کد خبر: 2066 زمان انتشار: 11:51:54 - 1400/10/14
شهردار منطقه هشت تبریز: «عمارت تاریخی ساعت» مرمت و مقاوم‌سازی می‌شود

سرپرست شهرداری منطقه تریخی فرهنگی هشت تبریز با اشاره به فرسودگی و استهلاک‌پذیری عمارت تاریخی «ساعت»، گفت: عملیات مرمت و مقاوم‌سازی این بنای تاریخی در ماه‌های آینده آغاز می‌شود.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری "  به نقل از ایرنا، رضا جان‌فشان، روز دوشنبه در جلسه‌ هماهنگی برای اجرای طرح مرمت عمارت تاریخی ساعت، افزود: باید اقدامات لازم در خصوص مرمت و ساماندهی بخش‌های مختلف عمارت ساعت را در ماه‌های آینده، آغاز و آن را مقاوم‌سازی کرد.

وی با اشاره به ارزش تاریخی عمارت ساعت، اظهار داشت: این عمارت تاریخی اولین ساختمان شهرداری کشور است که با حدود ۱۰۰ سال قدمت دارای معماری خاصی بوده و باید برای حفظ آن به آیندگان به بهترین نحو ممکن مرمت شود.

سرپرست شهرداری منطقه هشت تبریز گفت: به منظور حفظ و نگهداری این عمارت تاریخی، در سال‌های اخیر اقدامات متعدد مرمتی مانند احیا و مرمت پایه‌های محوطه عمارت، احیا و مرمت ایوان‌ها، تعویض پنجره‌های فرسوده، خاکبرداری آب انبار، مرمت و تجهیز سالن اجتماعات شورای اسلامی شهر مستقر در این عمارت، نقاشی دیواری فرش تبریز بر سقف اتاق شهردار واقع در عمارت، بندکشی پله‌ها، تعمیر ساعت شهری و مرمت و ساماندهی ناودان‌های عمارت توسط شهرداری اجرا شده است.

جان فشان، ادامه داد: برای مرمت عمارت تاریخی ساعت، جلسات متوالی با مشاور طرح مرمت عمارت ساعت و کارشناسان مرمتی برگزار خواهد شد تا اصول مرمت به صورت علمی و طبق اصول مرمت انجام شود.

به گزارش ایرنا، «عمارت تاریخی ساعت» به عنوان نماد تبریز با قدمت حدود ۸۲ ساله در حال سپری کردن عمر مفید خود است و مرمت آن در حقیقت به منزله پاسداشت حافظه تاریخی مردم این کهن شهر به شمار می‌رود.

این عمارت یا «عمارت شهرداری تبریز» از بناهای شاخص، دیدنی و یادگار جریانات مختلف سیاسی و فرهنگی کلانشهر تبریز است که به سبک معماری نئو گوتیک آلمانی ساخته شده و به شکل عقابی است که بال های خود را باز کرده است؛ برج این بنا ساعتی دارد که سر هر ساعت یک‌بار به صدا در می آید و این زنگ مدت ۸۲ سال است با فکر و ذهن شهروندان عجین شده است.

این بنا در قلب شهر تبریز که تبریزیان آن را «میدان ساعت» می نامند، قرار گرفته است و در فاصله سال های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ شمسی به همت حاج ارفع الملک جلیلی، شهردار وقت و با صرف تنها ۲۵۰ هزار تومان ساخته شد و حیرت همگان را برانگیخت.

این اثر تاریخی و زیبا که در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ۲۰۵۵ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌، دارای یک برج ساعت چهار صفحه‌ای به‌ ارتفاع ۳۰٫۵ متر است که با طنین موزون زنگ‌هایش، هر ۱۵ دقیقه یک‌ بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می‌رساند.

هم اکنون این بنای تاریخی به دلیل گذشت زمان و کاربری های مختلف و به خصوص استقرار شورای اسلامی شهر و وجود دفاتر هر یک از اعضای شورا در ان، به محل پر رفت و آمد مردم تبدیل شده است.

از ویژگی های بسیار مهم و بارز «عمارت ساعت» مربوط به استفاده از مصالح پیشرفته، مدرن و بی مانند آن زمان است؛ مهندسان وقت در ساخت این بنا از بتن آرمه با میلگرد بدون عاج بهره برده اند که در آن زمان هنوز برای جامعه ایرانی خیلی شناخته شده نبود.

دیوارکشی به عمق ۱۱ متر از سطح عمارت به دلیل سست بودن خاک محوطه که بر روی قبرستان محله نوبر بنا نهاده می شد از دیگر خصوصیات برجسته این بنای ممتاز است که این اقدام به خاطر احتمالات مربوط به وجود قنات های آب در بستر بنا به انجام رسیده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.