کد خبر: 2213 زمان انتشار: 10:56:21 - 1400/12/07
معمار ایرانی برنده جایزه جین درو ۲۰۲۲ شد

جایزه جین درو ۲۰۲۲ برای تقدیر از فعالیت‌ها و همچنین تعهد خانم فرشید موسوی برای تعالی فرآیند معماری و ارتقای نقش موثر زنان در معماری معاصر جهان به این معمار ایرانی-بریتانیایی اهدا شد.

موسوی گفته است: «دریافت جایزه جین درو برای من افتخار بزرگی است، جایزه‌ای که به دستاوردهای زنان در عرصه معماری توجه کرده است. الگوهای نسبتا کمی برای زنان در معماری وجود دارد و من معتقدم که این جایزه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در پاسخ به چالش‌های فوری که معماران امروزی با آن مواجه هستند، خلاق‌تر عمل کنند. خواه این چالش‌ها یافتن کاربردهای جدید برای ساختمان‌ها باشد یا پرداختن به تغییرات آب و هوایی برای محافظت از نسل‌های مختلف.»

 جایزه جین درو توسط مجله انگلیسی Architects’ Journal به صورت سالانه و به عنوان بخشی از مجموعه جوایز W که در گذشته به عنوان جوایز زنان در معماری شناخته می‌شد، اهدا می‌شود. آغاز به کار جایزه جین درو حاصل همکاری مشترک میان معماران زن موسسه معماران سلطنتی بریتانیا (RIBA) و شورای هنر انگلیس در سال ۱۹۹۷ بود. اما یک سال بعد به سبب برخی تغییرهای انستیتو هنرهای معاصر لندن کمی دگرگون شد.

نام این جایزه از نام معمار مدرنیست و طراح شهری انگلیسی، جین درو گرفته شده است. درو در جنگ جهانی دوم و پس از آن در زمینه ساخت مسکن اجتماعی در کشورهای انگلستان، آفریقای غربی، هند و همچنین ایران فعالیت کرده است. او سال ۱۹۵۵ طراحی ساختمان‌های مسکونی در مسجد سلیمان و طراحی شهری میدان نفتی گچساران در جنوب ایران را انجام داده است.

کیت مکینتاش، معمار اسکاتلندی برنده سال ۲۰۲۱ جایزه جین درو بود. از برندگان قبلی این جایزه می‌توان به زاها حدید، دنیس اسکات براون، آماندا لوته و یاسمین لاری اولین معمار زن پاکستانی اشاره کرد.

هنر آنلاین


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.