کد خبر: 2110 زمان انتشار: 14:15:35 - 1400/11/04
رونمایی از کتاب "حکمت اسلامی در خلق آثار هنری معماری و شهرسازی" عبدالحمید نقره‌کار

کتاب «حکمت اسلامی در خلق آثار هنری معماری و شهرسازی» نوشته عبدالحمید نقره کار توسط انتشارات سروش راهی بازار نشر شد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری  به نقل از مهر، کتاب «حکمت اسلامی در خلق آثار هنری معماری و شهرسازی» نوشته عبدالحمید نقره کار توسط انتشارات سروش راهی بازار نشر شد.

این اثر شامل دو پیشگفتار و یک مقدمه است. در پیشگفتار اول با عنوان آینده پایدار و باقی از آن کدام مکتب است؟ به اختصار تاریخچه فرهنگ و تمدنی ایران و فرهنگ اسلامی پرداخته است. در پیشگفتار دوم به نظریه‌ای که در این کتاب توضیح داده شده است پرداخته و کلمات کلیدی این اثر تحقیقی معرفی شده است.

کتاب «حکمت اسلامی در خلق آثار هنری معماری و شهرسازی» شامل ۱۲ فصل با عناوین زیر است؛ روش تدریس در دروس میان دانشی، روش تحقیق در فرایندهای میان دانشی، ساختار و مراحل پنج گانه در فرایندهای انسانی (نظریه اسلام)، زیبایی و حسن شناسی تطبیقی، فلسفه و حکمت هنر اسلامی (تطبیقی)، اصول ده گانه در اجتهاد خلاقانه یا سبک معماری، تعریف معماری و عناصر معناپذیرتر آن، برخی از مهمترین اصول در معماری دوران اسلامی، الهام از هنر و معماری آفرینش، آموزه‌هایی از معماری معصومین (ع) و مسلمانان، ارزیابی و نقد معابد شرقی و غربی، ارزیابی و نقد برخی از رویکردها و آثار معماری غربی (از مدرنیسم تا معاصر).

همچنین این اثر شامل هفت پیوست با عنوان آسیب شناسی وضع موجود معماری و شهرسازی (سرنوشت درس حکمت هنر اسلامی) و تمدن نوین اسلامی با هویت (اسلامی- ایرانی)، ارزیابی و نقد طرح و ساختمان جدید مسجد ولیعصر (عج) جنوب پارک دانشجو، برخی از ویژگی‌ها در محله مطلوب از منظر اسلامی، پیش نویس اجمالی و مقدماتی برای نقشه راه معماری و شهرسازی، سایر تالیفات نویسنده این کتاب و برداشتهای مقدماتی از اصول حاکم بر مراحل پنج گانه در خلق آثار معماری.

محتوای این کتاب مبتنی است برنظریه جدید نقره کار با عنوان نسبت اسلامی با مراحل پنجگانه در فرایندهای انسانی، نظیر آثار هنری، معماری و شهرسازی که درکارگروه (نظریه پردازی نقد و نوآوری) هنر، معماری و شهرسازی شورای عالی انقلاب فرهنگی، داوری و تائید شده است.

این نظریه انکشافی، ساختاری بنیادی و کاربردی داشته و اثبات می‌کند که مکتب الهی اسلامی در سه مرحله اول از فرآیندهای انسانی، مستقیماً منابع و مبانی جامع و خطاناپذیری را ارائه، تبیین و تشریح کرده و به صورت غیرمستقیم، اصول و معیارهایی را برای خلق مناسب و مطلوب آثار، ارزیابی و نقد آنها ارائه نموده است.

چندی پیش همزمان با ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، در مراسم اهدای پنجمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی عبدالحمید نقره کار در رشته معماری اسلامی برگزیده شد.

کتاب «حکمت اسلامی در خلق آثار هنری معماری و شهرسازی» نوشته عبدالحمید نقره کار در ۵۶۸ صفحه با قیمت ۱۶۰ هزار تومان توسط انتشارات سروش منتشر شد.

مراسم رونمایی این کتاب صبح امروز در خبرگزاری مهربا حضور مولف اثر، رضایی، مدیر انتشارات سروش و اساتید حوزه معماری و شهرسازی برگزار شد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.