مولفان:پیتر زومتور، ماری لندینگ ترجمه: مرتضی نیک فطرت، نیما کیوانی انتشارات فکر نو
تاریخ برای ما مفهومی پیچیده از احساسی دربرگیرنده گذشته انسانهایی است که دیگر وجود ندارند ولی تأثیرشان احساس میشود و معماری همواره یکی از مهمترین آثار تاریخ است که حاوی اطلاعاتی است که ما را نسبت به تاریخ آگاه میسازد. همانطور که از نام کتاب مشخص است پیتر زومتور در این کتاب به تشریح تأثیر تاریخ بهعنوان شاخصی از بستر در پروژههایش پرداخته بهصورت مستقیم در مورد متدولوژی طراحی موزه معدن روی و تعداد از پروژههای دیگر صحبت میکند و چگونگی تأثیرش از آثار بهجای مانده از تاریخ آن را شرح میدهد. زومتور معماری است که بهخوبی توانسته به حل ارتباطات پیچیده بستر پروژه با معماری آن دست بزند و نگاه شاعرانهای که دنبال میکند دلیل موفقیت وی در این مهم بوده و شاید این امر دلیل محبوبیت و تأثیر فوقالعاده وی در معماری یک دهه گذشته ایران باشد؛ ما همواره به دنبال یافتن پاسخی برای بازگشت به هویت تاریخی خود بودهایم و در فضاهایمان به جستجوی گمگشتهای میپردازیم که از جنس احساس است، احساسی برگرفته از خودی که نمییابیمش. بازیهای تیره و روشن فضاهای معماری زومتور برای ما نوستالژی عمیقی از معماری خودمان است و شاید ما در درون آثارش آیینهای را میبینیم که پاسخی به آن جستجوست. نگاهی که زومتور به گذشته دارد نگاهی توأم با احترام است که در ساختار و فرمی امروزی نمود پیدا میکند. این کتاب دارای صحبتهایی از خط فکری معمار در برخورد با سایت و حل معماری آن است که شاید هیچگاه به این وضوح بیاننشده. ارجاعات مختلفی که در این مصاحبه به آثار شاخص ادبیات اروپا میشود خود گواه آن است که معماری زمانی میتواند بیشترین تأثیر را بگذارد که دارای اتمسفری با محتوایی چنین عمیق از حوزه اندیشه باشد.