کد خبر: 2038 زمان انتشار: 10:45:37 - 1400/10/07
نگرانی اتحادیه انجمن‌های علمی معماری، مرمت و شهرسازی از تخریب‌های گسترده بافت تاریخی شیراز

انجمن‌های علمی معماری، مرمت و شهرسازی کشور به نمایندگی از دانشجویان سراسر کشور در سه رشته معماری، مرمت و شهرسازی کشور طی نامه‌ای نگرانی خود به خاطر تخریب‌های سازمان یافته و گسترده در گذشته و امروز بافت تاریخی شیراز را به اطلاع رییس جمهور رساند.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری "  به نقل از ایلنا، اتحادیه انجمن‌های علمی معماری، مرمت و شهرسازی کشور زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره موضوع تخریب بافت تاریخی شیراز نامه‌ای به ابراهیم رییسی (رییس جمهوری) نوشت.

این اتحادیه به نمایندگی از دانشجویان سراسر کشور در سه رشته معماری، مرمت و شهرسازی کشور در این نامه نگرانی خود به خاطر تخریب‌های سازمان یافته و گسترده در گذشته و امروز بافت تاریخی شیراز را به اطلاع رییس‌جمهور رساند.

در بخشی از این نامه آمده است:

همانگونه که مستحضرید تخریب‌های گسترده‌ای در بافت تاریخی شهر شیراز در این سال‌ها تحت عنوان توسعه‌ی حرم صورت گرفته؛ که با تأسف بسیار اکثر بناهای جایگزین، کاربری‌های تجاری داشته و به نوعی پاساژسازی و مال‌سازی با عنوان توسعه‌ی حرم صورت گرفته است. این سوداگری شهری گسترده متأسفانه قصد توقف نداشته و هر روز به بهانه‌های مختلف و با طرح‌های عجولانه و بدون کارشناسی، بخش‌های بزرگی از بافت تاریخی شیراز با پیشینه‌ی هزارساله و هم‌پیوند با هویت ایرانی – اسلامی را به عنوان توسعه‌ی حرم، اما با مقاصد پشت پرده‌ی مالی و سوداگری نابود کرده است.

پروژه‌ی ناموفق بین‌الحرمین که پس از سال‌ها هیچ رونق و اعتلائی به مفهوم زیارت نداده، درس عبرتی برای متولیان امر نشده است و همچنان به دنبال مداخلات بزرگ مقیاس در محدوده‌ی حرم و تخریب تاریخ و فرهنگ شیراز هستند. در آخرین طرحی که برای این بافت ارزشمند تاریخی برنامه‌ریزی شده است، ایجاد یک صحن بزرگ بین حرم شاه‌چراغ (ع) و حرم سید علاالدین حسین (ع) است که با تخریب ۵۷ هکتار (۵۷۰ هزار مترمربع) از بافت تاریخی و از بین رفتن صدها خانه‌ی ثبت ملی و ارزشمند همراه خواهد بود. تخریب مواریث فرهنگی و تاریخی این سرزمین توسط هر جایگاه، سازمان یا مقام مسئولی، خیانت به فرهنگ، تاریخ و هویت این سرزمین است.

آنچه که باعث تأسف بسیار است، این حقیقت غیر قابل کتمان بوده که موارد بسیاری از تملک‌ها و تصاحب‌های خانه‌های این بافت تاریخی به زور و با حکم دادگاه و یا قطع خدمات شهری نظیر برق و گاز جهت فشار برای تخلیه‌ی خانه‌ها و در کل باعدم رضایت ساکنین همراه بوده و به نوعی بخش‌هایی از توسعه‌ی حرم مطهر به صورت غصبی اتفاق افتاده است و قطعاً ارواح طیبه امامزادگان عظیم‌الشأن مدفون در این شهر مذهبی تاریخی نیز راضی به توسعه‌ی حرم به این شکل نیستند و در ثانی، حتی اگر این تخریب‌ها با رضایت مالکین اتفاق افتاده باشد، اموال فرهنگی و تاریخی جزء سرمایه‌ها و ثروت‌های فرهنگی کل مردم جامعه محسوبشده و تصمیم در مورد وجود و یا عدم وجود آن‌ها صرفاً بر عهده‌ی مالکین و مسئولین امر نیست و نمی‌توان بر اساس تصمیم‌های مادی و معیشتی از جانب مردم ساکن در بافتو یا تصمیم‌های سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی با نیت‌های سوداگرانه‌ی مالی و نیز تصمیم‌های سیاسی و اجماع و تبانی از طرف مسئولین استانی و کشوری، نسبت به تخریب این میراث فرهنگی به جای مانده از تاریخ و هویت ایرانی – اسلامی قدم ناثواب برداشت.

اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی ایران به نمایندگی از دانشجویان سراسر کشور در این سه رشته، تقاضامند است هرچه سریع‌تر نسبت به توقف اقدامات مخربانه در بافت تاریخی شهر شیراز و حفاظت و مرمت بناهای ارزشمند آن و ترویج مفاهیم «زیست مؤمنانه در جوار حرم مطهر شاه‌چراغ» و «گردشگری زیارت محور با تأکید بر حفاظت از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی» دستورات، اقدامات و پیگیری‌های لازم را مبذول فرمائید.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.