کد خبر: 2445 زمان انتشار: 11:24:27 - 1401/04/25
تصاویر دیدنی‌ترین محله‌های جهان با یک ویژگی مشترک | میدان امام خمینی شهر همدان را ببینید

تصویری که ما از بالای زمین و یا کشور و شهر خود در ذهن داریم معمولا توسط تلسکوپ‌های ایستگاه فضایی گرفته شده؛ استفاده ما از نقشه‌ معمولا برای مسیریابی و حرکت افقی داخل خیابان‌هاست اما اگر شهرها را از بالا نگاه کنیم، البته نه به دوری ایستگاه فضایی، ممکن است با صحنه‌هایی دیدنی مواجه شویم؛ تصویری شبیه دایره!

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل از همشهری ؛ تمدن‌های اولیه از پیکربندی دایره‌ای برای گرد هم آوردن جامعه و در عین حال دور نگه داشتن مهاجمان استفاده می‌کردند. در این مدل، خیابان‌ها به شکل شعاع‌هایی متحدالمرکز از یک مرکز مشخص به سمت بیرون امتداد می‌یابند و به لبه بیرونی شهر می‌رسند؛ این عنصر مرکزی می‌تواند یک میدان، مرکز عبادی یا ساختمانی دولتی است که در این طرح معماری ارزش سیاسی، مذهبی، مالی یا نمادین برجسته‌ای پیدا می‌کند.

این مدل هنوز هم رواج دارد و شهرهای قدیمی یا محله‌های جدیدی هستند که به این شکل دیده می‌شوند. در این تصویر شهرها و محله‌های مدور معروف جهان را می‌بینید:

تصاویر دیدنی‌ترین محله‌های جهان با یک ویژگی مشترک | میدان امام خمینی شهر همدان را ببینید

این محله‌ها شامل بروندبی هابی (دانمارک)؛ میدان طاق پیروزی (پاریس، فرانسه)؛ روتوندا وست (ایالات متحده آمریکا)؛ پروژه مسکن الفلاح (ابوظبی، امارات متحده عربی)؛ خلیج دیسکاوری (ایالات متحده آمریکا)؛ میدان ملت (پاریس، فرانسه)؛ محله مروارید قطر (دوحه، قطر)، میدان مدیر (مکزیکو سیتی، مکزیک) و جزایر جمیرا (دبی، امارات متحده عربی) است.

در ایران منطقه تاریخی شهر همدان و میدان امام خمینی این شهر، چنین نمای شعاعی شکلی دارد؛ این منطقه را معمار آلمانی، کارل فریش حدود صد سال قبل و به سبک اروپایی طراحی کرده و ۶ انشعاب به اطراف شهر ساخته است که نمای هوایی آن را دیدنی کرده است.

تصاویر دیدنی‌ترین محله‌های جهان با یک ویژگی مشترک | میدان امام خمینی شهر همدان را ببینید

میدان امام خمینی و منطقه مرکزی شهر همدان


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.