کد خبر: 2331 زمان انتشار: 17:27:38 - 1401/02/27
اختصاصی رسانه تخصصی اخبار معماری تاثیر پنهان اینترنت بر محیط

هنرمند هلندی Thijs Biersteker ماشینی ساخته است که انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با فعالیت‌های آنلاین روزمره از جمله: چت‌های ویدیویی، ارسال ایمیل و معاملات ارزهای دیجیتال و NFT را به صورت انتشار گاز CO2 در یک محفظه نشان می‌دهد.

دستگاه MB>CO2 از سه مانیتور تشکیل شده است. این مانیتورها به یک پنجره ویندوز، یک تماس ویدیویی اپلیکیشن Zoom و وب‌سایت پخش ترانه Spotify وصل شده‌اند. مانیتورها به یک مینی کامپیوتر که از یک الگوریتم هوشمند برای محاسبه انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با هر عمل در زمان واقعی رخ می‌دهد، وصل شده‌اند و با انجام فعالیت‌های مورد نظر نسبت به این روند گاز دی اکسید کربن در یک تراریوم کروی منتشر می‌شود.

 

 

با افزایش استفاده و متقابلا افزایش تولید و غلظت دی اکسید کربن در این بیوتوپ مینیاتوری، گیاهان موجود در آن شروع به پژمرده شدن می‌کنند و این عمل تاثیری از استفاده اینترنت بر روی سیاره به طور کلی ارائه می‌دهد. Biersteker طراح این پروژه می‌گوید: گاهی اوقات کوچکتر کردن و مرتبط کردن مسائل پیچیده به ما کمک می‌ند تا تصویر بزرگتر را دوباره درک کنیم. اگر از دیدن تصویری که موجب اتقاقات بزرگ می‌شود دور شویم، به نقطه‌ای می‌رسیم که دیگر به این مسائل اهمیت و ارزشی قائل نخواهیم شد.

رد پای کربن آزاد شده توسط اینترنت تا حد زیادی در تامین انرژی مورد نیاز برای تامین انرژی شبکه، لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌هایی که برای دسترسی به اینترنت از آن‌ها استفاده می‌کنیم و مراکز داده و سرورهایی که این پلتفرم‌ها را پشتیبانی می‌کنند به خوبی دیده می‌شود. کربن آزاد شده توسط این فرآیند در مجموع 3.7 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را در سراسر جهان تشکیل می‌دهد که معادل انتشار گازهای گلخانه‌ای کل ترافیک هوایی جهان است.

 

 

به گفته Biersteker، تلاش‌ها برای کاهش این ردپای کربن نادیده گرفته شده و به تعویق افتاده است، زیرا تصور یا محاسبه تاثیر فعالیت‌های آنلاین روزمره برای فعالان این عرصه و مردم دشوار است. دلیل این مساله اینست که زیرساخت‌های اینترنتی ماننده مراکز داده و سرورها معمولا از دید پنهان هستند و ارائه دهندگان خدمات آنلاین داده هایی را در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با استفاده از پلتفرم‌های خود منتشر نمی‌کنند. در این زمینه فقدان شفافیت زیادی از نظر طراحی نیز وجود دارد.

 

دستگاه MB>CO2 شامل یک نمایشگر دیجیتال برای اندازه گیری دی اکسید کربن تولید شده بر اساس هر تماس و فعالیت در دقیقه است و تا زمانی که فعالیت ادامه پیدا کند گاز گلخانه‌ای در محفظه تراریوم منتشر می‌شود. این دستگاه قادر است همچنین بر اساس آدرس سرورها و IP اتصالی و مکان تماس گیرنده، انتشار گاز گلخانه‌ای را محاسبه و تولید کند.

 

 

در ساخت این طرح از 95 درصد فولاد بازیافتی، یک صفحه نمایش و یک کامپیوتر تک برد با مصرف انرژی کم استفاده شده است تا تاثیرات زیست محیطی این پروژه محدود شود. به دلیل اثر مخرب انتشار CO2 بر روی گیاهان بیوتوپ این دستگاه فعلا فقط نیم ساعت در ماه کار می‌کند زیرا زمانی که میزان انتشار گاز دی اکسید کربن به رقم 1100 واحد می‌رسد گیاهان داخل محفظه شروع به چروکیدن می‌کنند بنابراین دستگاه خاموش می‌شود.

 

Biersteker انتظار دارد با ساخت مدل هیبریدی جدید از این دستگاه بتواند با هماهنگی فعالان این عرصه آن را در جای جای جهان نصب کرده و مردم و مسئولین را از اثرات مخبر انتشار گاز دی اکسید کربن با فعالیت اینترنت آگاه سازد.

 

 

ترجمه، تهیه و تنظیم

  • پویا مودتی " دبیر و کارشناس معماری رسانه تخصصی اخبار معماری "

منبع

  • وب‌سایت بین‌المللی مجله معماری Dezeen.com

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.