کد خبر: 2226 زمان انتشار: 11:54:18 - 1400/12/14
چرا نباید پروژه انصاری شرقی در بافت تاريخي محله بلاغي قزوین اجرا شود؟

یک پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: پروژه انصاری شرقی در قزوین به دلایل مختلف نباید اجرا شود؛ با احداث خیابان انصاری شرقی، بخش وسیعی از بافت محلات «پنبه‌ریسه» و «فشتهول و بلاغی» تخریب می‌شود البته اکنون با تخریب خانه‌های بسیار تا اندازه‌ای این اتفاق افتاده و با ادامه کار پاره‌های باقیمانده ۲ محله رو به انحطاط رفته و در نهایت هویتی با عنوان محله باقی نمی‌ماند.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل از ايسنا، مهرزاد پرهیزکاری درخصوص دلایلی که نباید پروژه انصاری شرقی در شهر قزوین اجرا شود، اظهار کرد: نکته اول اینکه مطالعات نشان می‌دهد بیشتر خیابان‌های محدوده شهر تاریخی (بافت تاریخی) در دوره‌های تاریخی احداث شده و یا بر ساختار تاریخی شهر انطباق دارند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال خیابان‌های امام خمینی (ره) و تهران قدیم، تاریخی بوده و خیابان طالقانی بر گذرهای باغات صفوی و خیابان مولوی بر مسیر رودخانه ساخته شده‌اند. تنها خیابان‌های سعدی، بوعلی غربی، منتظری غربی و راه‌آهن هستند که بر ساختار تاریخی شهر منطبق نیستند. خیابان شهید انصاری قزوین (کورش) بیش از خیابان‌های نام برده ساختار تاریخی شهر قزوین را مخدوش می‌کند. قزوین جزء معدود شهرهای مقیاس متوسط است که ساختار منسجم شهری خود را حفظ کرده و ادامه مسیر خیابان شهید انصاری به سمت شرق در راستای انهدام این ساختار عمل خواهد کرد.

این پژوهشگر گفت: نکته دوم اینکه با احداث خیابان انصاری شرقی، بخش وسیعی از بافت محلات «پنبه‌ریسه» و «فشتهول و بلاغی» تخریب می‌شود البته اکنون با تخریب خانه‌های بسیار تا اندازه‌ای این اتفاق افتاده و و با ادامه کار پاره‌های باقیمانده ۲ محله رو به انحطاط رفته و در نهایت هویتی با عنوان محله باقی نمی‌ماند؛ این اتفاق در محله «سُکه شریحان» با احداث بخش مرکزی خیابان (کورش) و محله «قملاق» با احداث خیابان انصاری غربی قابل مشاهده و پی‌گیری است.

وی با اشاره به نکته سوم در این موضوع تصریح کرد: ۲ محله «پنبه‌ریسه» و «فشتهول ‌و بلاغی» تحت نام «رستاق القطن» در کتیبه خمارتاشی و کتاب رافعی آمده‌اند؛ لذا قدمت محله حداقل به دوره سلجوقی می‌رسد. بر این پایه، ارزش‌های تاریخی بافت و ساختار محله، شامل زمانی برابر حداقل یک هزار سال یعنی از دوره سلجوقی تا عصر پهلوی (که تمامی دوره‌ها ارزش‌های مختص خود را دارا هستند) می‌گردد. وجود مسجد حیدریه (دوره سلجوقی) و حمام بلاغی (منسوب به دوره صفوی) این موضوع را تأیید می‌کند.

پرهیزکاری بیان کرد: نکته چهارم با امتداد خیابان شهید انصاری به سمت شرق، رابطه میان خیابان سپه و سردر عالی‌قاپو گسسته شده و این ۲ اندام شهر صفوی که در ارتباط با یکدیگر معنا پیدا می‌کنند، هویت خود را از دست می‌دهند. این می‌تواند مانع از ثبت جهانی هسته مرکزی شهر قزوین گردد.

وی در پایان تأکید کرد: عبور خیابان شهید انصاری بخشی از مدرسه دوره پهلوی حیدریه که جزو بناهای با اهمیت معاصر قزوین است و همچنین بقایای مدرسه علمیه دوره قاجار که در زیر مدرسه دوره پهلوی قرار دارد (بخشی‌هایی از آن طی گمانه‌زنی آشکار شده) را خراب می‌کند. همچنین عبور خیابان از جوار مسجد حیدریه و حمام بلاغی ضمن تهدید سلامت کالبد و هویت (جدا کردن اثر از بستر تاریخی خود) به آثار تاریخی زیرین آن‌ها (از جمله دوره سلجوقی) آسیب خواهد رساند.

به گزارش ایسنا، اجرای پروژه انصاری شرقی سه سال پیش بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این حوزه متوقف شده بود و اکنون زمزمه‌های راه‌اندازی مجدد این پروژه توسط شهرداری شنیده می‌شود.

چرا نباید پروژه انصاری شرقی در قزوین اجرا شود؟

عکس هوایی از محله‌های بلاغی و پنبه‌ریسه قزوین در سال ۱۳۵۴


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.