کد خبر: 2339 زمان انتشار: 12:30:33 - 1401/03/24
معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور: طراحی ساختمان‌ها حس تعلق را در محلات تقویت نمی‌کند

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: طراحی‌ها و ساختمان سازی در کشور هویت و حس تعلق را در محلات تقویت نکرده است.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری ، به نقل از مهر، علی زینی وند صبح سه شنبه در اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این اجلاس اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در پایان این اجلاس به نتایج خوبی در زمینه تقویت ایمنی در ساخت و سازها باشد.

وی افزود: باید ارزیابی کرد که روند ساخت و سازها در همه جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عدالت اجتماعی و … چه تأثیراتی دارد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با بیان اینکه در زمینه ساخت و ساز قوانین کم نداریم، ادامه داد: این در حالی است که در اجرای قانون با مشکلات زیادی رو به رو هستیم.

وی با بیان اینکه طراحی‌ها و ساختمان سازی در کشور هویت و حس تعلق را در محلات تقویت نکرده است، افزود: طراحی‌ها باید با نگاه به هویت ایرانی – اسلامی باشد، امروز طراحی‌ها حس انسجام اجتماعی را تقویت نمی‌کند و در هر محله شاهد نماهای گوناگون هستیم که تقویت کننده حس تبعیض در بین نسل جوان است.

انسجام اجتماعی و هویت محلی به تاراج رفته است

زینی وند با بیان اینکه در حاشیه نشینی شهرها انسجام اجتماعی و هویت محلی به تاراج رفته است، گفت: حاشیه‌ها به جز تولید تل انباری از چالش‌های اجتماعی آورده دیگری ندارد.

وی تاکید کرد: در حوزه معماری بومی معماران تجربی طراحی‌های خوبی متناسب با اقلیم را تولید کرده‌اند، ما این ساختمان‌ها را تخریب می‌کنیم و ساختمانی مغایر با فرهنگ ونیاز خود می‌سازیم.

ساخت و سازها حس غربت برای شهروندان ایجاد کرده است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با بیان اینکه ساخت و سازها حس غربت برای شهروندان ایجاد کرده است، ادامه داد: ما به نظرات مردم در ساخت و سازها و معماری توجه نمی‌شود و معمولاً هر آنچه در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود به صورت صرف اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در سیلاب‌های اخیر برای بازسازی ما با سالمندان محل گفتمان کردیم و به اطلاعاتی رسیدیم که ممکن بود سال‌ها به آن نرسیم، افزود: باید از ظرفیت‌های محلی برای ساخت و ساز استفاده کرد.

نماها بلای جان شهروندان شده است

زینی‌وند با بیان اینکه برخی از نماها بلای جان شهروندان شده است، ادامه داد: شاهد بوده‌ایم که با زلزله چهار ریشتری آسیب‌های زیادی به نمای برخی از ساختمان‌ها وارد شده است.

وی با بیان اینکه در طراحی، اجرا و پایش در حوزه ساخت و ساز هماهنگی بین نهادهای مختلف نیست، ادامه داد: تصمیمات جزیره‌ای است و باید در این زمینه به هم افزایی برسیم تا به شهر ایمن برسیم.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با بیان اینکه ساختمان‌ها باید ۱۰۰ ساله طراحی شود، گفت: مهندسان ایران چشم انداز ۴۰ ساله دیده‌اند واین در حالی است که ۲۰ سال هم دوام نمی‌آورند این بسیار نامناسب است.

طراحی و معماری شهرهای ایران نامتجانس شده است

وی گفت: طراحی و معماری شهرهای ایران نامتجانس شده است و نسل آینده ما را نکوهش خواهند کرد، باید وقایع مبدا تحول قرار گیرد.

زینی وند با بیان اینکه شهرداری‌ها باید متولی ساختمان ایمن شود تا بتوان در کنار تأمین ایمنی قیمت‌ها را نیز کنترل کرد، افزود: این در حالی است که حجمی از سازندگان رها شده با نظارت‌های سست در شهرها کار می‌کنند و نظمی در کار نیست.

وی با اشاره به زلزله بم گفت: این زلزله بیش از اینکه در کشور تحول آفرین باشد در جهان تحول آفرین شد، نباید اجازه دهیم تب متروپل بخوابد، باید رسانه‌ها مطالبه گری کنند تا دستورالعمل‌های شناسایی ساختمان‌های نا ایمن به صورت کامل اجرایی شود تا شاهد تکرار حوادثی مانند متروپل باشیم.

شهر ناموزون، متمولان را نیز با مشکل روبه رو می‌کند

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با بیان اینکه شهر ناموزون، متمولان را نیز با مشکل روبه رو می‌کند، گفت: اگر حاشیه شهر اعتیاد زیاد شود به برج‌های امن نیز رخنه می‌کند.

وی افزود: مسئولان اگر عقل مسئولیت ندارند نباید مسئولیت پذیر باشند، باید دوربین‌ها روی مسئولان زوم باشند و هر گونه اشتباهی را با نظارت مردمی یادآور شویم.

زینی‌وند با بیان اینکه هر شهروند ایرانی در اصفهان احساس تعلق دارد، گفت: اصفهان نقش تاریخی را ایفا کرده و امیدواریم در سازه‌های جدید همچنان شاهد هویت سازی باشیم.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.