کد خبر: 2335 زمان انتشار: 10:36:13 - 1401/03/16
هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی معماری ونیز با نگاه به آفریقا

دوسالانه معماری ونیز با نام رسمی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی معماری از ۲۰ می تا ۲۶ نوامبر ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.

هجدهمین دوسالانه معماری ونیر با عنوان «آزمایشگاه آینده» در جیاردینی، آرسناله و مناطق مختلف اطراف ونیز در سال ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.‌ لزلی لوکو معمار، استاد دانشگاه و رمان‌نویس غنایی-اسکاتلندی نمایشگاه‌گردان این دوره دوسالانه معماری ونیز معرفی شد.

روبرتو سیکوتو؛ مدیر ارشد دوسالانه؛ و لزلی لوکو اعلام کردند قاره آفریقا را به عنوان قهرمان آینده در این نمایشگاه در نظر خواهند گرفت. این دو سالانه طبق معمول توسط کشورها، شرکت‌های ملی و مجموعه‌ای از رویدادهای جانبی توسط مؤسسات بین‌المللی برگزار می‌شود تا ابتکارات خود را در ونیز به نمایش بگذارند.

لزلی لوکو، کیوریتور این نمایشگاه در بخشی از بیانیه‌ نمایشگاه آورده است: «اولاً، آفریقا آزمایشگاه آینده است. ما جوان‌ترین قاره جهان هستیم، با میانگین سنی نیمی از اروپا و امریکا و در عین حال  یک دهه جوان‌تر از آسیا. ما بالاترین سرعت گسترش شهرنشینی با نرخ ۴درصد در جهان را دارا هستیم. این رشد سریع و عمدتاً برنامه‌ریزی نشده است و عموماً به هزینه محیط زیست و اکوسیستم‌های محلی انجام می‌شود که ما را در سطح منطقه‌ای و قاره‌ای در مقابل تغییرات آب و هوایی قرار می‌دهد.

 ما همچنان با آمار ۱۵درصد واکسینه، کمترین آمار واکسینه را داریم و کمترین مرگ و میر و عفونت را با اختلاف قابل‌توجهی ثبت کرده‌ایم که جامعه علمی هنوز نمی‌تواند آن را کاملاً توضیح دهد. این مسائل ناگهان تعادل را به نفع ما تغییر داد.

اما امید یک ارز قدرتمند است. امیدوار بودن یعنی انسان بودن. در سطحی عمیقاً شخصی، امروز حضورم در این عنوان را مدیون مطالبات خستگی‌ناپذیر برای یک مبارزه عادلانه‌تر، فراگیرتر و برابر است که نسل‌های قبل از من برای آن مبارزه کرده‌اند. چشم‌انداز یک جامعه مدرن، متنوع و فراگیر، اغوا کننده و متقاعدکننده است اما تا زمانی که یک تصویر باقی بماند، یک سراب است. چیزی بیش از بازنمایی مورد نیاز است و معماران از نظر تاریخی بازیگران اصلی در تبدیل تصاویر به واقعیت هستند.

ثانیاً، دوسالانه ونیز خود نیز نوعی آزمایشگاه آینده است، زمان و فضایی که در آن گمانه‌زنی‌ها درباره ارتباط این رشته با این جهان -جهان آینده - صورت می‌گیرد. امروزه، کلمه «آزمایشگاه» به طور کلی با آزمایش‌های علمی مرتبط است و تصاویری از نوع خاصی از اتاق یا ساختمان را تداعی می‌کند. اما بررسی کلمه کارگاه یا ورک‌شاپ توسط ریچارد سنت، که کلمه آزمایشگاه از آن سرچشمه می‌گیرد، مفهوم تلاش‌های گروهی  را به گونه‌ای دیگر عمیق‌تر می‌کند. 

ما نمایشگاه خود را به‌عنوان نوعی کارگاه یا آزمایشگاهی در نظر می‌گیریم که در آن معماران و دست‌اندرکاران در زمینه‌های گسترده‌ای از رشته‌های خلاق نمونه‌هایی را از شیوه‌های معاصر خود برای مخاطبان ترسیم می‌کنند و برای خودشان تصور می‌کنند آینده چه چیزی می‌تواند داشته باشد.»

دوسالانه معماری ونیز از ۲۰ می تا ۲۶ نوامبر ۲۰۲۳ میزبان مخاطبان خواهد بود.

هنرآنلاين


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.