کد خبر: 2086 زمان انتشار: 10:53:18 - 1400/10/20
اختصاصی رسانه تخصصی اخبار معماری مکس فوردهام، معمار و مهندس بریتانیایی درگذشت

مکس فوردهام، معمار و مهندس بریتانیایی و پیشگام طراحی ساختمان های پایدار در سن 88 سالگی درگذشت.

مکس فوردهام متولد ژوئن 1933، کار خود را با مهندسی در اروپا آغاز کرده بود که در آن زمان به عنوان شرکت ساختمانی شناخته می‌شد، تا زمانی که استودیوی خود را تاسیس کرد.

آقای فوردهام شرکت خدمات ساختمانی Max Fordham & Partners را به همراه همسرش در سال 1966 تاسیس کرد. این شرکت در سال 2001 به Max Fordham LLP تبدیل شد.

این شرکت که بیش از 250 نفر در آن مشغول به کار هستند، اولین شرکت تجاری در زمینه صنعت ساختمان بریتانیا بود که به مرور زمان به شرکتی با هیئت مدیره گسترده تر تبدیل شد. امروزه 119 شریک در مالکیت مشترک این شرکت هستند.

 

Photo is by Jonframe1 via Wikimedia

 

کارهای آقای فوردهام در ضمن خلاق بودن، تضمین آرامش و آسایش انسان از طریق بوجود آوردن آسایش حرارتی، نیروی محرک ساختمان، تامین آب و تهویه ساختمان ها به روشی پایدار و زیبا بود.

در بیانیه گرامیداشت شرکت Max Fordham LLP از آقای فوردهام به عنوان یک مهندس تحسین شده و پیشرو در طراحی ساختمان‌های پایدار یاد شده است. در ادامه استودیو طراحی این شرکت درباره کارهای وی توضیح می‌دهد؛ وی در برابر طراحی حجم های قوطی مانند بناها مقاومت می‌کرد و به شکل و کلیت بنا بسیار توجه می‌کرد. همچنین مکس رویکردی خلاقانه، اما اساسا عملی برای طراحی خدمات ساختمانی در پیش می‌گرفت.

 

Photo is by Nilfanion via Wikimedia

 

از برجسته ترین پروژه های آقای فوردهام می‌توان به املاک جاده الکساندرا و همچنین موسسه قاضی کمبریج اشاره کرد. پس از واگذاری قسمتی از شرکت به شرکتا در سال 2000، استودیوی طراحی روی پروژه هایی از جمله خانه سوئیچ مدرن و موزه ملی هنرهای قرن بیستم تمرکز و همکاری کرد.

 

Photo is by Jim Stephenson

 

آقای فوردهام در کنار فعالیت به عنوان یک معمار، یک مدرس و معلم و یکی از اعضای آکادمی سلطنتی مهندسی بریتانیا و همکار افتخاری موسسه سلطنتی معماران بریتانیا بود.

دستاوردها و سهم او در این زمینه همچنین در جوایز بسیاری از جمله مدال طلای موسسه مهندسی خدمات ساختمان، نشان امپراتوری بریتانیا برای خدمات او به مهندسی و جایزه طراحان پرنس فیلیپ توسط انجمن سلطنتی هنر بریتانیا جایی که او به عنوان پیشگام طراحی پایدار برای ساختمان ها شناخته شد.

 

ترجمه، تهیه و تنظیم

  • پویا مودتی " دبیر و کارشناس معماری رسانه تخصصی اخبار معماری "

منبع

  • مجله بین‌المللی معماری Dezeen

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.