کد خبر: 2298 زمان انتشار: 14:15:54 - 1401/01/29
بازتعریف ارتباط بین معماری و علم پزشکی طراحی بیمارستان Al Daayan قطر | معمار مسئول: کاوه دبیری

استودیو معماری OMA با همکاری استودیو Squint/Opera تصاویر و ویدیو طرح جدید از نمونه اولیه یک بیمارستان خودگردان به نام Al Daayan را منتشر کردند.

استودیوهای OMA و  Squint/Opera در این پروژه پتانسیل های مدولار بودن، قطعات پیش ساخته و ساخت و ساز به صورت اتوماسیون هوشمند را به عنوان نمونه ای از بیمارستان های آینده مورد بررسی قرار دادند. این پروژه که به عنوان یک نمونه اولیه و ساختار مستقل خودگردان عنوان شده است، پاسخی به تغییرات سریعی است که در علم پزشکی و در دنیا ناشی از بیماری های همه گیر رخ می‌دهد.

 

 

بیمارستان Al Daayan که توسط شرکت پزشکی حمد HMC سفارش داده شده، نتیجه تحقیقات طرح جامع پزشکی Al Daayan است. این شرکت پزشکی در زمینه تحقیقات پزشکی و بهداشتی یکی از شرکت های پیشرو و پیشگام در خاورمیانه است.

 

 

پروژه در سایتی به مساحت 1.3 میلیون مترمربع بین دانشگاه قطر و شهر جدید Lusail واقع شده و از یک ساختار مدولار از واحدهای بلند نسبت به طبقات معمولی در دو طبقه تشکیل شده است. بینابین فضاهای بیمارستان باغ هایی برای استفاده کاربران و کادر درمان بیمارستان از طبیعت در نظر گرفته شده است.

 

 

استودیوی معماری هدف از طراحی این پروژه را بازتعریف امکان همزیستی جدید بین معماری و علم پزشکی عنوان کرده‌اند. توجه به استفاده از اتوماسیون هوشمند هزینه ساخت و ساز این بیمارستان را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد و مدولار بودن آن امکان گسترش و انعطاف فضایی را در طرح گسترش پروژه میسر خواهد کرد. استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در طراحی جزئیات و نماها امکان ایجاد تغییرات گوناگون و زیبایی را ایجاد خواهد کرد.

 

 

به منظور خودکفا بودن بیمارستان در زمینه داروهای خاص مزرعه ای با تکنولوژی جدید برای پرورش، تامین و استفاده از گیاهان و غذاهای دارویی در نظر گرفته شده است.

 

 

این بیمارستان دو طبقه شامل یک بیمارستان زنان و کودکان و یک مرکز تشخیص بیماری ها به صورت سرپایی است که ظرفیت آن 1400 تخت بوده و طراحی واحدهای درمانی به صورت یکپارچه در نظر گرفته شده است.

 

 

خدمات درمانی بالینی این بیمارستان در طبقه اول انجام خواهد گرفت در حالی که فضاهای بستری در طبقه همکف در نظر گرفته شده است تا وابستگی به ارتباط های عمودی از جمله راه پله و آسانسور کاهش یافته و بیمارها از فضاهای باغی در نظر گرفته شده بهره‌مند شوند.

آتلیه معماری OMA در مورد طراحی این بیمارستان می‌گوید؛ در صورت گسترش طرح اجرایی این نمونه اولیه می‌تواند جایگزین نمونه موردی های مشابه در سطح جهان شود.

 

 

در ادامه برخی از مشخصات اولیه این پروژه را باهم مرور خواهیم کرد؛

  • کارفرما، شرکت پزشکی حمد
  • مدیر پروژه، الکس دی یونگ
  • معمار پروژه، کاوه دبیری
  • زیربنا، 629000 مترمربع
  • تیم معماری، پابلو آنتونا مولینا، کلودیو آرایا، بوزار بن زیف، جوآنا سیداده، بندتا گاتی، ایو هوچنگ، سوفیا هوسوفالوسی، هانا یانکووسکا، تیمن کلونه، مارینا کوناوی، هانس لارسون، رزا ماتووا، گیرت ریتسما، سیلوی ریسا الیزا ورساری، آرتور وانگ.
  • برنامه ریز مراقبت های بهداشتی و درمانی، ETL

 

 

تهیه، ترجمه و تنظیم

  • پویا مودتی " دبیر و کارشناس معماری رسانه تخصصی اخبار معماری "

منبع

  • وب‌سایت بین‌المللی مجله معماری WorldArchitecture.org

تصاویر

  • Squint/Opera

 

 

 

 

تهیه، ترجمه و تنظیم

  • پویا مودتی " دبیر و کارشناس معماری رسانه تخصصی اخبار معماری "

منبع

  • وب‌سایت بین‌المللی مجله معماری WorldArchitecture.org

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.