کد خبر: 2125 زمان انتشار: 11:33:13 - 1400/11/11
کشف آخرین آمفی‌تئاتر رومی تاریخ در سوئیس

باستان‌شناسان بقایای یک آمفی‌تئاتر رومی را در سوئیس کشف کردند که در مقایسه با دیگر تماشاخانه‌های مشابه قدمت کمتری دارد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری "  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی لایوساینس، تیمی از باستان‌شناسان بقایای یک آمفی‌تئاتر رومی را در کشور سوئیس کشف کردند که احتمالا جدیدترین سازه در نوع خودش و محلی برای تماشای مبارزه گلادیاتورها یا شکار حیوانات بوده است.

این آمفی‌تئاتر بیضی شکل در یک معدن سنگ متروکه رومی که تا اواخر دوران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت، ساخته شده است. به گفته یاکوب بائرلوخر (Jakob Baerlocher)، باستان‌شناسی که سرپرستی این حفاری‌ها را برعهده داشت، با توجه به این سرنخ و نظر به کشف یک سکه متعلق به ۳۳۷ و ۳۴۱ سال پس از میلاد در محل، می‌توان اینطور استنباط کرد که قدمت این آمفی تئاتر به قرن چهارم پس از میلاد باز می‌گردد، حقیقتی که آن را به نوپاترین آمفی‌تئاتر در امپراطوری روم تبدیل می‌کند.

برای اثبات آن که این سازه به قرن چهارم پس از میلاد تعلق دارد، شواهدی دیگری نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مصالح مورداستفاده در ساخت این بنا از جمله بلوک‌های سنگی و ملات آن اشاره کرد که یادآور دیوار دژهای متعلق به اواخر دوران باستان هستند.

 آستانه ورودی کناری بنا شامل یک بلوک از جنس ماسه سنگ است

این آمفی‌تئاتر رومی ۵۰ متر طول و ۴۰ متر عرض دارد. باستان‌شناسان در ضلع جنوبی این تماشاخانه یک دروازه بزرگ کشف کردند که دو ورودی دارد. در ضلع غربی این سازه نیز بلوک‌های ماسه سنگی دست نخورده‌ای در کنار یک ورودی دیگر کشف شد. دیوارها در داخل این آمفی‌تئاتر گچ کاری شده‌اند.

کشف آخرین آمفی‌تئاتر رومی تاریخ در سوئیس

 یک دیوار گچ‌کاری شده محوطه بیضی شکل آمفی‌تئاتر را محصور کرده است

کشف بقایای آمفی‌تئاترهای باستانی پدیده چندان نادری نیست. به عنوان نمونه، باستان‌شناسان تُرک بهار سال ۲۰۲۱ از کشف یک آمفی‌تئاتر رومی در این کشور خبر دادند که ظرفیت ۲۰ هزار تماشاچی را داشت. با این حال آمفی‌تئاترهایی که به تازگی در سوئیس و ترکیه کشف شده‌اند، با عظمت آمفی‌تئاتر کولوسئوم قابل مقایسه نیستند. این معجزه معماری که در حدود سال ۷۰ پس از میلاد ساخته شده پذیرای ۵۰ هزار تماشاچی بود و محوطه مرکزی آن ۸۷ متر طول و ۵۵ متر عرض داشت که از کل آمفی‌تئاتر کشف شده در سوئیس بزرگتر است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.