کد خبر: 2139 زمان انتشار: 12:13:44 - 1400/11/17
اختصاصی رسانه تخصصی اخبار معماری مرکز برلین بزرگترین منطقه شهری بدون خودرو !

مرکز برلین در پی کمپینی با حمایت 50000 شهروند می‌تواند به بزرگترین منطقه شهری بدون خودرو در جهان تبدیل شود.

گروه کمپین Berlin Autofrei قانونی را برای محدود کردن استفاده از خودروی شخصی در محدوده ایستگاه قطار Ringbahn در پایتخت آلمان، به مساحت 34 مایل مربع، پیشنهاد کرده است که اکنون قرار است در شهرداری بررسی شده و تصمیم نهایی در فوریه امسال گرفته و اعلان شود.

در صورت موفقیت با این طرح، قانون، استفاده از وسایل نقلیه را به افرادی که دارای معافیت های ویژه هستند، مانند سیستم حمل و نقل شهری، پست، خدمات اضطراری و افراد دارای معلولیت محدود می‌کند.

ساکنین محلات نیز فقط تا 12 بار در سال مجاز به استفاده از وسیله نقلیه شخصی خواهند بود. شبکه های حمل و نقل عمومی گسترش خواهد یاقت و جاده ها برای افزایش فضا برای عابران پیاده و دوچرخه سواران بازسازی خواهد شد.

هدف از این قانون و کمپین، کاهش اثر کربن در شهر عنوان شده است، همچنین کاهش تصادفات، بهبود کیفیت هوا و افزایش آسایش شهری در سایه کاهش عبور و مرور خودروها از دیگر اهداف این برنامه است.

نینا نوبله، یکی از سازمان دهندگان این کمپین، در بیانیه ای که در سال 2021 منتشر شد، گفت؛ " قانونی که ما در حال تدوین و تصویب هستیم، کیفیت زندگی همه مردم ساکن برلین را بهبود می‌بخشد. " همچنین در ادامه توضیح داد، ما میخواهیم مردم بتوانند با پنجره های باز بخوابند و بچه ها بتوانند دوباره در خیابان بازی کنند.

 

 

کودکان و سالمندان در این شهر توسط خودروها در معرض خطر هستند. پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما باید بتوانند در سایه امنیت و عدالت شهری با خیال راحت دوچرخه سواری کنند و نیمکت های زیادی برای استراحت و استفاده از فضای شهری داشته باشند.

این کمپین تا کنون بیش از دو برابر امضاهای مورد نیاز از ساکنین شهر دریافت کرده است.

قانون پیشنهادی برلین بدون خودرو شامل خودروهای برقی و بنزینی نیز می‌شود، به این دلیل که همچنان این وسایل نقلیه موجب ایجاد آلودگی هوا و تصادفات می‌شوند. در حالی که شهر رقمی از هزینه این طرح ها را منتشر نکرده است، کمپین ها تخمین می‌زنند که هر سال 420 میلیون یورو یا 350 میلیون پوند در شهر صرفه جویی خواهند کرد.

برلین تنها شهری نیست که امکان خیابان های بدون خودرو را بررسی می‌ند.

اسلو از سال 2017 به تدریج خودروها را از مرکز شهر خود حذف کرده است، بارسلونا نیز در حال احداث مسیرهای پیاده روی بوده و همچنین پاریس میزبان روزهای عادی بدون خودرو است.

این ایده ها موجب شده است که شهرهای بیشتری از جمله لندن، نیویورک و میلان تاثیر تبدیل جاده ها و خیابان های شهری را به مناطق عابر پیاده و مسیرهای دوچرخه سواری آزمایش و بررسی کنند.

 

 

ترجمه، تهیه و تنظیم

  • پویا مودتی " دبیر و کارشناس معماری رسانه تخصصی اخبار معماری "

منبع

  • مجله بین‌المللی معماری Dezeen

تصاویر

  • Berlin Autofrei
  • Shutterstock

ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.