دو تا سه هفته قبل از وقوع حریق در بازار محلاتی از این مکان بازدید کردیم اوضاع نابسامان بود و گزارشاتی تهیه شد. دعوایی بین چند دستگاه در این بخش وجود دارد و هنوز متولی و صاحب آن مشخص نیست. به همین دلیل ایمن سازی رخ نداده البته ما هشدارهایی داده ایم.

بازار تهران یکی از نقاط پرخطر در شهر تهران است. چه اقداماتی برای ایمنی این مکان که ترددهای زیادی در آن  صورت می‌گیرد انجام خواهید داد؟

در بازار تهران انواع مخاطرات وجود دارد. باید هم ایمنی در این مکان در نظر گرفته شود. همچنین برای دسترسی امدادگران در هنگام وقوع حادثه هم باید به فکر چاره ای کنیم. بازار تهران شرایط ویژه دارد باید ساختمان‌های ناایمن شناسایی و سیاست گذاری ها انجام شود و به طور ویژه باید در بحث بازار ورود کنیم.

سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از تعدادی از ساختمان‌های ناایمن بازدید کرده است اما آنها فقط می توانند اخطار دهند. چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل دارید؟

جلسات کارشناسی ما در زمینه ساختمان های ناایمن برگزار می شود. در مورد ساختمانهای ناایمن فقط به دنبال هشدار دادن نیستیم. سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران دستش بسته است و قانون در این زمینه ضعیف است و آنها فقط می تواند از ساختمانهای ناایمن بازدید و هشدارهایی دهند باید اختیارات جدید داده شود و برای برخورد با کسانی که مسئولیت پذیر نیستند هم فکری کرد. نباید جان مردم را به خطر بیندازیم همانطور که اجازه نمی‌دهیم کسی خودکشی کند نباید اجازه دهیم که ساختمان ناایمن هم ساخته شود. 

چه برنامه‌ای دارید که دیگر اجازه ساخت ساخت و ساز روی گسل را ندهید؟

موضوع در طرح تفصیلی دیده شده است و قوانینی در این زمینه وجود دارد که باید به درستی اجرا شود البته در خصوص ساخت و ساز ها بر روی گسل هم برنامه داریم اما به طور کامل در طرح تفصیلی این موضوع دیده شده است.

چه برنامه‌ای برای گروه‌های دوام دارید؟

باید به سمت محله محوری حرکت کنیم در حال حاضر گروه های دوام در محلات وجود دارد که باید آنها را بازبینی کنیم. به دنبال این هستیم که گروه‌های دوام با محوریت مساجد ایجاد کنیم .برای شروع قرار است که در هر محله ابتدا این کار انجام شود. گروه‌های دوام قبلی بیشتر خانم‌ها بودند که متوسط سن شان بالای ۵۰ سال بوده و ما به دنبال این هستیم که در کنار خواهران از برادران هم استفاده کنیم و آنها را آموزش دهیم تا در مواقع بحران بتوانند کمک رسان باشند.

کار در حال مطالعه است؛ بودجه را دیده‌ایم و جزء برنامه‌های سال ۱۴۰۱ است. قرار است که در سال آینده در هر محله  در یک مسجد گروه‌های دوام جهادی ایجاد شود باید آن ها را آموزش دهیم و حداقل تجهیزات را هم برای آنها فراهم کنیم.

گفته شده دولت به مدیریت بودجه‌ بحران نمی‌دهد. در این باره توضیح می‌دهید؟

این موضوع را باید مسئولین بالادستی پیگیری کنند. البته در دولت‌های قبلی سوء تدبیر هایی برای مواقع بحرانی وجود داشته است اما در دولت جدید نگاه خوبی به مدیریت بحران وجود دارد و برای اولین بار رئیس جمهور در جلسه شورای عالی مدیریت بحران قبل از وقوع بحران شرکت کرد در ۱۵ یا ۱۶ سال گذشته این امر رخ نداده است و همیشه معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای عالی مدیریت بحران حضور می‌یافت روسای قبلی جمهور در این جلسات شرکت نمی کردند.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.