کد خبر: 2242 زمان انتشار: 10:13:46 - 1400/12/23
در پروژه بهسازی و مرمت موزه کتابخانه کاخ موزه نیاوران چه گذشت؟

مرمت و بهسازی فضای معماری و ساماندهی کالبدی و محتوایی آثار موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، ۱۱ ماه به طول انجامید که اقدامات آن به شرح ذیل است.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل از ایرنا ، در راستای اجرای این پروژه که بر مبنای راهبرد کلی این مجموعه در راستای ارتقاء سطح حفاظت پیشگیرانه آثار تاریخی و فرهنگی در موزه ها صورت گرفت، دو بخش کلی با عناوین بهسازی فضای معماری و آرایه های معماری و ساماندهی حفاظتی ۳۵۷ تابلوی نقاشی موجود در گنجینه این موزه با نظارت دفتر فنی و بخش حفاظت و مرمت مجموعه مورد نظر قرار گرفت.
 
بر اساس این گزارش، در بخش اول این پروژه، بهسازی و تعمیر اجزا و تزئینات تالارهای نمایش و گنجینه موزه صورت گرفت. اقدامات انجام شده مشتمل بر تعمیر و بازپیرایی کفپوش های چوبی، پاکسازی و تعمیر روشنایی سقف موزه، بهسازی تأسیسات الکتریکی و روشنایی، رنگ آمیزی دیوارها، طراحی و اجرای حفاظ شیشه ای در طرفین مسیر بازدید بر مبنای عناصر دکوراتیو موجود، اصلاح نسبی تابلوهای معرفی آثار، درمان و مرمت حفاظتی کتاب های خطی و چاپ سنگی موزه و همچنین پاکسازی اصولی پرده های کرکره ای، گنجه های کتابخانه و کتاب های موجود، کفپوش موکتی، مبلمان و سایر آثار موجود در تالار نمایش موزه است.
 
در ادامه این پروژه، اقداماتی در جهت بهسازی فضای معماری و تجهیزات گنجینه موزه مشتمل بر رنگ آمیزی بدنه با مواد بی اثر برای آثار تاریخی، بهسازی تأسیسات الکتریکی و روشنایی و همچنین بهسازی ریل ها و قفسه های نگهداری آثار انجام شد.
 
در بخش دوم این پروژه که در چارچوب راهبردهای حفاظت پیشگیرانه آثار تاریخی و فرهنگی طراحی شد، طرحی با عنوان ساماندهی حفاظتی ۳۵۷ تابلوی نقاشی موجود در گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی، تدوین و به اجرا رسید.  
 
طراحی و تدوین شناسنامه حفاظتی با محتوای اطلاعات شناختی، فن شناسی، آسیب شناسی، مداخلات مرمتی و حفاظتی برای هر اثر، انجام پاکسازی فنی به منظور افزایش سطح سلامت آثار، مرمت حفاظتی قاب تابلوها، اجرای عوامل حفاظتی همچون گردگیر، بست، هنگینگ برای هر تابلو و همچنین اصلاح شیوه شماره گذاری بر اساس دسته بندی انجام شده و شماره اموالی مطابق با اصول فنی از جمله اقدامات صورت گرفته برای تابلوهای نقاشی بود.
 
گفتنی است مراسم بازگشایی موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به میزبانی مریم جلالی مدیر این مجموعه، با حضور مرتضی ادیب زاده مدیرکل موزه های کشور، مجتبی توانگر و آتوسا مؤمنی از اعضای شورای راهبردی این مجموعه و جمعی از کارشناسان مجموعه نیاوران، شنبه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰ همزمان با روز بزرگداشت نظامی در این مجموعه برگزار شد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.