کد خبر: 2333 زمان انتشار: 10:25:02 - 1401/03/16
کشف مجسمه معمار هرم باستانی مصر

باستان‌شناسانی که در نزدیکی قاهره مشغول کاوش بودند، مجموعه‌ای از تابوت‌های تاریخی و مجسمه یک معمار را کشف کردند.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " ، به نقل از گاردین، کاوش باستان‌شناسان در یکی از گورستان‌های «سقاره» به کشف صدها تابوت مصر باستان و مجسمه‌های برنزی ایزدان مصریان باستان منجر شد.

به گفته وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، در جریان این کاوش، مجسمه‌های «آنوبیس»، «آمون»، «مین»، «ازیریس»، «ایزیس»، «نفرتوم»، «باستت» و «حاثور» درکنار یک مجسمه بدون سر معماری به نام «ایمهوتپ» که هرم سقاره را بنا کرد، کشف شده است.

قدمت این ۲۵۰ تابوت، ۱۵۰ مجسمه برنزی و سایر آثار تاریخی که اخیرا کشف شده‌اند به حوالی۵۰۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد.

در میان این آثار یک ساز که با نام «عود مصری» شناخته می‌شود و مجموعه‌ای از ظروف برنزی که در مراسم‌های پرستش «ایزیس» مورد استفاده قرار می‌گرفتند نیز وجود دارد.

تابوت‌های چوبی نقاشی‌شده درحالی در دالان‌ها کشف شدند که بسیار سالم بودند و در داخل آن‌ها مومیایی و جعبه‌های چوبی وجود داشت. مجسمه‌های چوبی «نفتیس» و «ایزیس» با صورت‌های طلاکاری‌شده که به دوره‌های قدیمی‌تری تعلق دارند نیز کشف شده‌اند.

به گفته «مصطفی وزیری» دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، در یکی از این تابوت‌ها پاپیروسی که بر روی آن نوشته‌هایی از «کتاب مردگان» به خط هیروگلیف نوشته شده است نیز وجود داشت. این پاپیروس برای انجام مطالعات بیشتر به آزمایشگاه موزه مصری قاهره ارسال شده است.

در جریان کاوش زیورآلاتی همچون دستبند و گوشواره نیز کشف شده است.

تابوت‌هایی که در این مکان کشف شده‌اند  به موزه بزرگ مصر منتقل می‌شوند تا در آن مکان به نمایش گذاشته شوند.

«سقاره» که در جنوب اهرام «جیزه» قرار دارد، در سال‌های اخیر محل کشف مجموعه‌ای غنی از آثار تاریخی بوده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.