کد خبر: 2328 زمان انتشار: 12:16:22 - 1401/02/26
حریم مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در آستانه بازگشایی کامل قرار گرفت

مدیرکل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل از بازگشایی حریم مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی با تملک دو مغازه باقی مانده در این محوطه خبر داد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " ، به نقل از ایرنا ، نادر فلاحی روز شنبه به خبرنگاران گفت: با بازگشایی این قسمت از حریم مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی صحن جدیدی در این قسمت و در کنار دروازه بازسازی شده عالی ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: بازگشایی حریم مجموعه شیخ صفی مطالبه دیرین مردم اردبیل بود که پیش از این و در سال ۱۳۹۹ توانستیم ساختمان بانک ملی که در حریم مجموعه قرار داشت را تملک کنیم و امروز شاهد تملک و تخریب دو مغازه دیگر به منظور بازگشایی کامل حریم این مجموعه جهانی هستیم.

فلاحی با اشاره به اهمیت اقدامات صورت گرفته در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بیان کرد: این مجموعه که یکی از آثار ثبت جهانی کشور است به عنوان نگین آثار تاریخی استان نیازمند اقداماتی نظیر بازگشایی حریم بود که توانستیم انجام دهیم.

بازگشایی حریم مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی ادامه دارد

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در سال ۱۳۸۹ به عنوان تنها اثر استان اردبیل در لیست آثار جهانی به ثبت رسید.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم‌نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن به شمار می‌رود.

این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.

اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند و به همین علت، این اثر تاریخی رابطه‌ای مستقیم با سلسله صفوی دارد.

مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه(عالی قاپو)، سر در، حیاط بزرگ، رواق، مقبره شیخ صفی الدین، حرم خانه، مقبره شاه اسماعیل، چینی‌خانه (که دارای گچ بری‌های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است)، مسجد جنت سرا، خانقاه، چراغ خانه، چله خانه و شهیدگاه است.

این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.