کد خبر: 2056 زمان انتشار: 10:42:20 - 1400/10/13
تصویری از ذهنیت هنرمند در قطعات هندسی آینه‌ها

مجموعه آثار عاطفه محمدپور با عنوان «من رویا را زیسته‌ام» طرح‌هایی منظم و هندسی‌وار از قطعات کوچک و بزرگ آیینه‌ها در کنار نقاشی انتزاعی با رنگ سیاه و سفید است که تلفیقی برای ذهنیت رویاگونه هنرمند به دنیای اطرافش شده است.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری "  به نقل از ایرنا، مجموعه آثار عاطفه محمدپور با عنوان من رویا را زیسته‌ام عصر جمعه دهم دی‌ماه در گالری ژاله افتتاح شد.

محمدپور در مجموعه من رویا را زیسته‌ام گفت: این نمایشگاه دومین نمایشگاه انفرادی من محسوب می شود که در نمایشگاه اول تمام تجربیات من در نقاشی انتزاعی خلاصه می شد. تداعی رنگ‌ها و ترکیب بندی آنها و در نهایت یک نقاشی انتزاعی محض ارائه می شد اما در مجموعه جدید من نقاشی آبستره در دو رنگ سیاه و سفید در کنار آیینه کاری چه مدرن و چه سنتی تلفیق سنت و مدرنیت را ارائه می کند که همیشه ذهن رویا گونه من را درگیر خودش کرده است.

وی گفت: تمام تجربیات نقاشی من بعد از تحصیلات دانشگاهی و دورهای متعددی که پیش استادان مختلف و صاحب سبک گذرانده ام همه و همه در راستای همین سبک است. علاقه من به سبک انتزاعی، رهایی و آزادی بدون هیچ قید و بندی است.

او درباره ایده نمایشگاه و اینکه چه شد که سراغ آن رفت گفت: ایده این مجموعه چند سالی بود که ذهنم را در گیر کرده است. من عاشق هنر قدیمی ایرانی هستم. چند سال پیش به خاطر تحقیقاتی که روی هنر آینه کاری آغاز کردم به شهر یزد سفر کردم و در هتل ملک التجار چند روزی اقامت داشتم. آینه کاری هتل بی نظیر و تمام در و دیوار اتاق از آینه کاری سنتی پوشیده بود. بعد از آن تصمیم گرفتم هنر آینه کاری را با نقاشی های خود ترکیب کنم. هنر آینه کاری را یاد گرفتم و شروع به اجرای ایده خود کردم. تلفیق سنت و مدرنیته، تلفیق نور و آینه که نور و امید را در فضایی هندسی نشان می دهد بستری برای حضور هنر ایران از گذشته تا کنون است.

در متن این نمایشگاه چنین آمده است: آینه پیوسته در هنر و معماری ایران نمادی از روشنایی، پاکی و صداقت بوده است و آیینه کاری ریشه در سنت های کهن ایرانی دارد. ترکیب فضای آبستره سیاه و سفید نقاشی ها با آینه فضایی رویا گونه را برایم تداعی می کند. گویی رویا برایم دریچه ای است که از درون آن تجربه های زیسته تلخ و شیرین خود را در این دوره از روزگار بازبینی و لبه های تیز و برنده آن را کمی نرم تر کنم. آینه ها هر آنچه بر ما گذشته را با صداقت تمام بازگو می کنند، دوباره به آینه نگاه کن.

تصویری از ذهنیت هنرمند در قطعات هندسی آینه‌ها

عاطفه محمدپور متولد ۱۳۶۱ است. وی فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه مازندران است. او اولین مجموعه نمایشگاهی خود را درسال ۱۳۹۳ در گالری شلمان برگزار کرد. از جمله افتخارات وی می‌توان به کسب رتبه نخست جایزه طراحی و دیزاین در ارت فستیوال قطر در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد. شرکت در گالری پولخری هلند در شهر لاحه و همچنین حضور در آرت‌فیر استامبول و آرت فستیوال قطر وارت فیر بدروم و آرت ورد دبی و بیش از ۲۰ نمایشگاه گروهی در داخل ایران از جمله گالری گلستان و گالری ثالث، گالری آرت و نمایشگاه انفرادی در گالری ژاله از جمله فعالیت‌های این هنرمند است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.